Gå til innhold
  • Bli medlem

Om snøndjupna i SeNorge.no


FU

Anbefalte innlegg

På SeNorge.no finst det kart som viser kalkuleringar av snømengd, snøsmelting etc. for heile landet:

http://senorge.no/mapPage.aspx

Eg lurer litt på kva røynsle folket har med kor reelle desse karta er?

I lengre tid har kartet vist at Gulfjellet er snøfritt, noko det ikkje akkurat er. Har vore nokre gonger på Gulfjellet no i vår og kikka innover mot Kvamskogen og særleg Bergsdalsfjella. I følge SeNorge.no er det svært lite snø der, mykje mindre enn i fjor. Men for meg ser det ut som det ligg ein god del snø der enno, meir enn i fjor på same tid...Er algoritmane til Met veldig omtrentlege her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også av dem som jevnlig følger med på senorges snødybdekart. Min erfaring er at man absolutt ikke bør ta disse oversiktene helt bokstavelig. Kartene gir nok en god indkasjon på hvilke landsdeler som har mer, eller mindre snø en normalen, men skal man gå i detaljer er det mye feil. Selv har jeg observert at det stadig påstås å være minst en halvmeter snø øst for Syndinvannene i Valdres, til tross for at det ser ut til å være fullstendig bart der på webcameraet derfra, dessuten var det neppe så mye som en halvmeter engang da jeg var der for 3 uker siden.

Skal man se på samlet snødybde over et stort område tror jeg allikevel at kartene kan være nyttige, man kan jo ikke forvente at de skal han oversikt over værets lokale luner, et riktig overblikk er derimot ikke for mye å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.