Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman primus


Har du Coleman primus  

139 stemmer

  1. 1. Har du Coleman primus

    • Ja, jeg har og er kjempefornøyd
      54
    • Ja, men jeg liker den ikke
      3
    • Nei, jeg har anna primus
      73
    • Nei, jeg bruker ikke primus
      10


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse

Jeg kjøpte en coleman av deg Rune. Den skulle brenne i 8 timer før jeg måtte fylle på mer bensin. Den blir alltid bensintom etter max 2 timer. Er det riktig??

Også går bensinrøret over flammene. Når jeg fyrer en hel natt så røret gløder, er det trygt da?? Hvor mye varme tåler røret? Jeg har fyrt med denne i kanskje 10 timer i strekk med flere påfyllinger og den varmer godt i teltet og fin å lage alacarte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wink: Jeg har også kjøpt coleman (400) av "primusgutt"...

har bare hatt den ei knapp uke, men etter noen innkjøringsproblemer fikk den idag være med på ordentlig fjelltur!! Har ikke gjort meg opp noen bastant mening om brenneren enda, men bevares den funker bra!!

post-3769-133474558582_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Trekker denne frem igjen, tenker det er bedre å fortsette en tråd enn å starte enda en Coleman-tråd..?

Etter å ha lest primustråder opp, ned og i mente lot jeg meg simpelthen forføre av Colemans enkle klassiske estetikk og brukervennlighet og gikk til anskaffelse av en Coleman Exponent Multi fuel stove (mod 550B725).

 

 

Kjøpt den ny på eBay, så det tar noen dager før jeg får den. Forstår at dette ca er en 550B med vindskjerm...? Kommer utelukkende til å fyre den på renset bensin. Regner med at denne kan brukes i mange år før den trenger særlig vedlikehold, men liker å være i forkant og ha deler liggende, så er det da dette kitet jeg trenger...? Og er det andre deler jeg evt burde ha..?

 

http://www.coleman.com/product/550-6771#.U_oLfkuySB8

 

Ser jo at Coleman har en vidunderlig lang liste over deler til 550B, men - de sender ikke til Norge.

http://www.coleman.com/Parts/RNRP/repair-replacement-parts/550-499/1-burner-multi-fuel-stove

 

Uansett sikkert ikke noe poeng i å ha ekstra av alt, men veldig greit å ha ekstra av hva jeg kan komme til å trenge. 

Om jeg da altså hadde visst hva det var.  :flowers:

 

Ingen forvarming høres jo fint ut, men den trenger kanskje litt starthjelp når det er blått...?

Hvordan forvarmer man evt en Coleman...?

 

Og hva er egentlig forskjellen på 550 og 550B..? Vil deler til 550 (litt flere treff på eBay) passe min 550B...?

Gleder meg til bekjentskapet!

 

(Og for å kompensere for vektøkningen - har jeg gått amok ift titangreier fra Snow Peak  :hyper:  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cosmogs

Jeg har ikke den samme, men en Exponent Feather 442. De er omtrent like tror jeg.

 

Kjøpte den i 2006 og brukte den veldig mye første 2 mnd da jeg bodde i et telt i bushen i Australia. Etter det har jeg ikke brukt den så mye, mest på motorsykkelferier på 1-2 uker. Den sto bl.a ubrukt i 3 år med 95 blyfri på tanken uten at det gjorde noe. Jeg har stort sett fyrt den på 95 oktan fra motorsykkelen min inntill i fjor da jeg begynte å bruke renset bensin.

Har aldri hatt noe trøbbel og eier ikke en reservedel.

 

Det er bare å følge bruksanvisningen som ligger i esken;

Pump opp trykk til den er "full av luft"

Tenn en lighter/ fyrstikk og åpne krana så dent kommer ut litt bensin og tar fyr. Den "forvarmer" seg selv på noen få sekunder.* Åpner alltid fullt den den brenner blått før jeg begynner å justere ned til ønsket styrke. 

