Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags musikk hører folk på fjellforum på? :p


Anbefalte innlegg

Her går det stort sett i rock og metal i diverse variasjoner, men hører også på radio Norge innimellom. 

Hender jeg har musikk på tur, men kommer litt an på. Når det ikke er båndtvang har jeg det aldri for liker å få med meg hva som skjer når bikkjene er løse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jazz, og særlig blues har så stor variasjon at du nesten vil kunne finne slik musikk som passer til en hver anledning.

Du finner både glede og sorg innen denne musikken.

F.eks. Hiromi Uehara. pianist og komponist og et lite japansk fyrverkeri. Maken til spilleglede skal du vel lete lenge etter.

Men jeg må innrømme at jeg også er litt svak for lyden i et ekte Hammon orgel og da særlig en god gammel B3 eller C3 fra midt på 1950 tallet.

Mange kjente orkester fra 1960 og 70 tallet brukte dette instrumentet, men mange har dessverre byttet dette ut med mer moderne elektronikk. 

F.eks. Deep Purple. Siste live konsert var en stor skuffelse.

En god representant for Hammondorgelet er uten tvil den tyske musikkeren Barbara Dennerlein med sin B3, og i likhet med en god bokser, legg merke til det "fotarbeidet". Skru opp litt ekstra på "suben" slik at bassen kommer skikkelig gjennom.

Gamle Johan Sebastians Tokata og fuge i d-mol får liksom nytt liv når den spilles på en gammel B3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke med musikk på tur. Av og til radio, hvis det er dekning, da går det i P2. 

Av musikk hører jeg på punk og indie. 

Selv om du liker en helt annen musikktype enn meg, så har vi i hvert fall en ting til felles, P2.

Det er ikke mange kanaler som har et så dårlig utvalg av musikk som NRK P1. Fem plater fra toppen av VG-lista som spilles i hjel i løpet av et par uker før de skiftes ut med de som da ligger øverst. 

"Til lags åt alle kan ingen jæra", men NRK P1 gir aldri opp å prøve på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur hører jeg ikke på musikk, naturens lyder (og stillheten!) er mer enn nok. Radio, P2, hvis jeg har mulighet, er OK.

Hjemme derimot hører jeg mye på musikk, alt fra Dimmu Borgir til Mozart, avhengig av hvilken stemning jeg er i (eller vil sette meg selv i).

Musikk til arbeid er supert - å spavende potetlandet går mye lettere med heftige rytmer på øret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre her , så hører jeg ikke på musikk når jeg er på tur. Men mye ellers. Jeg er glad for den nye trenden der artister sliter med å tjene penger på cd salg og derfor velger å opptre med levende musikk. Bestilte akkurat i dag for 6 gang billetter til Cropredy festivalen i Oxfordshire nå i august . Englands største folk festival . I år skryter de av at de har klart å skaffe seg norske Katzenjammer til festivalen. Liker også den nye amerikana trenden med the Dawes , Gillian Welch , Dave Rawlings og mange andre. Mye å glede seg over nå. 80 tallets musikk virker som det aldri har skjedd, og godt er det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har en IPOD med litt av hvert på, men så fikk jeg den gode ideen at jeg gjerne ville ha litt mer. Så fikk jeg en ungdom til å hjelpe meg, og da jeg slo på IPOden første kvelden var alt som var tilbake 1 min av Gabriels Obo. Resten hadde eksperten slettet - ved uhell håper jeg. På den andre siden hadde jeg akkurat solgt en gammel bil til henne.

Men lyden av bekkens klukking, og regnet som trommet på teltduken var egentlig ingen dårlig erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri med musikk på tur, men i bilen og ellers hører eg mye på:
 
Dream Theater -
(var på konsert med de i Tromsø i sommer og ellers på 3 tidligere konserter i Oslo)
Ayreon -
Ayreon/Stream of Passion -
Ayreon/Star One -
Scorpions -
Nightwish -
+++
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel vært innom det som kan gås innom av musikk...kanskje med unntak av blues og jazz. 

 

Hvis jeg er på tur, bryr jeg meg ikke med musikk. Lyden av skvatrende ender, sildrende vann, fisk som spretter, vindens sus i trærne, en fugl som flakser forskrekket opp fra lyngen, eller en som forelsket kvitrer til maken, eller den som fortvilet prøver å lokke deg vekk fra redet der de små ligger...det er nok for meg.

Men hvis jeg skal løpe, forstyrrer pesingen og trampingen alle disse lydene, og man skremmer jo alt som er av liv uansett...så da syns jeg det er lettere med noe digg musikk på øret.

