Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags musikk hører folk på fjellforum på? :p


Anbefalte innlegg

Men la deres latter runge for de kan ikke benekte følgende fakta:

Fenriz har kjentmanns sertifikatet (eller noe slikt) for Nordmarka.

Den andre fyren i Darkthrone, Nocturno Culto, bor ute i skogen og har gitt ut en DVD med skog og mark.

Immortal er alltid ute på tur ved Finse

Ditto for Enslaved og Emperor

Enslaved trommisen skriver for Villmarksliv

Satyricon påtreffes helst i skogen

Valfar i Windir døde alt for tidlig på fjellet

Gaahl i Gorgoroth (Norges ondeste mann..... sier mytene om han) er alltid på fjellet.

Glittertind er en norsk metal gruppe

Greven i Burzum flytter til fjellheimen i Telemark ved løslatelse

+ et utall andre bands

Omtrent alle er sportsfiskere.

Frost fra satyricon og Fenriz møter jeg støtt og stadig i østmarka hvor jeg bor.. (er tatt bilde av Fenriz på toppen av tonekollen/østmarka i deres nye cd forresten..) Alltid like morro å se en ekte svartmetaller gå innover i marka kl 23.00 med dama som er like like svartkledd med kun en liten sekk kun plass til en øks eller noe.

Og av musikk i hjemmet mitt går det som regel i:

glittertind, burzum, immortal, gorgoroth, mayhem, lumsk, windir, darkthrone osv. true Norwegian black metal inspirert av norsk natur.

Går nå også masse i folkemetal ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Noen som så Oslo-versjonen a Ut i Naturen på nrk tirsdag ,med Darkthone-Fenriz som viste vei i Østmarka?

F.O.A.D er vel den feteste plata gitt ut ifjor. Moro at de ba "Løvenskiold stoppe flathogsten" i coveret.

Anyway, har inntrykk av at fjellfolket har noget konservativ musikksmak, er det noen her inne idheletatt som hører på band som tragedy,world burns to death,darkthrone,jazkamer,neurosis,so much hate,misfits,hevn,eskatol,jin'rik'sha'????

Edit: Øh,så ikke den posten over te Kim S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Darkthrone er jo bra da! På sin måte... Har ikke så mye greie på de enda, men naboen er blodfan, så jeg får nok mer og mer kjennskap til de. Metall av den gamle skole! Kommer i humør av å høre på Darkthrone! :wink:

Men jeg liker enda bedre metall som visstnok ikke er av den gamle skole, som Windir, Dimmu, Cor Scorpii og Mistur. Sorgsvart hadde visst noen uttalelser om vanlig listepop som virkelig falt i min smak. Sånn skal det slenges mot sånt søppel!! Andre får bare riste på hodet av meg over dette sitatet, men det står jeg for! 8) Listepop, techno, rap, hiphop og diverse damer med stønnestemme som isopor gnikka mot glassruter er jo bare grusomt, bånn i bøtta som gir meg sterke depresjoner.

Da er det noe annet med metall, den kan i perioder få fram den urnorske fjellsjela, ja skausjela også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Åå, skausjela kommer mer frem enn fjellsjela syns jeg.

Er så flott nå utover; Det å jogge i mørke skoger mens frostrøyken skygger for lyset fra hodelykta, og svartmetallens melodier jomer i hodet, ja det er en flott måte å bedrive tida i høstmørket på \m/

Mye skau i metall ja! Lå under ei pressenning ved et digert bål i regnet denne helga, og det var herlig som f...! Sagbladet var dritt, men etter å ha klyvd digre stokker på langs og pådratt meg vond og utslitt rygg ble bålet desto større. Regnet silte ned, men det var varmt og ikke nevneverdig vått der jeg lå. Da var det bare å hylle skauens dysterhet og herlige ensomhet! :D

Er fort gjort å tenke på enkelte trauste 90-talls-Youngernlåter på skauen når det er mørkt, men det er ikke til å unngå at metallen får tak og beriker stemninga ytterligere. Det er mye "For all tid"-assosiasjoner over skauens dysterhet sjøl om tittellåta aller mest får meg til å tenke på dunkle og iskalde Vestre Memurubre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt en gång vid stugknuten till obemmannade och spartanska Unna Räita-stugan med denna utsikt http://picasaweb.google.com/thruldom/Keb70#5047099104236711874 och lyssnade på Windir och lät sig väl smaka av en gnutta whiskey. (Här kan man se stugan på bergsåsen bortom sjön http://www.e.kth.se/~tobiasra/FV2006/fv0672.html

