Gå til innhold
  • Bli medlem

Mygg tips


krb

Anbefalte innlegg

Når jeg er på turer, spesielt fiskturer, bruker jeg ikke middel mot mygg og knott. Kun hvis vi sitter utom hytteveggen e.l. Er det varmt, har jeg bare på meg tynne klær og en hatt med myggnetting.

Men det som jeg bruker utom hytteveggen (hehe) er bare Aurax. Det er en fin salve/krem som du bare smører på på armer og ansikt hvis du føler behovet. Myggen biter ikke hvis du har på Aurax (vertfall ikke på meg). Men hvis du er så uheldig og blitt stukket kan du smøre aurax på stikkene. Da blir kløinga vorte. :) Aurax hjelper!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ingen som sverger til MYGGA Myggmelk? Den inneholder vel noe DEET den også tror jeg?

Har alltid vært fornøyd med den før - men nå begynner det å bli rimelig lenge siden jeg var ute nok til å ha noen formening. Hva synes dere om den?

Ellers- når det gjelder ting som svir seg gjennom brødposer - SWIX rensevæske til å få bort guffe under skia består så vidt jeg skjønner av konsentrat fra appelsinskall .. men lar du noe av plast (f.eks. en plastskrape som følger med klisterpakkene) ligge i en pose med noen dråper (eller bare fuktig papir) av den guffa, begynner plasten å gå i oppløsning... Mon tro om de har noe mer enn bare appelsinskallkonsentrat i den guffa der...

citrus(sitron)syre er det;) muligheten for att den inneholder en variant av alkohol er jo også tilstede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Som det blir påpekt i denne tråden inneholder de fleste norske myggmiddel DEET (Dietylentulamid (eller noe i den duren :D ). Dette er det mest effektive og mest brukte substansen i myggmiddel. Men det er kreftfremkallende og skadelig for huden og det er derfor ikke lov med sterkere enn 20% løsning i Norge.

MYGGA inneholder 19% DEET og Myggolf inneholder 20% DEET. Enkelte OFF produkter inneholder også 20% DEET. Disse har vist seg veldig effektive mott myggen. (Det er i alle fall min erfaring) Jeg liker å bruke Myggolf fordi denne kommer på praktiske plast-rollon og ikke den som er lagd i glass som fra MYGGA. Jeg kan imidlertid ikke si at den ene er bedre enn den andre.

Autan er et annet effektivt middel: Det er laget av "Icaridin" og er en litt mer uvanlig virkestoff i myggmiddel. Den kan brukes i kombinasjon med f.eks Myggolf.

Jeg vil sterkt anbefale med å være varsomme med å bruke stoffer beregnet på dyr. F.eks bruker jeg X-spot på mine hunder. Dette er en løsning laget av " Permitrin. " Dette er et sterkt kreftfremkallende stoff og til bruk på mennesker er det ikke lovlig. (Da kun til impregnering av telt og klær.) Så jeg ville nok tenkt meg om før jeg lot meg spraye ofte av hestesprayen.

Mot mygg holder det jo gjerne med Myggolf og om man bruker Autan eller en Sitron-blanding i tillegg er man godt beskyttet. Sitronella - olje får man kjøpt på apoteket og den kan man blande sin egen myggolje av. Mange myggmiddel fås med sitronella-blandinger i seg og de har vist seg effektive mot mygg.

Som en klokt påpeker lenger oppe i tråden er det ikke myggen som er værst, men knotten. Det virker ikke som det er noe som virker veldig godt mot knott annet enn klær. Jeg har dessuten hatt ganske bra erfaring med Tyri- produktet: "Nordic summer" mot knott og det er kanskje det eneste jeg syns hjelper litt i tillegg til Myggolfen.

Nå nærmer vi oss august og da våkner knotten til liv. Grøss og gru!

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyrtec må vel være det beste rådet :D .

Da kan mygg og knott bite så mye de vil, men man kjenner ikke at det klør.

Zyrtek er allergitablett som selges uten resept!

Jeg har brukt det som eneste myggmiddel i flere år jeg, og det funker KJEMPE bra!!

En tablett pr dag :lol: .

Sier meg enig med Tiri her, pleier å kjøpe med meg en pakke når jeg skal på tur i tilfelle det blir for gale. Deilig å legge seg i soveposen uten å være redd for å klø seg halvt i hjel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sterkt anbefale med å være varsomme med å bruke stoffer beregnet på dyr. F.eks bruker jeg X-spot på mine hunder. Dette er en løsning laget av " Permitrin. " Dette er et sterkt kreftfremkallende stoff og til bruk på mennesker er det ikke lovlig. (Da kun til impregnering av telt og klær.) Så jeg ville nok tenkt meg om før jeg lot meg spraye ofte av hestesprayen.

