Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman primus


Har du Coleman primus  

139 stemmer

  1. 1. Har du Coleman primus

    • Ja, jeg har og er kjempefornøyd
      54
    • Ja, men jeg liker den ikke
      3
    • Nei, jeg har anna primus
      73
    • Nei, jeg bruker ikke primus
      10


Anbefalte innlegg

Tok nettopp en test med oppkoking av en halvliter vann i clasohlson-boksen nevnt i forrige innlegg. Selvsagt med 442 som varmekilde :thumbsup:

Siden jeg antok at fargen vil brenne av, tok jeg testen utendørs - ville ikke ha leiligheten full av (giftig?) røyklukt. Men fargen brant faktisk ikke av, selv ikke med full fart og flammene slikkende oppover siden - boksen ser nesten likedan ut nå som før testen. Den har dog blitt skrapet opp med riper i fargen på bunnen, jeg merket at boksen kjentes svært glatt ut på kjelestøttene, og flyttet og dreide på den for å få det bekreftet. Så selv om fargen ikke brenner av, blir den svekket av sterk varme - og virker da nesten som smøremiddel. Tror det kan være lurt å slipe bort fargen fra bunnen.

Det har ikke blitt noen deformering av selve boksen, den tålte full trøkk i mange minutter - med kokende vann i, riktignok - uten problemer. Neste test får bli med vann i leiligheten (med lukt- og smaks-prøve), og deretter - utendørs tørrkoking :devil: 

Det ser foreløpig lovende ut, og kan boksen brukes som kjele på trygt vis, kan vekten forsvares - da kan den bli en 99,5%-løsning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fine med Europrisboksen (linken funker ikke lenger, kanskje de har slutte med den) er at den lukker skikkelig så man slipper evt bensinlekkasje ut i bagasjen.

Jeg ville vært forsiktig med å bruke oppbevaringsboksen som kjele av samme årsak, kokt eller ei, de helsebringende effektene av å få i seg bensin er vel ganske bra dokumentert ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas: Lokket på clasohlson-boksen er nok ikke helt tett - selv om det sitter irriterende godt fast, så dryppet det vann ut da jeg testet boksen.

Jeg kommer ikke til å oppbevare 442 direkte i kjelen, nei. Det blir nok som med Svea-en min, først inn i en tørrsekk, deretter på plass i kjelen - for Svea holder det med en 1-liters tørrsekk rundt før jeg legger den inn i Optimus Terra Weekend HE settet. Sekken har tre funksjoner, den demper litt skrangelyder, den vil forhåpenligvis begrense konsekvensene av lekkasje, og lekkasjetest er veldig enkel - når jeg åpner tørrsekken, innhalerer jeg gjennom nesen for å sjekke etter bensinlukt. Ikke hendt så langt med Svea :) 

Ellers ville jeg nok vært mye mer bekymret for lekkasjer med parafin, bensin er såpass flyktig at den raskt forsvinner av seg selv - og når man bruker alkylatbansin er jo mange skumle tilsetninger fjernet. Og jeg minnes guttedagene med suging på hevert for å få noen liter bensin ekstra å kjøre 2-hesters påhengsmotor med, skikkelig ufyselig smak, men utover grimaser :sick: og spytting gikk det bra det også... Ordentlig bensinforgiftning er dog ingen spøk, nei. Så dersom jeg lukter bensin i tørrsekken når jeg åpner den, blir det en runde med oppvask før normal matlaging - hvis da brenneren fortsatt funker.

For 442 i clasohlson-boksen går det greit med 4 liters tørrsekk fra Biltema, sekken er muligens litt i største laget, men det kan kanskje være greit? Utsiden er jo mye mer kantete enn den rene utsiden av Svea, så en snug fit tørrsekk kan kanskje bli utsatt for gnaging på skarpe kanter, selv om den ligger godt beskyttet inne i kjelen? Tiden får vise hvordan det går med 4-literen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kort ettermiddagstur i dag, og lagde meg en kopp kaffe med utsikt til Lyderhorn - sånn ser altså 442 med en boks med "trendig farge" oppå :) 

58bc4dcd4675b_Trendigboks(P3051013).JPG.124569b8706338cc1e67ec8ad0efd5c3.JPG

Bunnen er virkelig ualminnelig glatt, og det at den er svakt buet under kan også gjøre at den glir lett på kjelestøttene. Håper en runde med stålbørste på drillen kan gjøre underverker - med en så høy kjele/boks er det nyttig med stødig og godt feste.

Kaffen ble god, den - ingen usmak der :) 

Etter at kaffen var lagd, satte jeg den tomme boksen tilbake på brenneren. Uten det kjølende vannet tok det bare 15-20 sekunder før det begynte å ryke - fargen måtte gi tapt for varmen. Lot den stå en kort stund å ryke, før jeg tok den av - da var bunnen blitt mørkebrun i stedet for gullfarget. Men fargen var ikke brent av, bare endret. Som sagt - den skal uansett fjernes fra bunnen etterhvert.

