Gå til innhold
  • Bli medlem

gps...


Anbefalte innlegg

Hei- og takk for et fint forum.

Har veldig lyst på å investere i GPS og ser at det er mange å velge mellom.

GPS er en ting- men følger det med kart på noen av disse?

Ser priser for kart er for nærmere 1000 lappen- så det er en investering det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde sånn high tech gps med alt mulig dill dall. (elske alt nytt high tech) Resultatet var at eg brukte vanligt kart og kompass mindre og mindre. Fant ut eg likte papirkart og kompass best. Så eg solgte den, MEN kjøpte meg den simpleste til magellan(explorist 100) til 800kr på xxl.

Så visst eg er på bærtur nå, så får eg kartreferanser og kan se på kartet. Gpsen er så enkel at eg kunne lært deg det viktigste på 15 min. Det gjorde eg med kameraten min, han fekk bruk for den i kjerag-område i tett tåke. Nå har han og kjøpt explorist 100. Mye kjekkere og hive kartet på bordet på hytta

Men smaken er som baken, meiningene er delte. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med han fire gange fire fyren over.

Jeg har brukt gps i snart 7 år og gps kan ikke erstatte kart.

Lærer du deg å lese kart og finne din posisjon ved hjelp av lengde\breddegrad eller Utm grid er det mye bedre. Du får bedre oversikt med ett detaljert kart enn å knote inne på en liten skjerm.

Bruker fortsatt min gps 12xl som har bedre signal enn en med garmin vista og legende.

Edit: Hadde jeg skulle kjøpt på nytt idag, hadde det blitt en enkel, men god gps med de viktigste funksjonen+ ett kompass og ett 1:50000 eller 1:25000 over området du går i + en plast mappe til kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og for å svare på spørsmålet ditt: Nei, det følger ikke med kart.

Eller rettere: Det følger med et såkalt basiskart, men det har så lite detaljer at det i praksis er ubrukelig. Du må derfor regne inn kart i prisen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kart får du alltids tak i... Det går an å trikse litt vet du :P

Men jeg har kun en rimelig modell av Garmin som heter Geko 101 med meg på tur om våren/sommeren/høsten. Den bruker jeg hvis jeg skulle være i tvil om posisjonen. Jeg irriterer meg grønn over kameraten min som går med C60 rundt halsen ( ! ) og kikker mer på den enn på naturen rundt seg :)

Vinterstid - når du beveger deg i områder med mye snø, kan det være veldig greit med GPS som har kart. Da kan du legge inn ruter som du kan følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en motvekt til dere som benytter GPS mindre, GPS er ett kjempeverktøy, den mest nyttige turdingsen jeg har kjøpt. Brukes i bilen, i kajakken (vanntett, ingen våte kart), på sykkel og ikke minst til fjellturer. Bruker den for logging, men mest for rute og posisjonering. Sammen med barna: GPS til geocaching. :-)

I dårlig sikt er GPS ett fantastisk verktøy for å gjøre videre tur mer sikker eller gjennomførbar i det hele tatt. :D

Men jeg er selvfølgelig helt enig med tidligere innlegg om at eget kart over området samt kart og kompass forståelse fortsatt er viktig, det å kunne kunne lese høyde, vurdere skredfarlige bekkedrag, tolke stupbratt terreng, unngå myrområder slik at beste rute kan finnes osv. Dessuten må en være forberedt på at teknologien kan svikte, gjenglemt reserve batterier osv. Og i teltet eller på hytta er det å sitte sammen over ett utbrettet kart fortsatt det beste. :D

Tidligere benyttert jeg GPS uten kart og var fornøyd med det (etrex summit).

Nå bruker jeg GPS med kart og kunne ikke tenkt meg å vært den foruten (60 csx)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Som en motvekt til dere som benytter GPS mindre (60 csx)

Her kan det ligge an til en klassisk diskusjon om gps s sin plass i sekken, oppnørt av DNTs fanatiske motstand til dette nymotens påfunn.

Jeg kan selvfølgelig mitt kart og kompass, men det ligger absolutt nederst i sekken og det jeg bruker er for tiden en Garmin 60 csx med masse kart i

(som er som sagt intet problem å fikse ..)

Om du leser min turlogg så er jeg ingen helgagåer only, jeg går så ofte kroppen vil, og det vil si langt annen hver dag og hver dag i mellom for å strekke ut møre lemmer.

Det blir jo helst Trollheimen da, men med den nyra som svevde forbi så er jeg pt i Nordmarka og koser meg.

Og når man går så mye så er det veeldig upraktisk å tulle med kart, med den innebygde navigasjon og sporlogg og kart som jeg har i garmin 60 csx så går det an å gå på tur og ha det HYGGELIG og KOSELIG og vite hvor en er uten strev :D

En gps som 60 csx kan jeg varmt anbefale, til en pris av 3400,- er den det turutstyr jeg setter høyest, ved siden av Marmot glenmore goretex jakka mi,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg bruker både kart og gps på lengre turer.

GPS'n er i praksis umulig å planlegge lengre etapper på, men er veldig fin til å fortelle hvor jeg er.

Til geochaching turer har jeg ofte bare med gps, der er ofte etappene korte.

GPS'n er også fin til logging, så kan en vise akkurat hvor en gikk, høyde kurver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 60CSx og topografiske kart på DVD som innstalleres på pc'en. All planlegging foregår på pc og så overføres alt til gps.

Er forøvrig helt enig med PTG, gps er et glimrende hjelpemiddel i tillegg til paprikartene. Jeg er iallefall strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten tvil om at gps-en er et fantastisk hjelpemiddel og sikkerhetsutstyr, men den kan aldri erstatte kartet. Jeg har den for det meste avslått, men kan bruke den hvis tåka tetner, eller hvis jeg er i tvil om hvor jeg er. Spesielt bra på tur med skiseilet..

Siden man zoomer ut og inn i katet på gps-en, har man ikke en fast målestokk å forholde seg til. Dermed mister i alle fall jeg den intuitive forståelsen av terrenget som jeg får når jeg studerer et papirkart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.