Gå til innhold
  • Bli medlem

tips mot: KVISER på skuldre etter ryggsekk-remmer?


Anbefalte innlegg

har merket etter de siste langturene at jeg får bittesmå kviser akkurat i det området bæreremmene tynger mest, i partiet skuldre ned mot kragebeinet...

(har ellers ingen problemer med kviser i hverken ansikt eller andre steder på kroppen.)

det har nok sammenheng med at huden ligger kompakt, fuktig(svette) og uten lufttilførsel i lang tid - etappene mine pleier å variere mellom 6 og 12 timer...

jeg tar av meg sekken innimellom, men skifter ikke trøye i løpet av etappen. bruker vanligvis syntetisk lett trøye, men i noen tilfeller ull.

noen som har tips, eller vet om noen materialer (trøye) er bedre enn andre i dette henseende?

bør jeg passe på å "lufte"/tørke skulderpartiet m jevne mellomrom underveis?

nettopp hjemme fra en 2 dagers tur, og merket kvisene allerede.

skal pp ukes-tur i nord-italia om en mnd, og en ukes-tur i ryfylkeheiene om 7 uker, så hadde blitt glad for tips.

mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jeg bruker så og si alltid helsetrøye på langtur.

Får merker av skjorta på skuldre og rygg, men synes den er fenomenal og ha under sekk og klær.

Er man svett så kjennes ikke skjorta våt ut heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no ble eg lettet, hadde begynt å tenke på om eg måtte til legen med skuldrene mine. men hvis vi e flere som har poblemet e jo d greit :P

har ikke hatt problemer med skuldrene hvis jeg bruker ulltrøye, men skikkelig mye kviser når jeg bruker superundertøy eller bomullsklær...

har ingen god løsning desverre...

håper noen har gode forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare bekrefte at jeg merker det samme. Vil ikke si det plager meg spesielt, men det kan noen ganger bli ømt og vondt under skulderstroppene. Merker dette spesielt på turer lenger enn en typisk helg.

Må bare beklage å si at jeg ikke har noen løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Aloe Vera. Det funker mot det meste av hudplager. Det aller beste er en Aloe vera plante, men det drasser men vel ikke med på tur :-P Få tak i noe krem med høy konsentrasjon.

Ikke noe er bedre mot solbrenthet og andre hudproblemer i hvertfall. Mye bedre enn kortison.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt det selv, men vet hvor klamt det kan bli under sekkreimene.

Dere to som har det her og kanskje plages mye av det så kan dere dra å prøve ut nye sekker. En god sekk er viktig. Det viktigeste er vel at sekken passer ryggen i høyde. Hvis livbeltet er strammet skikkelig og sitter i riktig høyde så skal du klare å få fingrene under skulderreimene. Du skal ikke bære sekken hverken rygg eller skuldre. Skulderreimene er der kun for å holde sekken oppe så den ikke detter bakover.

Dette gjelder jegere som bærer tunge bører også. Det er kun beina som skal bære sekken og livbeltet som skal løfte den.

Får du vondt i hoftene når du går med tung sekk så er sekkryggen for lang. Da hjelper det å stramme skulderreimene så du får livbeltet lenger opp. Husk å ha helt slakke skulderreimer når du går.

Alternativ er å smøre skulder med potetmel. Det er det mest efektive mot sånt, men kanskje litt ubehagelig å gå med masse potetmel på skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Aloe Vera. Det funker mot det meste av hudplager. Det aller beste er en Aloe vera plante, men det drasser men vel ikke med på tur :-P Få tak i noe krem med høy konsentrasjon.

Ikke noe er bedre mot solbrenthet og andre hudproblemer i hvertfall. Mye bedre enn kortison.

Ikke bruk kortison, da kan du risikere å få oftere plager da huden blir tynnere.

Jeg er avhengig av salver og Aloe Vera har aldri hjulpet meg noe. Da vil jeg heller anbefale NAF Krembase. Den hjelper mot alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.