Ellers er jo 442 superenkel å bruke da, bare man finner fornuftige måter å ta den med :thumbsup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan håndterer du "kjelen" som ikke har hank? Lokket kan du sikkert utvide bittelitt med enkle grep i garasjen. Tenker jo det hjelper en del på oppkoksprosessen med lokket på.

Min 442 er i metallic bronse, men den er sexy i grafittgrått også :thumbsup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 7homas skrev:

Hvordan håndterer du "kjelen" som ikke har hank?

Hadde et par hansker med silikonpunkter på :) - men kunne ha tatt med GSI MicroGripper, eller en silikongryteklut eller to, eller en tilpasset kjeleklype?

 903194.jpg?width=458&height=458&scale=camicrogripper3.jpg

Kokende varmt vann var det jo uansett bare i den nederste 20% av boksen (den rommer jo 1,9 l når man fyller den heeelt opp), så den var kjøligere helt øverst.

8 timer siden, 7homas skrev:

Lokket kan du sikkert utvide bittelitt med enkle grep i garasjen. Tenker jo det hjelper en del på oppkoksprosessen med lokket på.

Vet ikke om det kan sees av bildet mitt, men det er en bitteliten "leppe" ut fra øvrekanten på boksen - jeg tror lokket blir litt lettere å få av om jeg filer/pusser bort litt av den. Ellers var det i grunnen lite å utsette på koketiden, selv uten lokk gikk det kjapt :) 

8 timer siden, 7homas skrev:

Min 442 er i metallic bronse, men den er sexy i grafittgrått også :thumbsup:

Vet ikke hva det er med Coleman, men jeg synes faktisk at de mangler litt på designfronten - de er veeeldig trauste, for å si det sånn... Ingeniøren i meg vektlegger funksjon framfor form, men aller best er det når pen og ren form understøtter god funksjon. For å være litt stygg: Coleman kan minne om noe som er skrudd løs fra motorblokka på en mastodontisk amerikansk kornhøster. Kanskje ønsker de nettopp å fremstå som småkjedelige men pålitelige, trauste, trygge valg for en som kan tenke seg en bensinbrenner? Og den er jo en bensinbrenner med automatgir, så og si - superenkel å bruke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med denne tråden er jo at man får lyst på Coleman -  selv om man overhodet ikke trenger en, samt i utgangspunktet ikke finner den tiltalende på noe vis....  Men jeg har nå altså lyst på en... Har lært her på fjellforum at det av mange anses å være galematias å kun ha en bensinbrenner så er vel på tide jeg tar ansvar og handler. 🤑

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn ser det ut når 442 ligger i posen sin nede i boksen (merk at jeg istedet for å klipse sammen rullen på toppen heller stikker spennedelene ned lags siden - det er for at ikke plastspennen skal presse noe skjevt oppå toppen, dersom den kommer i en uheldig posisjon under lokket):

58c30337e0c29_Kjkken(P3101016).JPG.ca5cffc5db791cf7a805a771e4ded44c.JPG

Har fjernet fargen under bunnen på boksen og en tomme opp på siden - den ble heldigvis mye mindre glatt :) , kunne jeg konstatere på dagens lille tur:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er mange gale mennesker ute å går, men den den galskapen her går i liten grad ut over andre 😇

Her får du kanskje garanti også, etter norske regler. (uten at det er særlig viktig for et slikt kvalitetsprodukt) 😆

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garanti er nok gull verdt hvis man får en med defekt NRV, eller at røret som skal forhindre fuel inn i pumpen er lekk. 

For de som lurer, NRV står for Non Return Valve "om jeg ikke husker feil". Den består på 442 I hovedsak av en kule som lukker basert på trykk fra tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
55 minutter siden, dsk skrev:

Forgjengeren; 400A går ikke i samme boksen.

Kjøpte en boks til da jeg var på Clasern i ettermiddag, og da jeg kom hjem oppdaget jeg en ganske vesentlig ting: Høyden har krympet 7 mm siden jeg kjøpte den første boksen. Den jeg hadde fra før målte 15,4 cm fra bunn til toppkanten (lokket fjernet), den nye måler 14,7 cm. De forsvunne millimeterne er akkurat nok til at man ikke får trykket lokket på plass selv uten tørrsekk på 442-en. 

Da ble dette mer komplisert, de finnes altså minst to varianter av den store versjonen av denne boksen - der den ene er stor nok, og den andre er akkurat for liten. Og eneste måte å finne ut av det på, er å måle selv før man kjøper... Håper ikke noen har følt seg lurt etter å fått feil variant om de har kjøpt etter inspirasjon fra meg :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Så i Primussamle-tråden at det har vært erfart trøbbel med å få trykk på tanken i kuldegrader og med moderne kunstig pumpepakning i stedet for pumpelær.

