Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold til Høgabu til helga


ahb

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å stikke til fjells til helga, ta overnattingstur lørdag-søndag på fjellet sør for Dale. Stien er stort sett under 1000m, mest 600-900, og dette er nært kysten på vestlandet

Er det noen som vet eller har noen formening om hvordan snøforholdene er der inne? Vil jeg kunne komme meg fram til fots, eller bør jeg ha med ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Bruviknipa/Brøknipa på Osterøy i går og hadde god sikt innover i fjellheimen. Til og med der oppe på Brøknipa lå det spredte snøflekker fortsatt, på gullfjellet så det ut som det lå godt med snø og i fjellene innenfor vaksdal lå det fortsatt mye snø. Med andre ord tror jeg det er stor sjanse for at det kan ligge en del snø oppe ved Høgabu også. Har jo vært masse snø i fjellet i år veit du, men på denne tiden av året er det som regel alltid et dilemma om man skal velge beina eller ski. Du kan jo ringe til bergen turlag som driver hytta og høre om de har noe peiling på forholda der oppe.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski kan du stort sett gløyme, med mindre du har tenkt å gå rundt oppe på Bukkafjell... :-P

Eg gjekk frå Kvitingen og opp på Bergsbukken i går og legg ved nokre bilete som gir eit inntrykk av snøtilhøva. Det ligg ein del snø spredd i området mellom Høgabu og fjellet mot Dale, men det går sikkert greit å gå på den. Snøen på Bukkafjell var i alle fall veldig fast og fin. Frå Kvitingen og opp til vel 800 meter var det heilt bart langs stien mot Høgabu. Eg var ikkje gjennom Tjørnadalsskardet, og der kan det sikkert ligge litt snø?

post-908-133474469889_thumb.jpg

post-908-133474469895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her eit bilete til, tatt frå Hesten på 880 moh mot Tjørnadalsskardet. Høgabu ligg ved foten av det bakerste fjellet her, Bergsbukken opp til høgre. Som du ser er det rimeleg slitsomt skiføre her.

post-908-133474469901_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegreier, FU, takk skal du ha for de bildene!

Det ser så bart ut at tilogmed truger ville ha vært lite vits. Da blir det spasertur opp fra Vaksdal på meg på lørdag hvis været holder seg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.