Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur med og uten telt i nordmarka..


thopet

Anbefalte innlegg

Annonse
Selv om du ikke har fått svar ville jeg gjerne høre om du har anbefalinger selv? Hvor i marka anbefaler du en telttur?

Synes det er rart ingen svarer på dette, men de vil vel ikke la andre ta plassen deres :shock:

Jeg synes det er veldig fint å ligge ute flere steder i marka, spesielt ved fiskevann. Den aller beste plassen jeg vet om, er nok ikke ved et vann, men dog en nydelig plass. Jeg vil ikke si akkurat stedet (noe tydeligvis andre ikke vil heller), men plassen er på en av åsene like ved Kikut.. :wink:

Nå som jeg selv skal svare på mitt spørsmål, skjønner jeg litt hvorfor ingen svarer :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Så du forventer at andre skal oppgi favorittplassene sine, uten at du selv er villig til å gjøre det?

Da kan det nok bli vanskelig... :)

Var vel det jeg fant ut når jeg selv ble bedt om å svare :lol:

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teltplasser nok i marka. Alt for mange for de få telterne som finnes faktisk, så det er bar eå forsyne seg.

Problemet er at folk har veldig forskjelleige preferanser for hva slags steder de liker å telte på. Dermed er det vanskelig å komme med råd.

Hvis du ønsker å finne et usjenert sted så sjekk områdene sør for Katnosa. F.eks oppe på Sandbekkmana hvor det er et fint lite vann. Langvassbrenna nordøst for Øyungen tror jeg også kan sjekkes ut. Mange topper har fin utsikt fordi det er lite vegetasjon aller øverst. Vil man våkne til utsikt mot Gaustatoppen eller Jotunheimen går det fint an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teltplasser nok i marka. Alt for mange for de få telterne som finnes faktisk, så det er bar eå forsyne seg.

Problemet er at folk har veldig forskjelleige preferanser for hva slags steder de liker å telte på. Dermed er det vanskelig å komme med råd.

Hvis du ønsker å finne et usjenert sted så sjekk områdene sør for Katnosa. F.eks oppe på Sandbekkmana hvor det er et fint lite vann. Langvassbrenna nordøst for Øyungen tror jeg også kan sjekkes ut. Mange topper har fin utsikt fordi det er lite vegetasjon aller øverst. Vil man våkne til utsikt mot Gaustatoppen eller Jotunheimen går det fint an.

Våkne til utsikt mot jotunheimen! Hvilke topper kan vi se så langt fra? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mange er jeg redd, og Jotunheimen blir jo bitte liten på slike avstander.

Men Oppkuven og Svarttjernshøgda er bankers. Tror også Kollern, Åssjøbrenna. Lamannshaugen og Bislingen har utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Jotunheimen så kunne jeg se litt av Kalvehøgda og (muligens) Besshø i dag rett ved en topp på 618 meter sørvest for Lamannshaugen. Laveste høyde hvor toppene var synlige fra var 600 meter. De stakk såvidt over horisonten og syntes fordi de var helt hvite og toppene foran var mørke. Siktforholdene i dag var forøvrig ekstremt gode med stabil luft og godt lys. Svært sjelden forholdene er så gode. Mulig dette er det laveste punktet i Nordmarka hvor Jotunheimen er synlig fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Jotunheimen så kunne jeg se litt av Kalvehøgda og (muligens) Besshø i dag rett ved en topp på 618 meter sørvest for Lamannshaugen. Laveste høyde hvor toppene var synlige fra var 600 meter. De stakk såvidt over horisonten og syntes fordi de var helt hvite og toppene foran var mørke. Siktforholdene i dag var forøvrig ekstremt gode med stabil luft og godt lys. Svært sjelden forholdene er så gode. Mulig dette er det laveste punktet i Nordmarka hvor Jotunheimen er synlig fra.

Hmm.. Dette skal sjekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, noe veldig spennende syn er det ikke. Snarere bitte små hvite prikker rett over horisonten veldig langt unna.

Da er det bedre å glede seg over utsikten mot Gaustadtoppen som ser virkelig flott ut med snø på og Norefjell/Blefjell/Vikerfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Jotunheimen så kunne jeg se litt av Kalvehøgda og (muligens) Besshø i dag rett ved en topp på 618 meter sørvest for Lamannshaugen. Laveste høyde hvor toppene var synlige fra var 600 meter. De stakk såvidt over horisonten og syntes fordi de var helt hvite og toppene foran var mørke. Siktforholdene i dag var forøvrig ekstremt gode med stabil luft og godt lys. Svært sjelden forholdene er så gode. Mulig dette er det laveste punktet i Nordmarka hvor Jotunheimen er synlig fra.

Du har nok rett, Panda. Fra vestryggen av Lamannshaugen kan en se Jotunheimen helt ned til 600 m på ryggen. Du han se både Knutsholdtind (så vidt), Østre Leirungstind (så vidt) og Kalvåhøgda. Men den som ruver mest er Tjørnholstind som stikker godt over mellomliggende terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.