Jeg pleier alltid å pumpe fullt trykk igjen med en gang. Spesielt når den er full av bensin, virker det som om trykker faller fortere enn når det er mindre bensin i den.

Vi snakker bare om 20 sekunder eller så før den er klar til bruk så ha ting klart før du begynner å tenne på - her prater vi fast food :D

 

Man "renser dysa" ved å åpne helt-stenge helt-åpne helt- stenge helt- åpne helt osv ca 10 ganger etter bruk - når den er så varm at den antenner av seg selv når du åpner krana.

 

*Når det er kaldt er det bare å åpne krana så det kommer litt bensin, lukke krana igjen, tenne på og la det brenne 15-20 sekunder også åpne krana fullt.

 

 

Edit:

PS: Gled deg til lydnivået om du er vant til slange multifuelbrennere..... Coleman er så og si lydløs i forhold og MYE enklere å kjøre på lav effekt/ putring bake brød f eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@cosmogs

Jeg har ikke den samme, men en Exponent Feather 442. De er omtrent like tror jeg.

 

Kjøpte den i 2006 og brukte den veldig mye første 2 mnd da jeg bodde i et telt i bushen i Australia. Etter det har jeg ikke brukt den så mye, mest på motorsykkelferier på 1-2 uker. Den sto bl.a ubrukt i 3 år med 95 blyfri på tanken uten at det gjorde noe. Jeg har stort sett fyrt den på 95 oktan fra motorsykkelen min inntill i fjor da jeg begynte å bruke renset bensin.

Har aldri hatt noe trøbbel og eier ikke en reservedel.

 

Det er bare å følge bruksanvisningen som ligger i esken;

Pump opp trykk til den er "full av luft"

Tenn en lighter/ fyrstikk og åpne krana så dent kommer ut litt bensin og tar fyr. Den "forvarmer" seg selv på noen få sekunder.* Åpner alltid fullt den den brenner blått før jeg begynner å justere ned til ønsket styrke. 

Jeg pleier alltid å pumpe fullt trykk igjen med en gang. Spesielt når den er full av bensin, virker det som om trykker faller fortere enn når det er mindre bensin i den.

Vi snakker bare om 20 sekunder eller så før den er klar til bruk så ha ting klart før du begynner å tenne på - her prater vi fast food :D

 

Man "renser dysa" ved å åpne helt-stenge helt-åpne helt- stenge helt- åpne helt osv ca 10 ganger etter bruk - når den er så varm at den antenner av seg selv når du åpner krana.

 

*Når det er kaldt er det bare å åpne krana så det kommer litt bensin, lukke krana igjen, tenne på og la det brenne 15-20 sekunder også åpne krana fullt.

 

 

Edit:

PS: Gled deg til lydnivået om du er vant til slange multifuelbrennere..... Coleman er så og si lydløs i forhold og MYE enklere å kjøre på lav effekt/ putring bake brød f eks.

 

Takk for opplysninger, gleder meg enormt til å få den. I følge postens sporing burde den være her i morgen!  :D

Kan ikke se annet enn fordeler med Coleman. Veier litt mer, men har jo med 2 - 3 dl rødsprit tilforvarmimg av MSR`n, så slik sett skal Coleman veie mindre totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brydd meg med å kjøpe noen deler til min 442 da jeg aldri har hatt noe tull. Regner med at det kan skaffes raskt fra forhandler:

 

http://www.uniflamesupply.no

 

 

Når det kryper ned mot 20 minusgrader har jeg hatt behov for forvarming. Da holder jeg bare primusen opp ned over et telys og varmer røret et par sekunder.

 

Et lite obs er å huske å gi pumpa et par dråper olje nå og da gjennom hullet ved siden av stanga.

 

Hos meg har Coleman erstatet både Omnifuel og gassprimuser bortsett på korte turer om sommeren der jeg bare trenger varmt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en hel gjeng som fikk 3 Coleman primuser som så ut som den nedenfor når vi skulle på en klatreekspedisjon til Sør Amerika på midten av 90-tallet.

