Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Knutholstind


Anbefalte innlegg

Heisann.

Vi er et par kamerater som planlegger en bestigning av Store Knutholstind i begynnelsen/midten av juli. Selv har jeg gjort et par forsøk tidligere, men har måttet snu pga. dårlig vær og vanskelige snøforhold nær toppen.

Alle mine forsøk har hatt sørruta som utgangspunkt. Denne er relativt luftig og krever noe klyving på slutten.

Finnes der en enklere og "tryggere" rute til toppen?

Har hørt at der finnes en mer direkte rute opp fra Svartdalen og at denne er mindre luftig, og krever ikke klyving.

En av kameratene i følget er ikke altfor glad i luftige passasjer, og jeg vil derfor ikke dra ham med opp sørruta.

På forhånd takk for tips og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det stemmer. Det finnest en nokså direkte rute opp fra Svartdalen. Den er delvis vardet lenger oppover, men kan være litt vanskelig å finne i starten.

Pass på å ikke kom for langt til høyre i starten. Ruten er bratt, men ikke luftig. En del løsmasser må man forsere opp, men mindre utsatt for vær enn sørruta, samtidig som den er enklere.

Har ikke akkurat i hodet hvordan man finner starten på ruta lenger, men det har kanskje andre, men jeg mener det var litt i retning Gjendebu (noen hundre meter) i forhold til toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :wink:

Er det fare for ras eller steinsprang i partiene med løs masse?

Jeg vet sånn omtrent hvor denne ruta starter. Ved forrige forsøk på bestigning, dumpet jeg ved en tilfeldighet over de første vardene i selve starten på den bratte oppstigningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Knutholstind er en topp å anbefale! Når du kommer inn i Svartdalen (fra Gjendebu), skal det tas til venstre (østlig retning) ved det første vannet inne på flaten. Oppstigningen går hovedsaklig i ur og lende er tildels bratt. Ruten opp (fra Svartdalen) er merket med små varder, men kan være vanskelig å få øye på. Utsikten på toppen er meget bra :wink:

Normal tid fra Gjendebu (opp og ned): Ca. 8 timer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fra det nordligste tjernet i Svartdalen er det lurt å sikte på en liten kort, bred renne litt til høyre i fjellsiden. Da kommer en rett inn på den vardede ruta til toppen. Følger en ruta er skal det ikke være noen fare for å få stein i hodet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Knutsholdstind i slutten av juli 2001 og tok disse GPS-punktene etter WGS84 (det blå rutenettet på kartet) fra Gjendebu til toppen.

GJENBU 32 Ø: 472720 N:6813192 høyde: 991

KNUSTI 32 Ø: 475418 N:6809766 høyde: 1505

KNUTH1 32 Ø: 476196 N:6810247 høyde: 1996

KNUTHO 32 Ø: 476634 N:6810124 høyde: 2342

Jeg vet ikke om det er den optimale ruta, da vardene var svært vanskelige å se, men vi traff på noen av dem. Det er bratt oppover, og faremomentene ligger i steinsprang, kanskje også utglidning dersom snøen er hard. Jeg vil anbefale å ta med med isøks. Jeg så svært engstelige mennesker oppover denne ruta, men for de som er vant til å gå i bratt ur er det en enkel sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.