Gå til innhold
  • Bli medlem

Første tur i Ally-kanoen :)


Anbefalte innlegg

I dag kunne vi endelig hente Ally-kanoen som vi bestilte for en god stund siden :wink: Valget falt på en 16,5' DR. I kveld kunne vi ikke holde oss lenger, så i 19-tiden reiste vi avgårde til et av vannene i distriktet her. Når vi kom dit oppdaget vi at vi hadde glemt å ta med oss monteringsanvisningen! Kanoen var enkel å montere til tross for at vi hadde glemt monteringsanvisningen, og klokka 20 la vi ut på en 2-timers padletur i deilig kveldstemperatur med tilhørende vakker solnedgang. Utrolig deilig å endelig kunne komme seg ut på vannet i år!

Foreløpig konklusjon: Vi synes kanoen var lett å padle, til tross for lite erfaring, og førsteinntrykket av materialkvaliteten står også til mer enn godkjent. Anbefales på det varmeste, til tross for en litt kostbar prislapp. At kanoen er sammenleggbar er også viktig for oss mht lagring og transport. Tror vi kommer til å få mange gode turer i denne kanoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har vi vært ute igjen, men denne gangen tok det nøyaktig 16 minutter å sette den sammen. Med litt mer øvelse tipper vi at det går fint på 10 minutter å sette sammen en Ally. Med andre ord, fullt ut akseptabelt. Nå er det 'smøring' etter sola, som var ganske kraftig i dag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i dag også kjøpt inn ryggstøtter til trappersetene, men har ikke fått prøvd ut disse ennå.

Lurer også på om det er noen som har gått til anskaffelse av kanosekken med bæreremmer? Det er jo en ganske stiv pris på den, rundt 1200 kr, men sikkert verdt pengene om man skal bære med seg kanoen et lite stykke fram til et vann, samt som oppbevaring både hjemme og i bilen...?

post-484-133474471195_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i dag også kjøpt inn ryggstøtter til trappersetene, men har ikke fått prøvd ut disse ennå.

Lurer også på om det er noen som har gått til anskaffelse av kanosekken med bæreremmer? Det er jo en ganske stiv pris på den, rundt 1200 kr, men sikkert verdt pengene om man skal bære med seg kanoen et lite stykke fram til et vann, samt som oppbevaring både hjemme og i bilen...?

Jeg har den kanosekken med bæreremmer, den er ikke god å bære i i det hele tatt, blir mange skarpe kanter og feil tyngdepunkt på ryggen, men det går... Fordelen er at en har en plass å pakke vekk kanoen, samt at en kan pakke all bagasjen en har med ned i den så det slipper å bli vått når en padler. Jeg angrer ihvertfall ikke på at jeg valgte kanosekken med bæreremmer kontra den uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Inntil nå har jeg båret kanoen min oppslått forbi stryk m.m., men det er jo avhengig av turen. Jeg synes transport og pakking inn og ut av bil m.m er vel så viktig. Jeg synes kanoen er altfor uhåndterlig diger når den pakkes i en sekk, og kona mi nekter plent å håndtere det digre kanokolliet.

Min løsning er å splitte i to separate kolli. Et langt kolli med langsgående stag og bunnmatte rullet rundt, og ett kolli med alt det andre. Mye lettere å stue i bil og fly. Jeg har sydd en pose til det lange kolliet, men mangler en passende bag til kolli nr 2.

Det optimale ville selvsagt vært vanntette og solide pakksekker i riktig størrelse, skuddsikre nok til å tåle flyreiser, med gode bærereimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Forstod jeg det riktig at 16.5" DR modellen passet i pakksekken?

Jeg syntes den ble litt stor når jeg forsøkte å "stue" den sammen i ett kolli (altså uten sekk).

Er det noen som også har erfaringen med pakkrammen?

Jeg regner med at man uansett også kan bruke pakksekken med bærereimer med pakkrammen uten at disse reimene kommer i veien når man skal montere sekken i rammen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hehe...ja, så kjøpte jeg meg en Ally også. Etter fjorårets "ødelagte" padletur i Femundsmarka p.g.a. kjøpeinteressen (takk Monsen) blant det norske folk, så bestemte jeg meg for å være tidlig ute.

Så nå er den her, i all sin prakt, i en brun eske godt plassert midt i stua, i min relative lille leilighet.

Jeg har mange spørsmål, men her er ett: Hvor får jeg tak i denne silikonoljen, eller er det andre oljer som også gjør susen?

Takker for svar!

(Kommer med tilbakemeldinger etter endt padletur i helga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte Ally fulgte det med silikonolje (en liten svamp i en pose). Jeg brukte den bare første gangen jeg monterte, og siden har det ikke vært behov for dette. Så jeg ville ikke løpt og kjøpt dette med en gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har også den store pakksekken med bæreseler. Bruker den først og fremst til å ha kanoen inn under transport eller oppslag. Når du vil bære den på ryggen er det lurt å ta hensyn til det under pakkingen. Du kan legge stolene (vi har de standard flate benkene) mot ryggsiden. Duken kan ligge kan det. Ikke la noen av spantene prikke mot ryggen.

Men uansett er sekken stor og klumpete. Ikke egnet til å brukes av kvinner eller litt mindre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Det er rødsprit fra Biltema.

Neida, det er nok bare vann. Ser i ettertid at dette ikke var nødvendig i starten av turen. Men vannkvaliteten er noe varibelt nedover i telemark, så når det er god plass i farkosten var det jo ikke noe tenke på. Men div drikkevarer med høy prosent var med, det samme var campingstoler, lavvo, store oppblåsbare (90x200x20). En meget hyggelig og komfortabel tur sammen med broremann!

Husker vi våknet opp i Skottfoss, hvor vi overnattet på en scene som var montert på vannet i "sentrum" og skålte godmorgen med conjac fra sengene våre.

Mange rare blikk og mange smil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er rødsprit fra Biltema.

Neida, det er nok bare vann. Ser i ettertid at dette ikke var nødvendig i starten av turen. Men vannkvaliteten er noe varibelt nedover i telemark, så når det er god plass i farkosten var det jo ikke noe tenke på. Men div drikkevarer med høy prosent var med, det samme var campingstoler, lavvo, store oppblåsbare (90x200x20). En meget hyggelig og komfortabel tur sammen med broremann!

Husker vi våknet opp i Skottfoss, hvor vi overnattet på en scene som var montert på vannet i "sentrum" og skålte godmorgen med conjac fra sengene våre.

Mange rare blikk og mange smil!

Ja jeg tror deg så gjærne at dere koset dere bra!

Jeg å en kompis skal på en måneds lang cano/gåtur. vi har allerede begynt planlegging å har enormt med sommerfugler i magen!:wink:

Livet er i skog å mark:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.