Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally for familie og stryk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått valgets kvaler mht. valg av Ally-kano. Starter en ny tråd siden den forrige med samme tema ser litt død ut.

Jeg går for en DR-variant fordi den er mest allsidig og stødig. Men så var det størrelsen da. Skal vel av og til putte to voksne og to-tre barn oppi, med bagasje for en helg. Da padles det helt sikkert på flatt vann.

Samtidig vil jeg ha en kano som er god i mindre stryk, med 2 voksne oppi.

De jeg tenkte å kjøpe fra trodde ikke sine egne ører da jeg sa jeg tenkte på en Ally 711 (18-foteren). De hadde ikke solgt en slik på mange år, sa de. De solgte nesten bare 811 (16,5-foteren) fordi den var så "mye" lettere å manøvrere og har spesifisert omtrent samme lastekapasitet.

På den annen side er den jo uansett en halvmeter kortere....

Hvor mye manøvrerbarhet ofrer man ved å kjøpe den største, og hvor mye utnyttbar lagringsplass går man glipp av ved å velge den minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

om du skal bruke kanoen på strømmende vann, og har bestemt deg for en Ally er det 811 16,5dr du skal ha. 18 fotingen blir lett for lang om du skal ha full uttelling av strykpadling. Har ikke prøvd 16,5 fotingen med 2 unger og utstyr for ei helg. Men jeg vet at det går inn utstyr for padle-ekspedisjoner på opp mot 2 månders varighet i 16,5 fortingen.

Sjøl padler jeg en 17 fots Pakboat (også sammenleggbar). Etter min mening en bedre kano enn ally, men ikke så lett å få tak i i Norge. Det er mulig å kjøpe direkte fra USA, og med dagens dollarkurs blir ikke prisen alt for avskyelig.

Padlespesialisten www.padlespesialisten.no fører disse kanoene i Norge. Tror outdoor trading også fører denne kanoen, men deres websider er ikke oppe å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er en smaksak, og for min smak passe Pakboat bedre. Det er en del detaljer som gjør at jeg går for Pakboat. Seteløsningen er bedre, men stor mulighet for å flytte setene. Dette gjør at du kan sitte på et bra sete midt i båten når du padler solo. Min erfaring er og at materialet i bunnen er sterkere på Pakboat. Den langsgående spanten i sidene på den orginale Allyen skaper et slitepunkt. Dette har Pakboat en bedre løsning på.Kanoen har ikke et knekkpunkt her. I tillegg har den oppblåsbare flotører på innsiden i sidene.

En annen stor fordel om en reiser mye med kanoen er at Pakboat har et mye mindre volum sammenpakket.

Padleegenskapen for de to båtene er relativt like, men Pakboaten er noe bedre på flatt vann uten at det går utover egenskapene i stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

VURDER OGSÅ OPPBLÅSBARE MED OG UTEN AVSTIVING

Hvorfor bruke opp feriebudsjettet på en mega Ally når man får kjøpt Sevylor K79 Tahiti Classic Inflatable Kayak på Smarklubb for ca 800 kroner inkludert padleårer ?

http://www.shipstore.com/SS/HTML/SEV/SEVK79.html

http://www.sevylor.com/canoes2.html

4-5 personer i en mega-kano høres litt trist ut for barna og tungt ut for de voksne og hvis en rift i kanoen oppdages midt på sjøen har man ikke akkurat spredt risikoen....

Nei, sats heller på 2 eller 3 oppblåsbare Tahiti kajakker (egentlig kanoer, men de leveres med kajakkårer). Tahiti egner seg ypperlig for en voksen og et barn eller 2 barn eller en voksen eller barn alene.

Har selv to stykker som jeg kjøpte på Ica som og som har bestått prøven med glans mange mil ned Klarelven i Sverige. I steinete elver i Norge merker man med baken at man kommer bort i stein, men med slitesterk fleksibel plast står man ikke fast og det blir ikke hull i båten. Minstemann elsker å sitte foran og padle med en liten kajakåre selv om det ikke hjelper så mye på framdriften og de større barna mine padler gjerne to stykker uten voksne. Jeg har ikke hatt særlig bagasje i kanoen og det er kan de vil bli liten plass, så for den seriøse ekspedisjon er det vel optimalt å slenge en valig kajakk/kano på taket og suplere med en tahiti eller to for resten av familien. Alternativt kan man bruke litt av ally-budsjettet til å kjøpe en mer eksklusiv oppblasbar kano som er litt stivet opp enn den litt gammeldagse Tahitimodellen. Man skyter ikke akkurat fart i vannet med myk Tahiti kajakk sammenlighet med skikkelig ikke-sammenlegbare kajakker.