Flotte bilder fra den fantastiske svenske fjellheimen Tassemark! Og Windir er melodiøst og stemningsfullt som bare det! For meg får den gruppa fram den ultimate Sognestemninga, men alt er individuelt. Naboen forbinder det med Drammensmarkastemning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra den fantastiske svenske fjellheimen Tassemark! Og Windir er melodiøst og stemningsfullt som bare det! For meg får den gruppa fram den ultimate Sognestemninga, men alt er individuelt. Naboen forbinder det med Drammensmarkastemning :wink:

Tack så mycket! (ska se om det inte kan bli en liten turrapport så småningom från sommaren, om det är någon som vill läsa.)

Windir är det vemodigt majestätiska i vår natur, men främst är det som du säger kombinationen av gammal kulturmark vid djupa fjordar och under höga fjäll. Det är inte konstigt att man längtar att åka till Vestlandet när man hör musiken, men det är inte helt fel när man sitter i kvällsro och ser den bak fjället nedgående solen kasta sina varmgula strålar mot Knivkammen och Vaktposten.

Burzum och Ulver däremot är mörka skogar och djupsvarta tjärnar i inlandets skogsrike. "Snø og Granskog" som Darkthrone skulle ha uttryckt det.

Fantastiska stämningar båda två, båda upplevelserna är lika och olika på samma gång.

Kanske ser någon av FF-medlemmarna på Inferno till påsken.

(Skrivet till tonerna av Windir - Saknet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saknet er en monumental og vemodig storlåt. Fenger enormt!

Ellers er det lett for meg å tenke på fjell og fjord av å høre på Windir siden jeg har vært 7 år i Sogndal.

Men ofte gir musikk assosiasjoner til steder man har vært på mens man faktisk hørte på den musikken eller hadde den på hjernen. Svensk villmark og vikingmetall høres ut som en fin kombinasjon!

Nord-Sverige er kjempeinteressant, og i løpet av noen år vil jeg gjerne samle på svenske 2000-metere, 1900-metere og ellers villmarksopplevelser i Sarek og Padjelanta. Det er områder man bare må ha besøkt!

Hadde vært spennende med en turrapport Tassemark :)

Ulver har jeg aldri hørt om, men Burzum har jeg litt kjennskap til. Det er faktisk veldig stemningsfullt selv om det også er ganske angstfylt og lidende "Baron Blod" som får meg til å trekke på smilebåndene. Men skogens mystikk og dysterhet skildres helt klart.

Ellers liker jeg godt Mark Knopfler og Nightwish jeg også Kjell-Gunnar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

jeg hadde lest en liste for noen dager siden over top 40 travel songs (http://www.worldhum.com/features/lists/world-hum-top-40-travel-songs-of-all-time-20081208/), og listen var veldig klisjeaktig. når jeg er på fjellet, hører jeg ikke på musikk. allikevel, den samme uroen som tvinger meg til å klatre, tvinger meg også til å reise. når jeg reiser, hører jeg på musikk. ergo, mitt skandinaviske topp 5 bidrag til det nomadiske øre er: http://gorida.com/blog/?p=448 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en kjempegod kombinasjon (fjellvandring og musikk), men liker da best Jazz. F.eks. Keith Jarret sine pianokonserter er jo kjempefine. Køln er vel favoritten med Scala som nummer to. La Scala Part 1 sine 45 minutter er noe av det vakreste som er ikke er skrevet. Begge platene er improvisert musikk. Når jeg er i naturen og hører sånn musikk gir det meg en bedre naturopplevelse og en bedre musikkopplevelse.

Det viktigste for meg er å ha skikkelige øreplugger som stenger all annen lyd ute og som gir så god lyd som man kan få. Alt til sin tid, og noen ganger er det OK med naturens egen lyder også. Kan jo oppfattes som usoialt å gå med musikk på øret om man er på tur sammens med noen :);)

PS: Jeg bruker ikke 1 time foran speilet nei, og ser ikke helt sammenhengen mellom speilbruk og musikksmak i fjellheimen.

har du hørt plata der keith jarrett og gary burton spiller sammen? eller live plata til jarrett i 96, hvis ikke bør du skaffe deg de fort!

synes selv at Bill Evans er hakket bedre en jarrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.