Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman primus


Har du Coleman primus  

139 stemmer

  1. 1. Har du Coleman primus

    • Ja, jeg har og er kjempefornøyd
      54
    • Ja, men jeg liker den ikke
      3
    • Nei, jeg har anna primus
      73
    • Nei, jeg bruker ikke primus
      10


Anbefalte innlegg

3 timer siden, Blaser skrev:

Må innrømme at jeg ikke greier å bestemme meg på hvem av 442 eller Svea 123R som generelt er førstevalget.

Uff ja. Et luksusproblem. Er det vi har. Men hva annet kan man vente i et forum der vi ikke bare har en egen tråd for "hva har du kjøpt nå", men også en tråd for "hva har du ikke kjøpt nå" (men åpenbart kunne ha kjøpt)  :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, a_aa skrev:

For meg er nok Svea 123R oftest førstevalget, i hvertfall utenfor vinterbruk. Den er jo litt lettere og litt mindre volumiøs, men er faktisk mer plunder å bruke - sånn sett går det litt opp i opp. Så til syvende og sist det er "sjarmfaktoren" som avgjør det, for min del :) Mmmmmessing :D 

Svea blir nok oftere med ut her også ja. Messingsjarmen og det tidløse preget + litt mindre størrelse bidrar nok til det + at jeg har en ok beholder til den. Får finne en beholder til Coleman også da tenker jeg. Var jo noe forslag her i tråden, får titte litt rundt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, zimwalker skrev:

Uff ja. Et luksusproblem. Er det vi har. Men hva annet kan man vente i et forum der vi ikke bare har en egen tråd for "hva har du kjøpt nå", men også en tråd for "hva har du ikke kjøpt nå" (men åpenbart kunne ha kjøpt)  :-/

Meget godt poeng, men jeg har hobby med primuser, og selv om det ikke er en hobby med bukser, så har jeg spesialbenklær som brukes til bading, skitur, fest, arbeid medmotorsag.  Mange ulike slag fottøy....   ...men jeg bruker både sko og bukser hver dag, (dessverre) ikke primus hver dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dsk: Skjønner godt hva du mener :) Jeg prøver å være litt bevisst på hvilke brennere jeg har, og ha variasjon som gjør at jeg kan velge hvilke brenner som passer best for forskjellige turer. Gass kan være fint enkelt og "renslig" på sommeren, i hvertfall om turen ikke er lengre enn at du slipper mange bokser - og der kan jeg velge mellom en lett toppmontert titan-sak for soloturer med realvannvarming eller en atskillig mer kokkeleringvennlig slangebrenner der man kan lage mat for flere. Litt det samme på bensinbrennerne, der Svea er for soloturer og 442 for når man trenger mer effekt i matlagingen - og de kan jo også brukes i kulde og er fine på lengre turer. Har jeg lyst til å nyte stillheten :aww: og gire leirltempoet skikkelig ned, tar jeg med en spritbrenner. Frister stillhet med en og annen spraking og frisk røyklukt, blir kvistbrenneren med.

Men hvordan i svarte skal jeg rasjonalisere at jeg i tillegg vil kjøpe en parafinbrenner? For det kommer jeg jo til å gjøre... :oops: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafinprimus trenger du fordi du liker lukten! Spesielt når du søler på klær, sekk og teltduk, eller på maten. Det siste bidrar forøvrig også til at du får ha maten i fred. Og det setter samtidig fart på avføringen. Mange fordeler altså.  Drivstoffet er også billig og lett å få tak. Spesielt om du liker lukten av sommer og går for tennveske. Og så har brennerene sin sjarm da. Enten du går for en gammel forsvarsbrukt 111c eller noe antikk i messing, eller en ny "Hiker" eller endog en Manaslu fra Primuskongen, her..  Uff..jeg samler nok jeg også, om det er det man kaller det når man har litt flere enn man strengt tatt trenger av noen ting. Eller "hobby" om man vil. Har prøvd rehab, men det hjalp ikke. Og nå leser jeg her inne å at det også er mulig å samle på teltplugger, i hvertfall ser det ut til (her) at det er noen som gjør det, Hjelp!!!:drool:  

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, 7homas skrev:

Europrisboksen passer 99%, men det blir ikke mindre volumøst av den grunn. Det er alikevel det beste alternative jeg har funnet.