Har ikke padlet Ally men den ser ikke akkurat ut som noen racerbåt den heller og den ser tungvint ut å sette sammen og uansett er vel heller ikke spinkel Ally med teltduk en ekte fullblods kano. Jeg tipper en oppblåsbar kano tåler mer av barna røffe behadling enn en Ally før far i huset på be barna være forsiktig med båten. Tahiti er ikke en vannleke tross sin fine farge...men hvis barna først provoserer fram enn velt er det bedre oppdrift i en oppblåsbar båt enn en Ally...for "teltstenger" og båtpresengt...flyter vel ikke så godt i vannet.....

Kjøp gjerne Ally for min del, men i beslutningsfasen bør i spørsmålet IKKE være hvilke Ally, men heller spørre eksperter hvilke bærbare modell dere bør velge og da kommer Tahiti og andre oppblåsbare ekspedisjonskanoer på bordet.

Oppblåsbare kanoer tar liten plass...men en familie tar mye plass, så spørmålet bør være om dere kjøpe 2 eller 3 kanoer for uansett hvor store barna er blir de snart store nok til å ville padle selv. Og så var det det med sikkerheten igjen... når barna er ute å øver seg med den ene kajakken uten voksen ombord er det greit å være "badevakt" med den andre kajakken i beredskap.

Med to kanoer kan jo far i huset prøve seg ned med en Tahiti ned stryket først alene.....uansett er vel kraftige stryk kun for folk i organisert vannsport og vakter langs breddene......Etter mye leteing i fjor fant jeg aldri drømmeleven uten stryk i Norge..men i Sverige fant jeg altså Klarelven hvor man kan drive bedagelig nedover elven ca 10 mil... uten Stryk. ((Den delen av elven som er i Torsby kommune)

Forøvrig har jeg byttet ut den medfølgende padleåren med en ikke-sammenlegbar padleåre til meg.

NB Ikke kjøp Tahiti i dyre nettbutikker..dra heller på Smartklubb. (Muligens også i Europris, Ica og andre butikker.)

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser ut til at ski har noen feiloppfatninger når det gjelder ally. Allyen tåler faktisk mye stein. Ikke uten grunn at den er den vanligste kanoen til ekspedisjonsbruk. Om den velter flyter den godt ettersom den har ei tykk celleplastplate mellom spant og duk. Denne gjør også at om det skulle dukke opp ei rift vil ikke kanoen fylles med vann på et blunk. Man padler dessuten ikke kano med små barn langt fra land... Jeg har selv prøvd to typer ally. 15 og 16,5. Den korteste er gøy på små elver, men vil for de fleste virke lite retningstabil og treg. 16,5 fotern glir derimot godt i vatnet. Vil si den er sånn midt på treet. Kan ikke måle seg med de raskeste "vanlige" kanoene, men er for eksempel mye raskere enn den svært vanlige Haslekanoen. Montering går på under 15 minutter når du kan det, og demontering en del raskere. Når det gjelder hva som er en "fullblods" kano kan jeg nevne at indianerne bygde kanoen av spant og bjerkenever. Spant og seilduk var også mye brukt senere. Allyen er slik sett minst like fullblods som ordinære kanoer.

Skryt gjerne om gode produkt, men ikke snakk nedlatende om noe du ikke har erfaring med, og heller ikke peiling på!

Når det gjelder ally sammenlignet med vanlige kanoer vil jeg si at den er et godt valg hvis du skal bære en del eller har behov for å lagre den uten at den tar stor plass. Hvis ikke ville jeg heller valgt en kano i f.eks. royalex. mad river explorer f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte selv nettopp en 16.5" DR.