 

Som liten digget jeg Paul McCartney, Elvis, Aha, Frankie Goes To Hollywood, Queen, Lollipop.

 

Som tenåring ble det all mulig slags dritt av rave og tekno. Dere vet all den dritten som ble pøst ut på 90tallet....? Men i tillegg fikk jeg en forkjærlighet for klassisk, Edvard Grieg og Strauss var favoritter.

 

Så gikk jeg over til Robbie Williams, Pink, CC Cowboys, Postgirobygget, Enya, Michael Jackson. Og disse liker jeg enda, men nå går det mest i gothmetallen. Evanescence er nok den store favoritten, så kommer Nightwish etter der. Og Metallica, Filter, Pantera, Zeromancer, Raga Rockers, Jokke, Manowar, Billy Idol, Bruce Springsteen, Johnny Cash...det er de jeg kommer på i farten. ;)

 

Og så Helene Bøksle da..hun har noen sanger som er nydelige og setter ord på min kjærlighet til det vakre landet vårt  :heart:  :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel fiolinspiller så blir det litt Arve Tellefsen ellers fra han til Elvis og Johnny Cash til Pink Floyd, Neil Young, til Judas Priest, Guns' n Roses til Sabaton, Nightwish, Sirenia til Dimmu Borgir, Windir til mer obskur metall som Darkthrone og Throne Of Katarsis feks. Og ja; vår families musikkhelt og naturfotograf Dagfinn Kolberg og hans musikalske hyllest og kjærlighet til naturen og livet der, er jo nødt til å reklamere litt for han da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det der" er en mann med gitar som framfører toner satt i system; musikk. Musikk og musikksmak er ofte individuelt og er som anna smak og behag ikke det enkleste å diskutere. Slik at man kan ikke regne med at alle liker det en sjøl liker, men som regel er det noe for enhver smak uti den store musikkverdenen. Denne mannen er tilfeldigvis fettern til faren min, så jeg er muligens noe inhabil ift å musikkanmelde han. Noe mer du lurte på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur er det ikke mye musikk, da lytter jeg til naturens musikk, men ellers er jeg ganske altetende.

Jazz og blues står høyt i kurs og en del smal musikk som det ikke går å danse til. men bare lytte.

Main streem musikk og NRK P1 har jeg problemer med å fordøye.

Jeg er så gammel at jeg husker visebølgen på 1970 tallet med navn som Alf Cranner, Lillebjørn Nilsen, Øystein Sunde osv. osv., og et av de gode minnene er en kveld mens jeg jobbet i Oslo, og helt tilfeldig havnet jeg inn på Klubb 7 hvor det var konsert med Radka Toneff. En fantastisk artist som forlot oss så alt for tidlig.  :cry:

Men det finnes heldig vis enda noen igjen fra denne tiden som tar vare på gamle skatter, og noen av dem lager også nye ting som jeg liker å høre på. Tekster med mening og musikk med harmoni.

Og fra Sverige kommer det mye mer enn Abba og danseband.

Noen som har levd en stund husker kanskje The Hep Stars og Sangen om lilla Sofi,

men i disse tider hvor våre beste menn sendes ut som FN soldater i både øst og vest, så blir kanskje denne sangen litt for politisk ladet.

Og når jeg nevner FN, så var faktisk min far med i den første kontingenten som "Tysklandsbrigaden" sendte til Tyskland etter krigen, og siden har nordmenn vert med på å trygge freden rundt om i mange rare land mens vi som blir hjemme synger Nordahl Griegs sang til ungdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. @Geir68 platen kjøpt med en gang :)

Eneste artisten jeg kan si jeg er stor fan er av Tom Waits. Har over 300 låter av han på avspillerne mine, og har vært så heldig å fått sett han live to ganger.

 

I det siste har jeg hørt mye på instrumental selv også. Har svært sans for nyere norsk Jazz - slik som Molvær og Bugge Wesseltoft og har kjøpt det aller meste etter hvert som de kommer med noe nytt. Kjøper også musikk etter hvert med de samarbeidsartistene de har med - Dhafer Youssef er jo bra - men ikke i så alt for store porsjoner. 

I det siste har jeg gjenoppdaget Jean Michel Jarre - og også Mike Oldfield - geni begge to. Jeg har hele musikksamlingen min på Google Play - også gamle Bootlegs - lange livekonserter med Pink Floyd og genesis fra 70 tallet. Syns det er lettvindt - kan bare laste ned lokalt så mye man kan få plass til før man går på tur, eller streame når man er på dagsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.