Gå til innhold
  • Bli medlem

Turrapport, Ørretfiske i Svartangen (Vestfold)


whistler

Anbefalte innlegg

Hei!

Her kommer mitt første innlegg på dette forumet. Har fulgt med her i lang tid, men ikke bidratt noe selv, så nå tenkte jeg det var på tide!

En liten rapport fra helgas fisketur:

svartangtur_020607.jpg[

Lørdag (2/6-07) ettermiddag kjørte vi opp til Svartangbunn og parkerte bilen. Herfra gikk vi innover forbi "de små bråkatjerna", Gjetrangseter og over Skibberoset i retning Svartangdammen. Vi ruslet så et godt stykke langs Svartangen for deretter å rusle ut mot vannet som vist på kartet. Her fant vi en flott plass å sette opp lavvuen.

Når lavvuen var ferdig satt opp ble det laget en god skaumiddag med påfølgende kaffe og noen gode røverhistorier før fiskinga begynte.

Begynte i 19.30 tida å fiske med enkel stang og spinner. Prøvde som vanlig "Black Fury" først, med svært god resultat! Gud som det beit! Her var det bare å hale inn Ørret etter Ørret. (Det skal sies at ikke alle var like store...) Det ble stort sett bare fisket med "Black Furyen" denne kvelden. Ca klokka 23 ga vi oss og krøp trøtte ned i soveposene.

Dagen etter (3/6-07) begynte med noen kast for å se om det var mulig å få noe frokostfisk. Etter noen kast hadde jeg en OK Ørret på land, som ble kjempefrokost. Finnes det noe bedre enn å dra fisken på land, renske og rett i panna?

Etter en god frokost ble det fisking frem til ca 1530. Også denne dagen dro vi opp et akseptabelt antall fisk (kun Ørret).

Dette har vært en utrolig bra helg, med flott vær og mye fin fisk. Merkverdig nok fikk vi ikke EN eneste tryte (Abbor) på alle disse fisketimene. Har aldri fisket så mye i Svartangen uten å få mer tryte enn Ørret, men denne helga skulle vi tydeligvis ha skikkelig flaks! (Takk til ... vår herre??)

Det hører med til historien at mesteparten av fisken ble sluppet ut igjen. Noen ble tatt med hjem og levert til en storfornøyd bestemor ;-)

Godt utpå ettermiddagen begynte vi å bli rimelig solbrente og slitne i "kastearmen", så vi pakket sammen lavvu og fiskesaker og ruslet pent mot bilen.

Kort oppsummert: En kjempehelg! La det komme mange flere!

Noen bilder:

IMG_1600.jpg

IMG_1647.jpg

IMG_1655.jpg

IMG_1665.jpg

IMG_1604.jpg

IMG_1593.jpg

Hele turrapporten og mange flere bilder kan sees ved å trykke her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det med fiskekort oppi der? Hvor får man kjøpt og hva koster det?

Hvor store var de største dere fikk?

Jeg har kun fått iland 1 ørret i mitt liv (pinsehelga iår) og kunne godt tenke meg fler.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at du deler fiskeerfaringene dine her i Vestfold, aldri prøvd det vannet før. Andre bra ørretvann du vet om?

Takk for det!

Det finnes jo andre "gode" ørretvann i "indre-vestfold".. F.eks kopa, raudbern, langevann og til dels breivann. Gåserudtjønn, siljuvann og øvre grassdalsvann er andre gode alternativer.

Svartangen har hatt rykte på seg for å ha mye tryte og dårlig ørret, men det har tatt seg opp de senere år, ettersom det er blitt fisket opp mye med teiner og finmaskede garn.

Har man kano/kajakk/båt er det jo fint å padle på både svartangen, breivann/langevann, kopa og raudbern!

Se f.eks i kartet på www.inatur.no på Lardal kommune så finner du vannene jeg snakker om der :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med fiskekort oppi der? Hvor får man kjøpt og hva koster det?

Hvor store var de største dere fikk?

Jeg har kun fått iland 1 ørret i mitt liv (pinsehelga iår) og kunne godt tenke meg fler.

-Frikk

Heisann!

Fiskekort koster 30 per døgn mener jeg å huske. Ellers får du årskort for 200-300 kroner som dekker ca 15 vann i området.

De største var vel på 350 gram ca, så det er jo på langt nær snakk om stor fisk, men moro allikevel og fin steikefisk.

Kom deg ut å fisk! :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.