Argumentet mitt for å kjøpe denne var at jeg har liten bil og ville derfor ha en sammenleggbar som jeg kunne legge i bagasjerommet. Denne får akkurat plass (men har rigtignok ikke mye ledig plass til annet da :(

har heller ikke garasje, så en som jeg enkelt kunne stue vekk spilte en rolle.

Valget på en slik istedenfor de oppblåsbare var mulighet for å ta med ekstra last. (De som jeg har sett av slike kano/kajakker har som regel ikke så høy lastekapasitet)

Slik jeg ser det er de oppblåsbare så billige, så det kan jo heller være både og en enten eller... (altså kan man jo kjøpe noen slike billige oppblåsbare for lek når man er på hytta/campingtur :!: og skal bare ha noe å leke med i vannet, og så ha en "skikkelig" kano hvis man skal på "ekspedisjon" med telt,sekk,bikkje,kjerring,unger og masse mat...)

Var nettopp ute noen dager på en hytte og brukte den på ett vann sammen med søster og to mindre barn. Det var god plass til alle, og nok plass til en stor ryggsekk og masse mer.

Den første dagen gikk det greit å padle med den, men den andre dagen blåste det litt (og det var forresten ikke så mye heller), og da ble den veldig vanskelig å styre. Dette skyldes nok også mye fordi ingen av oss er erfarne padlere (enda), men kan kanskje være noe å tenke på.

Jeg var forsåvidt klar over dette, men valgte den selv fordi jeg ville ha mulighet til å bruke den i elver (med litt stryk). Men jeg innser vel at jeg nok mest kommer til å bruke den på flatvann, så jeg hadde sikkert vært lurere om jeg hadde kjøpt den røde modellen istedenfor. Denne skal ettersom jeg har forstått være mer stabil (den har vel mer kjøl, og så har den ikke så mye "vindfang" framme og bak da den er mer rett). Du bør kanskje også tenke litt på om du egentlig bør ha en kano som er mer egnet for flatvann hvis du mest skal ferdes på slike.

Selv lånte jeg ifjår en helt enkel støpeplast kano. Denne hadde markant kjøl og mye bedre seter. Som nybeggynner kano var nok denne mye enklere. Den gikk iallefall mye enklere rett frem, og kanksje skulle jeg lånt en slik i år også og trent litt mer på padleteknikk før jeg gikk for Ally'en... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro framgangen på padleteknikk kommer mye fortere med en ally en i en tung plastkano med kjøl. Den siste er enkel å få til å gå rett fram, men responderer dårlig på ulike styretak. Så hvis du har ambisjoner om å lære å padle og ikke bare rote rundt ville jeg unngått kano med kjøl. Til bruk på f.eks. leirskoler, som lekekano for ungene på hytta o.l. kan slike imidlertid være fine da de er lette å få til å gå rett fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg da endelig anskaffet en 18,5 fots flatvanns-Ally. Foreløpig angrer jeg ikke, den har jo like god lasteplass omtrent som den største DR-kanoen. Men kan ikke skjønne annet enn at den er mer retningsstabil og rask. Lengde/breddeforholdet er langt mer fordelaktig, noe som betyr mer fart. Den rette kjøllinja bidrar sikkert til retningsstabilitet. Virker derfor grei å padle alene, bare ungene plasseres fornuftig lenger framme. Best av alt, stødigheten virker bra, jeg fryktet den ville være litt vinglete. Bevegeligheten i rammekonstruksjonen tar av for mye av vinglingen dersom noen sitter litt urolig.

Men så klart, i stryk av noen vanskelighet er nok dette neppe noen slager. Altfor tung å manøvrere raskt til høyre/venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nylig en brukt Ally for bruk både her og der, vi er som regel 2 voksne og 2 barn med oppakking for 2-3 dager med Lavvo. Jeg må si jeg er overrasket over stabiliteten både når det gjelder vugging og styring på denne kanoen, senest i går pakket vi ned på Fjorda og padlet mot parkeringen i sterk motvind og hvite topper på bølgene. Siden fruen må passe jentungen på 1,5 og guttungen på 5 ikke har noen fremmdrift i padlingen , så er vi vel bare 1 padler om bord, og da er det at Ally viser hva hun er god for. Tungt var det , men uansett så kom vi frem og ingen hadde vært under vann. Dette er vår første kano og madamen var litt skeptisk i henhold til at det "er et telt til å ha oppned på vann" så har det endret seg nå , og hun har ingen problemer med og sette seg ned og nyte turen maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår godeste Lars Monsen har jo brukt Ally kanoer på turer overalt så det er liten tvil om at det er kvalitet på disse kanoene. Det å montere dem skal bare litt trening til så går det på 10min. :)