Ikke så nøye med dyrene tydeligvis hos Eilert... Får ikke bikkjene kreft av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom du feks. skal avle på bikkja, er det ikke viktig at den ikke har hatt kreft i skrotten sin underveis slik at valpene ikke arver dette?

Dersom kreften oppstår som følge av et myggmiddel vil ikke kreften arves videre til avkom; analogt med at barn av røykere som har utviklet lungekreft pga røyking ikke vil fødes med lungekreft selv, og analog med at en mann som har mistet en arm i en arbeidsulykke ikke får enarmete unger.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så nøye med dyrene tydeligvis hos Eilert... Får ikke bikkjene kreft av dette da?

Jo da, men bikkjene blir kun Ca 10 år og risikoen er kanskje mindre da. Det samme gjelder sikkert for hester. Jeg er ikke noen ekspert. Jeg følger bare vetrinærens råd.

At bikkjene får Exspot er kun for sin egen del og ikke for min egen. De blir veldig plaget av myggen. De kan ikke gå med klær eller beskytte seg på noen måte. Å ta på vanlig myggmiddel er heller ikke et alternativ for disse..

Jeg vil nesten si at det er dyreplageri og ikke beskytte bikkjene mot mygg på Nordkalotten. I alle fall dersom de bor mye utendørs. Vi mennesker derimot har et alternativ.

Jan-Eilert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er greiest er å dra til utlandet og kjøpe en med 50% DEET blandet med etanol. :wink:

Etanolen damper bort så du slipper å bli seig i trynet av tynnestoffene som brukes i noen varianter.

G-sport hadde en variant som het Guideline og kom på en grønn flaske. Funker som F.. men den spiser opp alt av plastik og er da ubrukelig/Veldig farlig med fiskesene. Den er forøverig indratt fra markedet nå da den var rimelig ulovlig....

Det er norske sær regler på 20% DEET og de er lov med mer i de fleste andre land.

Se i en tax free neste gang du er på tur så er det gode sjangser for å finne noe som duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et butandrevet lite apparat som varmer opp en plate med noe myggen ikke liker. Skal visst under ikke så vindfulle omgivelser sørge for at mygg holder seg 20m2 unna.

Jeg har kjøpt en slik men selv om jeg har vært på telttur på fjellet har jeg ikke fårr mulighet til å prøve den. Har myggen tatt ferie eller regnet bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra og kjøp dere myggspray beregnet på hester. Får dem i litt større sprayflasker og de funker som bare juling..:) Og de lukter ikke så verst heller. Holder fluer og klegg borte også.

He,he. ...

Hestespray ? Er det trygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Otto Støver

Maksimal mengde DEET som er anbefalt i Norge er 20 %. Men det er ikke noe forbud mot høyere konsentrasjon i følge helsebiblioteket.no De skriver følgende: "Dietyltoluamid (DEET) er det mest brukte syntetiske virkestoffet i repellerende myggmidler. Forbindelsen har vært i bruk siden 1960-tallet og betegnes som svært effektiv. I dag finnes det ikke forskrifter som regulerer mengden virkestoff i myggmidler i Norge, men Statens forurensningstilsyn (SFT) anbefaler ikke konsentrasjoner over 20 % DEET (1). "

Denne siden var oppdatert den 17.10.07 tror jeg, så eventuelle endringer i bestemmelsene etter dette er ikke kommet med. Jeg bestilte like godt noe sterkere fra England jeg, så får vi teste den på den finske mygga. Erfaringene med finsk mygg fra tiden som barn var at den ikke forsto at norsk, så norsk myggmiddel var uten virkning. "Ej ymmërëa" sa den visstnok mens den satt midt i en dam av norsk myggmiddel og sugde blod. :D Kanskje den forstår det bedre nå når Finnland er med i EU og jeg har et EU-kjøpt produkt. Vi får gi rapport til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Kjøpte en slik nå:

Cactuz 50% DEET mot mygg/flått

på denne link:

https://www.komplettapotek.no/product/887136/reise-sport-og-fritid/sport-og-fritidsutstyr/cactuz-50-deet-mot-myggflaatt#

Måtte bare kjøpe, da jeg ser ikke ut etter en ferietur samt noen gå turer i norsk natur !!!

Skal også på en lengre reise til Asia i sept/okt så nå er det alvor ...

Har hørt at hvitløk er et kjerringråd mot faenskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.