Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig utstyr


Torbjørn Møller

Anbefalte innlegg

Ser at tråden om "utstyr man er fornøyd med" var populær, men etter min mening kanskje ikke så matnyttig. En "anbefaling" på et produkt fra en som har nettopp det produktet, og kanskje ikke har prøvd så mye annet, tar jeg med en klype salt. Blir omtrent det samme som å spørre en ekspeditør i en sportsbutikk om gore-texbuksa de selger er bra.

Derfor hadde det kanskje vært nyttig med en tråd hvor man opplyser om produkter man ikke er fornøyd med, og forklarer hvorfor det ikke er tilfredstillende?

Jeg kan "slakte" det første produktet, og det blir Suunto MCB speilkompass:

Suunto går for å være en av de seriøse kompassprodusentene, men mitt kompass har etter ett års lite bruk fått en luftboble i seg. I tillegg knakk fløyta som holder kompasset, rimelig kjapt. Metoden som er brukt for å feste speilet til kompassplata virker veldig tvilsom, og ser ut til å ryke når som helst.

http://www.suunto.com/pls/suunto/suunto2.pubproduct.prod_view?in_product_id=348&in_prodgrp_id=159&in_prodsubgrp_id=290

Suunto blir anbefalt av blant andre Lars Monsen, men han har neppe prøvd MCB- modellen.

Ett annet produkt jeg har som jeg ikke er fornøyd med, er Marmot 2-lags Gore-tex Rib-bukse.

Fasongen er fin og praktisk den, som alle andre rib-bukser, men ytterstoffet som er brukt har den egenskap at snø fester seg. Dette gjør at man etter litt basking i snøen blir våt når snøen har smeltet, og vannet/ dampen (?) har trekt INN i buksa. Dårlig egenskap på en vinterbukse.

Til sammenligning har Norrøna Trollveggen (3-lags) ett ytterstoff som er helt glatt, noe som gjør at snøen ikke fester seg.

Andre produkter som frarådes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, en nyttig tråd. Vurderte å starte den selv, men noen var som vanlig kjappere...

Det jeg har kjøpt av ULVANG-produkter har sjelden vært noe særlig å skryte av. Ullstillongs har revnet i sømmen, og sokker har det ofte gått høl i. Har inntrykk av at "noen" bruker et kjent navn til å markedsføre virkelig elendige produkter. Dyrt er det også.

mvh Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrønas Gore Tex gamasjer. Eller bomullsklatregamasjer.

De er ikke så robuste som de burde være til tiltenkt bruk og pris.

Har hatt en 3-4 par og er fortsatt så dum at jeg kjøper dem (i rettferdighetens navn skal sies at Norrøna stort sett har reparert uten kostnad)..

Strikkpatentet er det først jeg misliker. For det første sliter det før eller siden på grunn av at man trår på stein o.l. Festet til selve gamasjen er heller ikke bra, og flere strikk er falt av.

Så er det metallhempen som er forsterket med et lærstykke rundt. Flere ganger etter forholdsvis kort tid har denne forsterkningen gått i stykker.

Trykknappene har også ved flere anledninger løsnet for tidlig etter min mening.

Jeg har stor sans for Norrøna som merkenavn, men kunne ønske de kunne tenke litt nytt for gamasjene sine sitt vedkommende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona kjøpte en ny Bergans sekk ifm med vintertur fra Finse Til Haukeliseter. Jeg husker dessverre ikke navnet på modellen. Ved ankomst Haukeliseter 9 dager senere (lå værfast 3 dager på Sandhaug), så var det bare å kaste sekken. Den var totalvrak. Roughly: omtrent alt av spenner var knekt, reim slitt og rift i stoffet.

Hadde også noen Lillsport gamasjer en gang hvor glidelåsen løsnet fullstendig ved andre gangs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter opp om kommentarene på Norrøna- gamasjer. Har selv ett par klatregamasjer fra Norrøna.

Iløpet av de første turene etter innkjøp hadde begge plastbrikkene som strikken er festet på, ramla av. Mulig jeg går på ski på en original måte, men etter at jeg kjøpte sånne "klemringer" man hadde tidligere, og fikk festet strikken på disse, har alt fungert bra.

Med andre ord, Norrøna gamasjer anbefales ikke fra meg! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har selv noen "eldgamle" norrøna-gamasjer. Disse har holdt i 10 år +. Åpenbart har Norrøna her gjort noen grep som har ført til at de nyere gamasjene er dårligere konstruert enn de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det om ny/gamle Norrøna gamasjer. Jeg har selv ca 10 år gamle klatregamasjer. Har overlevd "utallige" skiturer, isklatring og klatreekspedisjoner. Overhode ingen problem. Har skiftet strikk ca hvert 3-4 år (de har slitt oftere enn det, men som vanlig kan det løses med en knute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjøpte en Baklava(?) fra North Face som har blitt brukt en gang.