Ble litt overrasket over Ski sine forklaringer på at disse oppblåsbare greiene er så bra... padler havkajakk selv og ville aldri satt meg i en sånn farkost ned en elv eller stryk. Og når man i tillegg har oppakning med seg er de jo helt ubrukelig.

For stillegående elver hvor familiekos kommer først er de sikkert helt greie å ha med for å la ungene herje litt rundt. Bare husk redningsvest! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår godeste Lars Monsen har jo brukt Ally kanoer på turer overalt så det er liten tvil om at det er kvalitet på disse kanoene. Det å montere dem skal bare litt trening til så går det på 10min. :)

Ble litt overrasket over Ski sine forklaringer på at disse oppblåsbare greiene er så bra... padler havkajakk selv og ville aldri satt meg i en sånn farkost ned en elv eller stryk. Og når man i tillegg har oppakning med seg er de jo helt ubrukelig.

For stillegående elver hvor familiekos kommer først er de sikkert helt greie å ha med for å la ungene herje litt rundt. Bare husk redningsvest! :D

Folk flest trenger ikke Lars Monsen utstyr! Det ser enkelt ut på TV å bære kanoen med en 1 minutts snutt av dette , og deretter lengre klipp av at han drar storfisken. Det er faktisk ganske slitsomt å bære på en kano i ulendt terreng og så skal teltet opp i kanskje dårlig vær......

Leste om en gjeng fra Bergen i Monsens fotspor i femundsmarka som lå utslåtte på dekk av MS Femunden.

.... "Det var ikke så enkelt..........." http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.42705

Jeg har sjøl sykla 8 mil med fullasta sykkel i regnvær og slått opp vått telt når regnet øser. Det samme på fottur på vidda.

Det er ikke så glamorøst, og passer ikke for veldig mange.

Men det er sikkert en grei kano

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir feil og kalle det "Lars Monsen utstyr". Ally kanoen er fra Bergans, og Bergans står for kvalitet mener jeg. Kanoen holdt jo over canada med Lars, og det tyder på at Bergans har gjort en god jobb. Fordi Lars bruker den betyr ikke det at det er en kano kun for barskingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dr 16,5 fot, som jeg er meget fornøyd med. At Lars Monsen bruker denne kanoen ser jeg på som et pluss. Endel av "jobben" hans er å teste utstyr, og det er da et bra tegn at han fallt ned på denne kanoen. Det at Ally'en klarer Canada på tvers, viser jo at du skal slite med å ødelegge den! Dette har jeg også selv erfart. Jeg synes to voksne + to barn eller tre voksne er smertegrensen i denne kanoen, særlig om det er snakk om helge/ukesturer. -Thoreau- du skriver at det er slitsomt å bære kano i ulendt terreng. Har du båret Alle'en sammenslått i pakkramme? Det har jeg god erfaring fra å gjøre, og nei, det er ikke mer slitsomt å bære Ally'en i ulendt terreng enn like tung sekk. Ally'en min eier ca 20 kg, det er lettere enn oppakningen pleier å være.

Jeg har padlet opp og ned Røa, fra Femunden til Rogen. Før jeg gjorde dette satt jeg meg inn i ruta, sjekket kart, leste bøker om området og fikk info fra kjenntmenn. Dette er vel forholdsvis elementær turteknikk, ref. fjellvettreglene. Er ikke så rart disse padlerne tok seg vann over hodet, hvis de bare tok utgangspunkt i beskrivelsen i de to episodene fra Femundstraktene i "på tur med Lars Monsen". Monsen var borte i fem- seks uker, dette ble klippet ned til to ganger 30 minutters episoder. Bra Monsen får flere ut i skog og mark, men det er ikke hans ansvar hvis disse menneskene er uforsiktige/uvettige. Bergenserne kan forøvrig ikke ha studert episoden nøye. I et klipp padler Monsen begge kanoene alene, mens Trond og Kayaq bærer utstyret. Dette fordi de ikke klarte å padle starten på Røa med oppakning. Han sier også (så vidt jeg husker) at han må bære kanoene opp strykene til der Trond venter med bagasjen.