Ser ut som det aller beste om man skal bruke Coleman i kulde er å få skiftet til lær i stedet for syntet på enden av pumpestanga. Men hva med oljen? Hvilken olje bruker folk å dryppe en dråpe eller to ned i pumpen - og kan den også påvirke hvor godt pumpen fungerer i kulde?

Jeg testet symaskinolje fra Clasern (Pressol), som i romtemperatur er ganske lettflytende (omtrent som totaktsolje), ved å legge den i fryseren ved -22°C i 8 timer mens jeg var på jobb. Den var da fortsatt flytende, men litt tykkere - omtrent som vanlig motorolje ved romtemperatur. Fargen var endret fra klar til gråaktig, den klarnet da temperaturen økte igjen. Deretter eksperimenterte jeg med å smøre pumpen på min Coleman 442 med 4-5 dråper av symaskinoljen, og satte den i den samme fryseren med halvtom tank og null trykk. Etter 5 timer startet jeg stoppeklokken og tok den ut av fryseren igjen, tok den med utendørs i ca 0°C, løsnet litt på tanklokket for å unngå evt undertrykk på tanken, skrudde det til igjen og begynte pumpe opp trykket umiddelbart etterpå. Det gikk helt fint, gitt :thumbsup: Det var litt trøblete å få fyr på den kalde bensinen uten forvarming (løsningen var å skru ned pådraget litt, ellers blåste faktisk bensin-/luftblandingen ut flammen), og da flammen var godt i gang, kikket jeg på stoppeklokka. Det var gått 2 min og 42 sekunder siden jeg tok brenneren ut fra fryseren :)

Min konklusjon er derfor at dersom man har tenkt å bruke Coleman på tur i skikkelig kulde, kan det godt tenkes at det kan være til god hjelp å sørge for å smøre pumpen med noen dråper lettflytende olje like før man drar på tur. Vil tippe det er lurt uansett om man har lær- eller syntetpakning i den?

Andres erfaringer og tanker omkring bruk i kulde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper man Coleman brennere nå? Og er det 442 eller 553 som gjelder? Må man utenlands, eller er det butikker i Norge som fører disse? (ja jeg har googlet selv uten treff  i Norge. bikester.no har ser jeg) Tenker ha den som backup, ha med på kortere turer osv. Har fra før en Whisperlite for de store anledningene med mye fyring i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, a_aa skrev:

Så i Primussamle-tråden at det har vært erfart trøbbel med å få trykk på tanken i kuldegrader og med moderne kunstig pumpepakning i stedet for pumpelær .....

:)

Min konklusjon er derfor at dersom man har tenkt å bruke Coleman på tur i skikkelig kulde, kan det godt tenkes at det kan være til god hjelp å sørge for å smøre pumpen med noen dråper lettflytende olje like før man drar på tur. Vil tippe det er lurt uansett om man har lær- eller syntetpakning i den?

Andres erfaringer og tanker omkring bruk i kulde?

Jeg er helt enig i denne konklusjonen, rett smøring hjelper, og kanskje mye/hyppig smøring.  Også fra andre merker har jeg lest at lærpakning er mer til å stole på i kulda.

Når det gjelder forvarming så er pasta ok, men det går faktisk like godt med litt "dopapir" fukta med sprit eller bensin under brenner-røret. 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SnorreL skrev:

Hvor kjøper man Coleman brennere nå? Og er det 442 eller 553 som gjelder? Må man utenlands, eller er det butikker i Norge som fører disse? (ja jeg har googlet selv uten treff  i Norge. bikester.no har ser jeg)

Det er litt tilfeldig hvem som har, og jeg tviler på at noen har noen oppfølging ved garantiproblemer, eller behov for reparasjon. Kjøper du en Coleman må du ha/tilegne deg det som trenges for å vedlikeholde den videre.

Da står du igjen med det som gjør det håpløst for noen å etablere seg med Coleman i Norge, det blir så mye billigere fra utlandet,  ihvertfall når folk glemmer å se på frakt og gambler på å slippe moms og toll.

Hvilken modell du kjøper avhenger av smak og behag.  Skal den ha ben, eller er det bare en boks som står på bordet eller annen slett overflate?
Brennerne er svært like.  

Følg med på nettet å slå til når tiden er inne, eller prøv en av de du fant hos bikester.

 

Lykke til

dsk

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at å eie og vedlikeholde en Coleman er ganske så enkelt.

Hold den noenlunde ren og drypp noen oljedråper ned i pumpen et par ganger i året eller mer (Care and cleaning). Unngå å få dritt/vann på tanken, bruk ren alkylatbensin, og unngå å åpne tanklokket når ovnen er varm. Da skal den gå rimelig problemfritt mange år.