Problemet er at den er laget i non-stretch fleece materiale og one-size fits all. Følgen er er at passformen er omtrent som en plastpose fra Rema. Den sitter overhodet ikke på hodet, og sklir utsanselig ned i øynene om man ikke fester den eksempelvis med hodelykt/pannebånd e.l.

At det i det hele tatt er mulig å selge et så lite gjennomtenkt produkt er underlig. Jeg får vel ta på meg noe skyld da jeg kjøpte denne usett og uprøvd(en lærepenge)

NB: Jeg har heller ikke spesielt liten hodestørrelse, så hvordan denne passer på eksempelvis kvinner elelr folk med små hoder skulle jeg gjerne sett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er ikke Ulvang produktene produsert av Odlo? Eller så er det mulig jeg har lest feil~.

Ellers så syns jeg Bergans sekkene har stort sett plaget meg med at svetten bli liggende ved korsryggen. Som blir kaldt når sekken kommer av :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg kjøpte Hagløfs gore-tex votter for to år siden for å bruke blant på sykkel i regnvær. Ved første gangs bruk ble jeg kliss våt og iskald på henda etter tre timers bruk.

Aldri mer Hagløfs produkter på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Suunto, så vil jeg gjerne benytte anledningen til å slakte litt jeg også, denne gangen modellen MC-2:

Har med to eksemplarer av dette dyre, tilsynelatende knallbra kompasset opplevd at kompassnålen henger seg fast. I hva?!? Jeg aner ikke, for det er hverken luftbobler i kompasshuset eller noen som helst tegn på at kompasset har blitt skadet. Frost, sier du? Nei, ikke det heller.

Nålen henger fast på en vilkårlig plass i kompasshuset, og det nytter ikke å hverken riste, dunke eller koseprate den løs.

Det eneste som hjelper er å dra til butikken for å klage; da har den lille djevelen løsnet... :wink:

Jeg har heldigvis hatt med et ekstra kompass begge gangene dette har skjedd, men det blir for teit å ikke kunne stole på kompasset sitt.

Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe dette kompasset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har et par fjellstøvler jeg er svært misfornøyd med...

Det gjelder Scarpa SL, kjøpt i Bergen sommeren 2003. I butikken føltes de noenlunde gode på føttene, men erfaringene i ettertid har stort sett vært negative. Hovedproblemet er skoens utforming bak (eller kanskje mine føtters utforming på samme sted...). Jeg har brukt dem på turer mellom én og fire timer, og på firetimersturer er halve turen et rent helvete. Så snart jeg begynner på en litt bratt motbakke blir det et enormt press bak på hælene. Skoene er store nok, og plassen foran er god i både lengde og bredde, men problemet ligger altså i bakkant. Har prøvd å snøre dem på forskjellige måter, men det hjelper ikke. Etter en times tid på tur verker det bak på hælene, og en time senere er det gnagsår på begge. En time til, og det går hull på blemmene, og den 4. timen kjenner jeg ikke så mye mer... Deretter kan jeg ikke ha sko på beina på 3-4 dager.

Tenkte dette ville gå seg til etterhvert, men det ser ikke sånn ut. Skoene er for stive til det. Har prøvd vaselin-trikset, men det hjalp heller ikke. Hjelper heller ikke å bruke sportstape på hælene, siden trykket der bak blir like stort som før. Bare ett triks jeg ikke har prøvd, og det er å fylle dem med vann før tur. Skal prøve dette før jeg evt. hiver dem i søpla. Kan ikke ha sko som det er en lidelse å bruke.

Flere ting jeg ikke liker ved dem..? Joda. Snøringen er dustete. Hempa i overgangen mellom rist og skaft er laget av tøy, og denne gir mye friksjon sånn at du kan snøre ulikt på rist og skaft. Problemet er når det hele blir vått. Friksjonen blir så stor at det er vanskelig å løsne på snøringen. I tillegg er metallhempene på skaftet utformet slik at snøringen hekter seg fast når du skal løse opp. Sålene er for stive og gummien for hard. Dette medfører lite følelse med underlaget, samtidig som friksjonen mot underlaget blir dårlig. Sikkert greit på bre, men på tørt/vått fjell er det håpløst. Jeg stoler ikke på skoene, og da blir de ubrukelige til mitt formål.

OK, jeg må nok innrømme at jeg var litt for rask da jeg kjøpte disse skoene... De passer ikke helt til foten min, og heller ikke til mitt bruksområde (høyfjellsturer med innslag av klatring). Mest sannsynlig blir de stående på boden noen år, før jeg hiver dem eller gir dem bort. Men jeg fikk noen verdifulle erfaringer av det. Skal investere i nye sko igjen, og denne gangen skal jeg ta meg svært god tid i butikken. Mulig jeg ender opp med nok et par av LaSportiva Tibet, selv om disse blir utslitt på en sesong. Ellers har jo Crispi Besseggen og Alfa Walk King fått mye skryt her på forumet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ullvang sokker er noe dritt! Dei er ikkje så gode å gå i, og du sliter fort hol i dei! Kjøp smartwool eller bridgedale sokkar viss du skal ha deg sokkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvang sokker er noe dritt! Dei er ikkje så gode å gå i, og du sliter fort hol i dei! Kjøp smartwool eller bridgedale sokkar viss du skal ha deg sokkar.