Jeg stusser litt over utrykket "Lars Monsen utstyr". Jeg er selv et aktivt friluftsmenneske, som har bra utstyr innenfor visse grener av aktiviteter, og ikke like bra innenfor andre. Jeg kjøper de beste dressene til Norrøna, fordi jeg selv har testet dem, og vet de er bra. Det samme gjelder telt, ski, randonèski og annet (for meg) essensielt utstyr. Dette gjør jeg fordi jeg ikke vil oppdage at utstyret ikke fungerer når jeg skal slå leir i minus 20 med mye vind, på ski ned fra en topp eller lignende. I tillegg tror jeg at bra utstyr varer lengre, og derfor vil kostnaddene utligne seg over tid. Noe av utstyret mitt er bedre enn Monsen sitt, men det meste er sikkert dårligere. Dette utstyret har jeg kjøpt inn fordi det passer meg. Jeg mener ikke at hele Norges befolkning trenger den værste Gore-Tex XRC dressen og fjellstøvler for å gå en rusletur på 20 min, men hvis kjøpet av det værste utstyret gjør at de kommer seg ut mer, så er det bare super bra!! Jeg håper at de fleste mennesker kjøper utstyr etter behov, og trenger de "Lars Monsen utstyr", ja så kjøper de det.

Hvordan i all verden kan du -Thoreau- påstå at "folk flest" ikke trenger "Monsen utstyr"??! Betyr det at alle skal legge seg ett hakk under Monsen i kvalitet? Skal de legge seg to hakk under? Betyr det at det er feil å ha like ski/hunder/slede/GPS/pulk/telt/kan osv? Monsen er ingen klatrer. Hvordan skal vi som klatrer klare å legge oss et hakk under. Mulig at ikke hele Norges befolkning klatrer heller, men det er faktisk en god del som gjør det. Jeg har også mange turer bak meg, og jeg synes faktisk det er fett når regn, sludd eller snø detter ned. særlig når jeg ligger i posen og begynner å få varmen igjen. Følelsen er enda sterkere når jeg våkner dagen etter, og skal videre på tur. Hvis du ikke synes det -Thoreau-, hvorfor gjør du det da? Jeg har hatt med meg forholdsvis uerfarne fjellmennesker på langtur, eksempelvis en uke i Jotunheimen i oktober/november. Så lenge turen har vært lagt opp etter deres behov/muligheter, har de alltid ønsket å være med flere ganger. Da har ofte været vært som det kan være i fjellet på den tiden, ustabilt og tiltider kaldt med snø/sludd. Jeg tror dette kan passe for veldig mange, de vet bare ikke om det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et usedvanlig godt, om enn noe avsporet, poeng.

Folk klarte fint å gå lange vinterturer i fjellet før i tiden også, med bomull og treski og merkelige soveposer. Men bann på at de også den gangen ønsket å bruke det beste som var tilgjengelig, så langt lommeboka tillot det. Det er IKKE morsomt når utstyret svikter, og det var det helller ikke før i tida, og det er det heller ikke for oss som ikke heter Lars Monsen. Man trenger ikke være 1000 mil fra sivilisasjonen for at det skal være viktig å ha bra utstyr. Det er akkurat like vondt å fryse på beina i Jotunheimen som på Sydpolen. Og når du fyrer opp primusen en iskald teltmorgen, vil du at den skal funke. Dårlig utstyr tar energi og oppmerksomhet bort fra det å nyte selve turen og naturen. Noen deler av Zapffes "Barske Glæder" demonstrerer med tydelighet dette poenget.

Godt utstyr er faktisk ganske billig, i forhold til en vanlig inntekt i dag. Hadde alle disse innovasjonene vært tilgjengelig for 50 år siden til en like lav reell pris, er det klart at folk hadde brukt dem da også.