Kombinert med mye annet reising så ble alle 3 brukt vannvittig mye over ett helt år. Ikke et eneste problem.

Kjørte den på blyfribensin opp til 6500m høyde.

Har fortsatt primusen i dag nesten 20 år senere og fungerer fortsatt utmerket  :D  Selv om jeg i dag mest bruker Jetboil

 

coleman_stove.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en hel gjeng som fikk 3 Coleman primuser som så ut som den nedenfor når vi skulle på en klatreekspedisjon til Sør Amerika på midten av 90-tallet.

Kombinert med mye annet reising så ble alle 3 brukt vannvittig mye over ett helt år. Ikke et eneste problem.

Kjørte den på blyfribensin opp til 6500m høyde.

Har fortsatt primusen i dag nesten 20 år senere og fungerer fortsatt utmerket  :D  Selv om jeg i dag mest bruker Jetboil

Man kan himle litt på øynene innimellom (som regel) når amerikanerne slår seg på bryster og proklamerer at "Made in USA", "US built" eller bare "American" ukritisk er synonymt med kvalitet, men når det gjelder Colemans brennere er det vanskelig å si seg uenig :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bruksprimusene er Svea 123R, 111T, Phoebus 625 og Coleman 442 noen av de mest brukte på mine turer.

Bruker ikke 550B særlig mye lengre siden jeg synes 442 er mer solid og har som oftest mere sentrert flamme. Ellers ikke noen grunn til å ikke bruke 550B. 

Har også to slangebrennere som er begge Primus, men har etter hvert sluttet å bruke disse av forskjellige grunner.

 

Har ikke kjøpt noen Coleman fra Runegutt, men eier ti stykk hvor tre er 442, to 400, to 550B og resten noko annat.

 

Har hatt med min 442 på turer ned til -15 til -20 og ikke opplevd problemer så langt.

 

En av mine tre 442 ble kjøpt fra tyskland og er produsert i 2011, "grå type, ikke Peak1". Denne viste seg å ha lekasje i røret som går fra bunn av pumpe til toppen av tanken, noe som resulterte i lekkasje ut NRV uansett. Har også opplevd dette på en 400A jeg kjøpte ubrukt.

De to andre 442'ene har jeg kjøpt fra England ubrukt som overskudd fra det britiske militæret "usikker på om de brukte 442 der". Disse er produsert i 2003 "brun type Exponent" og bruker nå en av dem kontinuerlig på tur uten problemer. Har også kjøpt en av samme produksjonsmodell til broren min og det er den som etter mye testing har resultert i videre kjøp av 442'er. 

 

Og ja, det dukker opp ubrukte 442'er til under halvparten av hva du kjøper dem for i butikker på f.eks ebay, men da har du som oftest ikke garantien. Der igjen så tror jeg Coleman vil være hjelpsomme om du får problemer.

Om jeg ikke tar feil så er 442 nå ute av produksjon men kanskje de lager dem fortsatt for militære kontrakter?

 

Er usikker, men tror at de nye grå modellene til Coleman har deler produsert i Kina og satt sammen i USA, hvor tidligere modeller hadde alt produsert og satt sammen bare i USA.

 

Noen liker de gamle modellene mer enn de nye, men når det gjelder 442 og 400, så synes jeg bare at den ekstra reguleringsfunksjonen på siden til gamle 400 bare gjør den mer sårbar, ellers er det så og si samme primusen.

 

Hvis man er heldig, så kan man finne lærpumper som passer 400, 442 og 550 om hverandre. Er usikker på om det har noe å si ved bruk i ekstreme kuldegrader som på 111. Vil tro at gummipumpa er like bra.

 

Ser man etter noe å oppbevare sin Coleman i, så har coleman laget en egen aluminiumsbeholder som også kan brukes som kjele, og også en softcase "en slags skumfyllt pose" som også fungerer greit. Bruker selv som oftest aluminiumsbeholderen.