Øh, jeg har noen tynne ullvang sokker som jeg har brukt masse i skogen, på bandy/fotball, sykling en hel vinter, fjelltur ++ Det finnes vel ikke ullstrømper jeg faktisk har vært mer fornøyd med. Så her har vi litt forskjellig mening gitt :D

Åsså virker jo han Vegard å verra en trivelig fyr da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mulig dei tynne ullvang sokkane er betre enn dei tjukke. Det tar ikkje lang tid å slite hol i dei tjukke ullvang sokkane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Torgeir: Har du prøvd å bygge opp hælen med hælsåle? Dette burde hjelpe litt på problemet med press/gnaging når bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir: Har brukt Scarpa SL en sesong jeg også. Passer godt til foten min, men er enig i at snøresystemet er totalt megadust! I tillegg går liminga mellom sålen og læret opp foran på skotuppen rimelig fort.

Skikkelig drittstøvel mao. Har bestilt et par av de gode gamle Crispi Besseggen, så får vi se.

Det er rart det bare er italienske sko å få kjøpt i Norge. Ellers i Europa er det også en rekke produsenter som lager gode sko. I norge er det liksom Alfa eller italienere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Torgeir: Har brukt Scarpa SL en sesong jeg også. Passer godt til foten min, men er enig i at snøresystemet er totalt megadust! I tillegg går liminga mellom sålen og læret opp foran på skotuppen rimelig fort.

Hadde liminga gått opp så hadde jeg gått tilbake til butikken, dasket dem i disken og forlangt nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg har et par fjellstøvler jeg er svært misfornøyd med...

Ay, caramba! Riktignok en gammel tråd det her, men føler jeg må rykke ut og forsvare Scarpaene mine. Kjøpte forgjengeren i 8. klasse og ti år senere var de ikke antydning til utslitt, men brant opp. Kjøpte SL etterpå og er minst like fornøyd denne gangen. De fleste punktene du nevner er jo rent subjektive og smaken er jo som baken -MEN, og dette er et stort men, du kan ikke kritisere en sko som ikke passer fasongen på foten din!

Mine var også et helvete å gå inn, men etter det... smooth! Og perfekte til fjellbruk, herlig stiv såle og fint snøresystem. Potte tette er de også, og etter å ha hatt og brukt et par i ti år kan jeg iallefall ikke klage på kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Etter kun å ha prøvd Scarpa SL i butikken (idag, på Skandinavisk Hf-utstyr, kr 1399) stiller jeg meg fullt og helt bak kritikken av snøresystemet. Metallhempene er problematiske når snøringen skal opp, og tekstilhempen vil helt fikkert volde problemer når både lisser og hempe er våte. Forstår ikke helt hvorfor tekstilhemper benyttes på kraftige fjellstøvler. I tillegg virker gummikappen rundt fronten av støvelen som om den kan løsne. Dette var akkurat det jeg tenkte da jeg var i butikken idag. Neste år kommer en ny modell med høyere gummikant, opplyser butikken.

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det er mulig dei tynne ullvang sokkane er betre enn dei tjukke. Det tar ikkje lang tid å slite hol i dei tjukke ullvang sokkane.

Har erfart det motsatte, at de tykke varer og varer og varer... Også tynne har vart lenge, faktisk er ingen så slitt at jeg har kastet de ennå, selv om jeg har brukt de en god del i feltstøvler (M77) som "spiser" sokker samme hvordan de snøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden om "utstyr man er fornøyd med" var populær, men etter min mening kanskje ikke så matnyttig. En "anbefaling" på et produkt fra en som har nettopp det produktet, og kanskje ikke har prøvd så mye annet, tar jeg med en klype salt. Blir omtrent det samme som å spørre en ekspeditør i en sportsbutikk om gore-texbuksa de selger er bra.

Derfor hadde det kanskje vært nyttig med en tråd hvor man opplyser om produkter man ikke er fornøyd med, og forklarer hvorfor det ikke er tilfredstillende?

Hei!

Jeg vil bare oppfordre deg og de andre på denne tråden (og tråden for "utstyr man er fornøyd med") å legge inn erfaringer under "utstyrserfaringer". Her kan både positive og negative synspunkter postes og det er enklere å finne frem til den informasjonen man er ute etter.

Forøvrig er jeg av den oppfatning at både gode og dårlige erfaringer trengs for å få "det rette" inntrykket av hvor brukbart et utstyr er (inntil man faktsik har prøvet ut flere alternativer selv). Jeg slutter meg derfor til det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.