Det er ikke først og fremst utstyret som gjør Lars Monsen, Børge Ousland osv. til ekstreme folk som vi andre ikke "skal" prøve å etterligne. Det er dristigheten i prosjektene, sikret med lang erfaring og utrolig mental styrke, som er ekstremt. (Om noe av utstyret er ekstremt og hinsides hva norske turfolk trenger, må det være kommunikasjonsutstyret, medisinskrinet, og reparasjonsutstyret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at utstyret fungerer til det som det skal brukes til. Skal du opp Røa med kano så er det vel bare ally, pac boat e.l. som fungerer bra. Skal du på lang tur i vestlandske novemberfjell er det veldig kjekt å ha den værste gore-tex dressen. Skal du derimot på helgetur i nordmarka klarer du deg med mye enklere utstyr. Faktisk mye enklere enn reklamefolka gir inntrykk av. "Monsenutstyr" for slik tur består faktisk blant annet av vanlig presenning til å overnatte under og ei øks/buesag samt svartkjele for matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over utrykket "Lars Monsen utstyr". Jeg er selv et aktivt friluftsmenneske, som har bra utstyr innenfor visse grener av aktiviteter, og ikke like bra innenfor andre. Jeg kjøper de beste dressene til Norrøna, fordi jeg selv har testet dem, og vet de er bra. Det samme gjelder telt, ski, randonèski og annet (for meg) essensielt utstyr. Dette gjør jeg fordi jeg ikke vil oppdage at utstyret ikke fungerer når jeg skal slå leir i minus 20 med mye vind, på ski ned fra en topp eller lignende. I tillegg tror jeg at bra utstyr varer lengre, og derfor vil kostnaddene utligne seg over tid. Noe av utstyret mitt er bedre enn Monsen sitt, men det meste er sikkert dårligere. Dette utstyret har jeg kjøpt inn fordi det passer meg. Jeg mener ikke at hele Norges befolkning trenger den værste Gore-Tex XRC dressen og fjellstøvler for å gå en rusletur på 20 min, men hvis kjøpet av det værste utstyret gjør at de kommer seg ut mer, så er det bare super bra!! Jeg håper at de fleste mennesker kjøper utstyr etter behov, og trenger de "Lars Monsen utstyr", ja så kjøper de det.

Skal man på skikkelig fjelltur trenger man kvalitetsutstyr. Det er det ingen tvil om. Godt telt og sovepose og mye ullklær.

Men for å padle opp et vassdrag trenger man vel ikke kjøpe samme type kano som Lars Monsen? De fleste gidder vel ikke monter/demontere og montere for hver gang man må bære. Her kan vel en vanlig kano gjøre samme nytten, og man må ofte gå to ganger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke "Lars Monsen" utstyr, men når det har så mange gode kvalitet og ikke koster særlig MER enn annet tilsvarende utstyr (ja sammenligner man med kanoer i Royaltex så er de som regel faktisk mye billigere), så er det jo ingen grunn til IKKE å kjøpe "Lars Monsen" utstyr. Drit nå i om han bruker slik kano.

Den veier kun 20kg. Mange tilsvarende kanoer i 16" størrelse (i glassfiber) veier mellom 35-38kg. Da har du jo 15+ kg mer og dra på igjennom skogen. I Royaltex reduserer du vel vekta noe, men du har fortsatt lett over 10-12kg mer å dra på. Og du må betale 5-6 tusen mer for Royaltex enn enn Ally koster. Kjøper du kevlar så blir det kanskje lettere enn en Ally, man da må du også punge ut enda mer. Kanskje det dobbelte eller mer av en Ally.

Ps. Jeg hadde som tidligere nevnt enn støpeplast kano ifjor. Den var på ca 4 meter, og var blytung. Den veide sikkert minst 40 kg tror jeg (føltes iallefall slik). Ser at slike selges for 6500.-. Hasle sine kanoer får du vel for 7-8 tusen. Jeg ga 10.500 for mine Ally. Da synes jeg ikke den er så veldig mye dyrere i forhold til de ekstra mulighetene jeg får, og jeg "sparte" minst 15000 i forhold til om jeg hadde kjøpt en Kevlar kano til over 25000.-

Du trenger jo ikke demontere den hvis du ikke vil...(du kan jo gjøre som du har tenkt med en fast kano, å bære den ferdig oppsatt hvis du insisterer på det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.