Gå til innhold
  • Bli medlem

balansträning


il Camoscio

Anbefalte innlegg

Det borde finnas ett forum för träning!

Alltnog, mitt hem börjar bli en rehabiliteringsklinik. Sen fem år

gör jag flera olika ryggövningar efter att ha fått diskbråck i Tafjordfjella.

Under hösten har jag också kört ett dagligt program

med 54 moment för att stärka hälsenans

fäste på vänster fot, som drabbats av kalkutfällningar och exostoser.

(min högra operererades för sex år sen av samma skäl).

Sen hade jag knäproblem senast i Skarvheimen och har fått rådet

att träna balansen. En övning som jag slutat med är att stå på ett

ben och sedan sluta ögonen. Det är direkt knäckande hur svårt

det är!

Så köpte jag häromdan en balansplatta, och den uppmuntrar till ständiga

spontana övningar. det verkar mer givande. Men, och det är mitt

ärenden, nu undrar jag om någon har bra förslag på mer systematiska

övningar på plattan.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse
Hey

Etter hva mine kunnskaper om svensk sier meg, så ønsker du øvelser for balanse muskulatur. Et tips: Gå masse i ulendt terreng, steinrøyser og sånn!

Se også min tråd hvor jeg har vært litt inne på dette:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=59868#59868

Sen replik må jag säga, till gammal identitet. Det har hänt mycket sen 2003. Jag har röntgats,

jag har varit hos flera sjukgymnaster, en allmänläkare och en kirurg. Vi vet att åtm. vänster knä

är obetydligt slitet (artros) och att jag sannolikt har lindriga problem med meniskerna, emellanåt,

men kirurgen ville inte ge artroskopi för en så lindrig skada.

Efter 2003 har problemen varit borta fram till i våras. I våras hade jag grava besvär.

Idag är de lindriga. Jag kan t ex springa varannan dag, en mil eller så.

Jag har nu anvisats en mängd olika rörelser som ska stärka benmusklerna (jag har ändå rätt bra lårmuskultur,

åtminstone för min ålder, 62 år). Dessa är säkert också bra för balansen. Men att gå i svår terräng?

Ökar inte det risken för slitage?

I somras gick jag några av de stenigaste sträckor som finns i Skarvheimen och Jotunheimen,

och det kändes verkligen. Jag vill alltså öva muskulaturen och balansen *så att* jag klarar sådant utan men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å si at så mye som du marmotta har gått gjennom mange år, så er det kanskje ikke rart at kroppen merker det.

Det merkes på de som er 20 år yngre enn deg også:wink:

Leste rapporten din fra i sommer, flott tur!

Skiløping, gjerne langrennski ,er jo super ballansetrening, samtidig som det er skånsomt til beina.

Sykling (på lette gir) er skånsomt, samt god styrketrening.

Mye løping, spesielt på hardt underlag, sliter på knær og beina.

Selv forsøker jeg å løpe maks 3 turer i uka, nettopp for å spare knærne. Har gjennomført artroskopi (menisk) 4 ganger i det ene kneet.

Mye løping på hardt underlag er faktisk langt verre til beina mine enn frisk telemarkskjøring.

Det var for ett års tid siden en lege her inne som drev mye fjellsport. Han kunne sikkert gitt mange gode svar, men husker ikke hvem det var lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För 20 år sen vadnrde jag inte; sen dess har det blivit 475 dagar på stug- och tältturer

plus kanske 30-40 dagsutflykter i början. Det är inte SÅ mycket jämfört med löpning varannan dag.

Fram till 1996-1997 sprang jag kanske 5 mil i veckan, plus ett kvalitetspass. Det slutade

jag med när jag fick hälsenebesvär.

Annars gör jag så att jag kör innecykel de kallaste dagarna och utecykel den varma årstiden, vilket

betyder att jag springer kanske halva året. Skidor - jag har inte stått på ett par skidor

sen 1964 och det gör detsamma, ty det är nästan aldrig skidföre i Sydsverige där jag bor.

I övrigt så har jag nu en uppsjö av övningar att välja bland, ska bara försöka få ihop det mest effektiva

programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få maks utbytte av balanseplaten burde du ta en ball og "trikse" litt med denne mens du står på platen. Noe så enkelt som å føre ballen rundt midjen eller gjøre 8-tall mellom/rundt bena blir nærmest umulig når du står på en balanseplate. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.