Gå til innhold
  • Bli medlem

Utladalen/Tyin i månedsskiftet Juni/Juli


K Qvigstad

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen vet omtrent hvordan forholdene vil være i fjellområdet mellom Utladalen og Tyin omkring 1 Juli i år.

Jeg har planer om å gå en runde fra Syndinområdet i Vestre Slidre, over Sulebu, Årdal og videre til Skogadalsbøen og over til Tyinholmen. Regner med at området øst for Utladalen er mest snørikt, på denne turen, så jeg er redd for å bli gående i mye råtten snø i disse traktene. Er det noen som har noen tips? Eventuelt om hvilken rute som er best over til Tyin. Jeg lurer også på om det går noen form for busstransport til/fra Tyinholmen/Eidsbugarden.

Som om ikke dette skulle være nok lurer jeg også på om det er noen relativt enkle og brefrie 2000 metertopper, som kan bestiges ved å ta en halv dags avbrudd fra turen mellom Skogadalsbøen og Tyin.

Hilsen nybegynner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rutetabell til/fra Eidsbugarden finner du på www.jvb.no under lokalruter i Valdres. Det har vært rekordmye snø i området i vinter, så du kan nok påregne at det kan ligge en del snø flere steder. Dersom du unngår de trangeste passasjene bør det gå greit å komme seg over. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg lurer på om noen vet omtrent hvordan forholdene vil være i fjellområdet mellom Utladalen og Tyin omkring 1 Juli i år.

Jeg har planer om å gå en runde fra Syndinområdet i Vestre Slidre, over Sulebu, Årdal og videre til Skogadalsbøen og over til Tyinholmen. Regner med at området øst for Utladalen er mest snørikt, på denne turen, så jeg er redd for å bli gående i mye råtten snø i disse traktene. Er det noen som har noen tips? Eventuelt om hvilken rute som er best over til Tyin. Jeg lurer også på om det går noen form for busstransport til/fra Tyinholmen/Eidsbugarden.

Som om ikke dette skulle være nok lurer jeg også på om det er noen relativt enkle og brefrie 2000 metertopper, som kan bestiges ved å ta en halv dags avbrudd fra turen mellom Skogadalsbøen og Tyin.

Hilsen nybegynner

Skogadalsbøen er beste hytta i hele Jotunheimen!! :-)

K Qvigstad må jeg si jeg har veldig lyst til å tippe på hvem er! Skulle ikke forundre meg om vi kjenner hverandre!! Men skal ikke tippe i all åpenhet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for tips. Jeg ble forøvrig nysgjerrig når det gjelder thopet, men det er mulig jeg er feil generasjon, jeg tror min far er mer kjent under signaturen K. Qvigstad en jeg er. Det finnes også flere med samme navn i Oslo, men om det kan hjelpe til å klare opp i mysteriet så er jeg 88 årgang og bor på Vinderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, for tips. Jeg ble forøvrig nysgjerrig når det gjelder thopet, men det er mulig jeg er feil generasjon, jeg tror min far er mer kjent under signaturen K. Qvigstad en jeg er. Det finnes også flere med samme navn i Oslo, men om det kan hjelpe til å klare opp i mysteriet så er jeg 88 årgang og bor på Vinderen.

Tenkte meg at det var faren din som var mest kjent for den der ja :wink: Jeg er av 90 årgang, og bor ikke langt fra oslo :wink: Vi lar det bli med det! hehe..

God tur da!! Håper du legger ut en rapport fra turen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om ikke dette skulle være nok lurer jeg også på om det er noen relativt enkle og brefrie 2000 metertopper, som kan bestiges ved å ta en halv dags avbrudd fra turen mellom Skogadalsbøen og Tyin.

Den enkleste du kan stikke oppom på den ruta, er nok Langeskalvtind (2014 moh). Vet ikke nøyaktig hvor du tenker å gå mellom Skogadalsbøen og Tyin, men ved sørenden av Uradalsvatnet er det mulig å gå rett østover og så ta opp mot Langeskavltind. Elva som renner ut fra Uradalsvatnet kom vi greit over ved utoset (hvor stien på kartet krysser elva). Returen fra Langeskavltind kan du f.eks legge over Langeskavlen (1878) og ned til Tyinholmen.

Ellers vil søre Uranostind ligge fristende nære, men denne byr på langt mer luft og har litt klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.