Hmm. Om man likevel har med seg et sitteunderlag..... Coleman brenneren i en tett pose, "wrappe" sitteunderlaget rundt, strikk eller hyssing.... ikke prøvd, tenker bare høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, zimwalker skrev:

Parafinprimus trenger du fordi du liker lukten! Spesielt når du søler på klær, sekk og teltduk, eller på maten. Det siste bidrar forøvrig også til at du får ha maten i fred. Og det setter samtidig fart på avføringen. Mange fordeler altså.  Drivstoffet er også billig og lett å få tak. Spesielt om du liker lukten av sommer og går for tennveske. Og så har brennerene sin sjarm da. Enten du går for en gammel forsvarsbrukt 111c eller noe antikk i messing, eller en ny "Hiker" eller endog en Manaslu fra Primuskongen, her..  Uff..jeg samler nok jeg også, om det er det man kaller det når man har litt flere enn man strengt tatt trenger av noen ting. Eller "hobby" om man vil. Har prøvd rehab, men det hjalp ikke. Og nå leser jeg her inne å at det også er mulig å samle på teltplugger, i hvertfall ser det ut til (her) at det er noen som gjør det, Hjelp!!!:drool:  

Ingen grenser for hva du kan samle, vet om en som har kjellerboden full av bjørkeved, hver kubbe er merket med opprinnelsessted og dato. :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, zimwalker said:

Hmm. Om man likevel har med seg et sitteunderlag..... Coleman brenneren i en tett pose, "wrappe" sitteunderlaget rundt, strikk eller hyssing.... ikke prøvd, tenker bare høyt.

Joda, men om man  ikke har med sitteunderlag. Hva er en tett pose? SilNyl roll top? Den har litt skarpe kanter, især når den er i bevegelse kan den slite hull i posen (mens man går). Jeg har en Sea to summit 2L pose (ikke vanttett eller komprimerbar) som passer ganske bra, men jeg er redd andre ting i sekken kan bli skadet av brenneren.

Jeg bruker 442 også til MC touring så det er greit å ha en ok innpaking til den. Brukte pappesken den kom i i lang tid, men det er ikke ultimat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, 7homas skrev:

Joda, men om man  ikke har med sitteunderlag. Hva er en tett pose? SilNyl roll top? Den har litt skarpe kanter, især når den er i bevegelse kan den slite hull i posen (mens man går). Jeg har en Sea to summit 2L pose (ikke vanttett eller komprimerbar) som passer ganske bra, men jeg er redd andre ting i sekken kan bli skadet av brenneren.

Der har du fordelen med å tenke høyt "in public", noen vil alltids "filleriste" tanken din om du tenker "feil"! Slik slipper man å prøve ut,,, og feile! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, zimwalker said:

Der har du fordelen med å tenke høyt "in public", noen vil alltids "filleriste" tanken din om du tenker "feil"! Slik slipper man å prøve ut,,, og feile! :)

Plastglidelåsen på hengekøya mi sleit hull i en Sea To Summit UltraSil pose på en kort tur, så jeg er litt skeptisk til slitestyrken på dem i kontakt med "harde" ting og da ihvertfall en 442 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Gikk forbi en Gmax butikk som hadde Nova til 549,- og Koeva til 999,- . Må bare innrømme at jeg vurderte kjøp, men det ble med tanken. Konkluderte med meg selv at dersom jeg skal ha en ny brenner så må det være 442 i halv størrelse.  Det hadde passet meg perfekt. Liker ikke slangeløsning brennere og forvarming.

Svea 123 med en sitronflaske rødsprit til forvarming er helt ok, men drømmen er som  sagt en 442 i halv størrelse.  Noen som vet om en slik løsning finnes ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg kan komme på som er lavere en 550B og som likner 442, er Optimus Rider 324 denna. Men har en selv og synes den ikke er like bra patent som Coleman sine stillebrennere, ville heller gått for en Coleman istedenfor.

550B er dog bare ca 2 cm lavere enn 442.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynner å bli gammel, alt virker dyrt :-)  Tar vi i betraktning at du slipper frakt, og at den er ny og hvis du får ha den med deg i bagasjen så burde det vel være OK.  Det er i hvertfall en bra "primus".

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeldig usikker @Lompa , fordi jeg har en fra før +++ 

Samtidig har jeg allerede handlet en del i dag, ref. tråden hva har du kjøpt nå. Vurderer selvfølgelig at de pengene jeg har "tjent" på de rabbatterte handlene kan brukes på denne da fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg falt for den jeg også, riktignok ikke titan, men det er den eneste Coleman jeg har fått "underburn" på og det flere ganger.  Rett og slett skuffet. Anbefales ikke!

Funksjonsmessig er Apex 2 å foretrekke.  Selvsakt ikke like lettvekts, og kun bensin.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.2.2017 at 10:21 AM, Blaser said:

hmm,
http://www.steggen.no/nettbutikk/kokeutstyr/coleman/
fikk litt lyst på en titanium da

 

On 11.2.2017 at 11:40 AM, dsk said:

Jeg falt for den jeg også, riktignok ikke titan, men det er den eneste Coleman jeg har fått "underburn" på og det flere ganger.  Rett og slett skuffet. Anbefales ikke!
Funksjonsmessig er Apex 2 å foretrekke.  Selvsakt ikke like lettvekts, og kun bensin.dsk

Det er "Fyrestorm" dere prater om nå? (linken er jo til alle Coleman-modellene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.