Skulle det mot formodning dukke opp andre problemer, så er det jo mange forum på nett (blant annet dette :thumbsup:) som kan hjelpe, om da ikke Colemans egen troubleshootingsider kan hjelpe. Har inntrykk av at det etter 10-20 år kan være lurt å være obs på om den kan begynne å "svette" litt bensin i overgangen mellom forvarmingsrør (aka generator) og ventilen - i så fall bør man skru opp og smøre et par O-ringer der. Så fortsetter den nok å gå problemfritt noen tiår til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at Coleman er lett å vedlikeholde det kan jeg støtte, men vi har en utvikling hvor mange ikke vedlikeholder tingene sine, de bare brukes uten vedlikehold til de kastes, da er jeg redd at gassboks er løsningen, og å å holde seg hjemme når det for kaldt for gass.
Selv har jeg lett for å slurve med skopuss og impregnering, som er et annet eksempel andre ting som ikke er helt vedlikeholdsfritt.

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har tenkt litt mer på Coleman i streng kulde - noen som ser hva dette kan være? :ahappy::

5a6f894cd536a_ColemanWinterOptional(P1291341).JPG.9d505795b4ed2c5f8be8bbc818256007.JPG

Jepp - forvarmingshjelp :) Normalt trenger jo Coleman slett ingen forvarming, men jeg ser at folk sier at det hjelper med å få den i gang når det er skikkelig kaldt. Tanken var her å gjøre det relativt enkelt og rent - drypp litt brennbar væske på glassfibertau eller karbonfilt, legg eller heng på plass under generatorrøret på Colemanen, tenn på, vent, skru opp ventilen og fjern.

Strengbiten i alle tre forsøkene er 1 mm i diameter, og jeg hadde tilfeldigvis titanstreng i en skuff - men stål, messing etc går bra, selv om jeg ikke ville brukt aluminium (for lavt smeltepunkt).

Den bakerste er med karbonfilt, og var det første forsøk et mitt. Jeg liker ikke den løsningen. Siviliingeniøren gjorde ting for komplisert - lagde bøyler slik at den skulle henge ned fra generatorrøret, men det gjorde den bare mer plundrete å få på plass, å få fjernet og å få lagret ved transport. I tillegg hang ikke karbonfilten (av billigste sort) godt nok sammen, så ting ville nok falt fra hverandre ganske fort etterhvert. Det høres jo ganske tøft ut med en "Titan-/karbon-modifikasjon av Coleman-en", men den utgår med høye kneløft, gitt.:blink: 

De to neste forsøkene er så å si like, med forskjell i tykkelse på glassfibertauet som eneste forskjell. Det tynneste er et 4 mm tau jeg kjøpte (dyrt) hos en ildstedsforretning, mens det tykkere er et 6 mm man får hos Biltema. Når man lager dem, er det to ting som kan være lurt: i) slip/fil strengbiten litt spiss på enden som skal tres gjennom tauet og ha en rett streng, og ii) bruk en stormlighter eller liknende med høytemperaturflamme for å smelte sammen glasstråder i endene av tauene for unngå at de rakner opp. Forskjellen på dem er brenntid. Når 4 mm er gjennomfuktet med FinFyr og henger i friluft, brenner den i 30 sekunder, mens 6 mm brenner i 60 sek. De vil brenne noe lenger når de legges på plass på brenneren, siden oksygentilførslen fra undersiden da delvis forsvinner. Jeg testet 4 mm på brenneren også, og da endte den på ca 40 sek, tipper 6 mm vil ende på nærmere 80 sek. Hvis man har høy terskel for sot, vil jeg tro at også bensin kan brukes istedet for sprit - og da tror jeg det vil brenne litt lenger? For lettpakkere med Coleman i sekken (det må vel være en rødlisteart?) kan jeg opplyse om at de to stjerneskuddene til sammen veier 5 gram.

Bare en flyveidé til fri avbenyttelse og videre raffinering for de som måtte finne den interessant:D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har hatt behov for å forvarme min 442, har jeg brukt et par fyrstikker på å varme røret. Det har vært nok til å hindre at den flammer.

Dette ser jo ut som en både ren og sikker ide. Vet at noen har med en liten bit glassvatt som de dypper litt bensin på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa Når det gjelder smøring av pumpelær til 111 har jeg forsøkt symaskinsolje. Det fungerer, men siliconfett er faktisk mye bedre, også etter en tur i fryseboksen. Stor forskjell, så varer siliconfettet ekstremt lenge.

Jeg har brukt O2 renset siliconfett, fordi det var det jeg hadde i dykkerutstyret mitt. I bruksanvisningen til 111 anbefaler de siliconfett.

Antar pumpelær er pumpelær, uansett brennertype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.