 

Primus sin Eta-pot 1,8L og større passer perfekt til de fleste Coleman sine primuser med fast tank som f.eks 442 og 550B. Men ville ikke brukt den i et uventilert telt pga høy CO utvikling fra den spredte flammen direkte mot rillene under kjelen. Den nye designen på kjelen gir også en hviss vindskjerming som likner prinsippet til Sigg tourist sine vindskjermer.

 

 

En av konkurentene til min 442 er Phoebus 625. Denne brukes også på vinteren hvor begge trenger forrvarming.

Phoebeus'en veier nesten det samme, har nesten dobbelt så stor tank, er produser i messing, er lettere å forrvarme "synes da jeg" og jeg liker egentlig bedre konstruksjonen som likner 111T. Det som også gjør denne til vinneren er det faktum at den også brenner parafin, noe jeg liker i telt. "550B kan også brenne parafin men jeg synes den er langt mindre solid enn 625".

Der igjen så slipper du å tenke på grafittpakningen med Coleman, men er usikker på hvem av dem som er lettest å reparere ute i felt.

Er usikker på effekt og forbruk på disse, men tror forskjellen ikke er stor.

 

 

 

Og husk, dual fuel betyr i USA blyfri og renset/alkylat. Hurrr :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nysgjerrig på denne brenneren etter å ha lest gjennom disse to sidene. Så om man ønsker å teste ut Coleman, så er 550B er godt alternativ? Planen er å teste ut vinterovernattinger førstkommende sesong, og trenger da en brenner som tåler litt kalde forhold.

Ser 550B er lett å skaffe på ebay, mens Sportster II (533) er å finne direkte hos Coleman. Hva anbefales, og hva anbefales ikke av Colemanproduktene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg sporer av tråden litt her, men Coleman Far-infrared heater, er denne egentlig helt trygg med tanke på CO? Tenker da på den nyeste modellen som f.eks denne http://www.ebay.com/itm/Coleman-Far-infrared-Heater-Attachment-170-7065-for-508-533-440-442-X-1-X-2-X-3-/251623620734?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a95efc07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman har jo hatt flere målinger med relativt høye utslipp av CO. Dette vil så hvidt jeg kan skjønne gi mulighet for en etterbrenning av CO, slik at utslippene blir mindre.

 

Selvsakt står det i manualen at den ikke skal brukes i lukkede rom... da er jo hele vitsen borte.

 

Hadde følt meg rimelig trygg med litt lufting i teltet, mer opptatt av om hvor lett den kan falle av.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min 442 brukt her på forumet, og den har vært på mange turer i både pluss- og minusgrader. Fungerer aldeles ypperlig og tenner alltid med en gang, uten forvarming. Men det er en ting jeg sliter litt med, og det er at den gir litt avgasser i et minutt eller to når jeg har slukket den. Jeg pleier å sette den utenfor teltåpningen den lille tiden det tar.

Vet ikke om noen har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min 442 brukt her på forumet, og den har vært på mange turer i både pluss- og minusgrader. Fungerer aldeles ypperlig og tenner alltid med en gang, uten forvarming. Men det er en ting jeg sliter litt med, og det er at den gir litt avgasser i et minutt eller to når jeg har slukket den. Jeg pleier å sette den utenfor teltåpningen den lille tiden det tar.

Vet ikke om noen har tips?

Min 442 er på samme måten. Det lukter bensin i kanskje ett minutt etter den er slokket. Tror kanskje det varierer litt med hvor lenge den har brent. Jeg pleier å "rense" den etter bruk, dvs på slutten ved å stenge-åpne fullt-stenge osv ca 10 ganger. Mulig det er denne bensinen som lukter, for det vil jo komme litt før den selvantenner og det er ikke sikkert alt brenner opp. Mulig det ble rotete - spør så skal jeg forklare bedre (prøve) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.