Gå til innhold
  • Bli medlem

Kaffe på tur?


thpaulsen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurer på hvordan folk her ordner seg med kaffe på tur?

Optimalt sett kunne jeg tenkt meg å bruke det vanlige kokekaret, og brukt et filter/egg til å ha kaffèn i... Problemet er vel at dette setter smak i kjelen?

Alternativt kan man jo bruke "te-egg" i koppen; men dette blir vel ugreit om man er 2-3 stk.; hvor alle må ha hvert sitt "egg", noe som også gjør at kaffebruken økes en del....

Har vurdert MSRs "Alpine Teapot", men denne veier jo over 250g!... Kjipt å måtte ta med et kvartkilo ekstra bare for å lage litt kaffe! Innspill anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd ymse løsninger. Til og med den ekstreme løsningen å kutte ut kaffen! Det gjør jeg ikke igjen.

Jeg liker ikke Nescafe og liker ikke å drasse på ekstra kjele til kaffekoking.

Løsningen for meg har nå blitt å ha med kokekaffe og helle dette i thermokoppen sammen med kokende vann. Funker konge det og gir også gode tyggekorn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg pleier å ha med Eagle sharp sin lille 0,6ltr kaffekjel når jeg drar alene eller når jeg er på småturer.

Denne er rask og koke opp med spritbrenner også, hvis jeg er på jakt og ikke gidder å lete ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der var ikke dum nei!!!... Bare dumt at jeg har gått over til Camelbak på tur da :/.... Arcteryx Naos-sekkene har ingen skikkelige festemuligheter for vannflasker på utsiden, så da blir det blære inni istedet 8)

Dvs... Flasken kan lett festes med en karabinkrok etc, men da vil den bli hengende og dingle.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jetboil med kaffepresse. Funker dritfett på å varme vann, og det går an å kjøpe kaffepresse som er helt genial. Lett er den, bruker'n som gassbluss for steking på kokesettet mitt, også har jeg sånn army-brikett-holder for å holde ting varmt mens jeg lager andre deler av retten. Enkelt å vaske, lett og veldig energieffektivt! Eneste minuset er at gassen ikke får nok trykk om vinteren alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg være ærlig..... Nescafe Gull! Pulver!!! 8) Det er letteste måte for meg som ofte går langt - og er rimelig hekta på kaffe - og får jeg lyst på en kopp er det bare å koke opp bittelitt vann, og vips: kaffen er klar! ( faktisk god kaffe også, synes jeg )

PS: Men ingenting er bedre enn å få servert kruttsterk kokekaffe, selvfølgelig. Særlig hvis det kommer fra en kjekk kar man møter på i fjellheimen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lettvintvesjonen er selvsakt pulverkaffe, luksusversjonen som brukes når jeg har kano eller sykkel:

Koker vann og trakter i medbrakt filterholder med filter som passer rett i thermosen.

Ingen av disse løsningene er selvsakt akseptable for de som er glad i kokekaffe.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar du likevel med deg en Nalgeneflaske, så er denne kaffepressen ganske ok: http://www.paddling.net/store/showProduct.html?product=319

Har en tilsvarende presskanne, men den er på 0.5 liter, og er laget som en thermokopp, med drikke hull i lokket.

Holder temperaturen minst et par timer om en ikke tar av lokket. Fint å ha om en ikke har det travelt med å drikke.

Fant den ikke på nettet, men kan kjøpes på Taras i Tromsø for 149 kr, satt ned i fra ca 400. Men den veier sikkert en del mere enn Nalgenflaska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Legg ei stripe pulverkaffe på kartmappa, rull sammen en flik av kartet, som en pruker til å snorte det brune pulveret. Ferdig på max 10 sek, før en kan haste videre mot neste 2000-meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en vannkjele, og en kaffekjele ja..

er ingen nescafe fan, så det må bare bli sånn! en mulighet er jo å bytte ut vannkjelen med en dyp stekepanne, så er det jo en ting mindre der.

skal jeg på en såpass alpin tur at jeg må bort svartkjelen, så er det kanskje best å droppe det sorte gullet uansett..

svartkjelen er fritatt fra dette light n fast greiene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.