Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygging av kano


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis har startet i fjor sommer å bygge hver vår kano. Vi hadde bra driv i begynnelsen og så for oss hvordan det skulle bli å ha med egenbygget kano på høsten andejakt! Men så gikk vi på en smell. Som dere ser på bildene så er skroget laget av kryssfinerplater. De første vi prøvde oss på ble bøyd for mye og fuktet for lite, derfor knakk dem i festepunktene. Det var i de tider forelesningene tok til igjen og dermed strandet hele prosjektet. Så fant vi ut for et par uker siden at til årets andejakt skal det bli egenprodusert kano! Så vi kjøpte inn nye plater og fuktet dem bedre denne gangen. På bildene under ser dere hvordan de ser ut. Vi er utrolig godt fornøyde med resultatet. Spesielt siden ingen av oss har bygget noe slikt før! Nå gjenstår en del pussing, sparkling og maling så skal den på vannet og det skal bli i løpet av sommeren! Gleder meg som en unge! Skal bli bra å få fisket litt og padlet turer til høsten!

post-2173-133474467721_thumb.jpg

post-2173-133474467742_thumb.jpg

post-2173-133474467763_thumb.jpg

post-2173-133474467784_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vannvittig artig prosjekt! Kanoene ser veldig bra ut, er det mening at de skal passe for én mann hver? Legger dere på kjøl også? Har dere tofte? Dere får følge opp og gi tilbakemelding om hvordan kanoene fungerer i bruk. Jeg er imponert over hvor mye dere har fått bøyd platene, har dere brukt 4mm? Dere får lage årer som står i stil også, så blir det en virkelig stilig farkost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen er at det skal være plass til to stykker pluss en golden retriver og bagasje. Litt spent på om hunden vil klare å ligge i ro, men tror det skal gå bra. Kanoen er ganske brei midt på så tror ikke det skal være noe problem om hunden bare ligger i ro.

Jeg vil legge på en kjøl midt under for å stabilisere litt ja, frykter at det lett kan bli snurring dersom den ikke blir montert. Mulig jeg prøver først uten, bare for å se hvordan det er. Men uansett så er det ikke en kano for verdensrekorder. Vi har ikke tenkt til å lage til en tofte midt i, men heller to setefester. Et fremme og et bak, slik at setene kan fjernes dersom det trengs. Har vel egentlig ikke helt funnet ut designet på disse setene, men vi har noen ideer.

For å lage til skroget har vi brukt 4mm furuplater. Vi prøvde først med noen røde(husker ikke tresorten akkurat nå) 3,6mm, men pga for lite høvling og dermed tilpassning så knakk de første plate. Det føltes enkelere å bøye furuplatene når vi prøvde disse på andre forsøket. Jeg skal legge ut bilder utover sommeren.

Kan forøvrig nevne at vi hat brukt tegningene på nettsiden her:

http://www.sloejd-kbh.dk/tema/skibe/kano/kano.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En snekker jeg prøvde å bøffe finêr fra istad syntes jeg var slem som prøvde å ta bjørkefiner. Han sa det var den dyreste sorten, for den var helt suveren til bøying i våt tilstand. Fortalte at jeg hadde lest på nett om noen som bygde kano av finer. Han sa han aldri ville satt seg i den....

Håper du kommer med fortsettelse. Morsomt prosjekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere glassfiberduk som forsterkning på begge sider ? 8)

Hvis dere ikke har det, hvordan opprettholder dere lengdestivheten med bare 4 mm kryssfiner, det må jo bli enorm belastning i skjøtene ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengdestivheten oppnås ved å lime sammen to 22mm plater og bruke dette som midtspant. I tillegg er platene festet langs listene øverst og en list i bunn. Kan love deg at kanoen er stiv som bare det i lengderetningen. Om festene vil holde, der kan jeg ikke garantere noe, men er overbevist om at de er sterke nok. 4mm er sterkere enn man skulle tro! Nå er jeg snart fedig med eksamenene mine så da kan jeg snart fortsette med prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere glassfiberduk som forsterkning på begge sider ? ;)

Ja det lurer jeg også på.

Har selv bygd en trekajakk/havkajakk (Guillemot) etter trestripsmetoden, og den dekket jeg med 2 lag glassfiber utvendig (1 lag innv.) + ekstra lag glassfiber langs hele kjølen. I tillegg ble det benyttet et hardere treslag (bjørk) foran. Dette blir mye sterkere enn bare tre og absolutt påkrevd med den byggemetoden jeg valgte. Kajakken min brukte jeg forøvrig ca.400 timer på å bygge, så det ble et stort prosjekt etter hvert.

Og vil ikke kryssfineret trekke vann etter hvert og gå i oppløsning? (maling er vel ikke helt vanntett?).

Her er forøvrig noen linker om kajakk-/kanobygging:

http://www.geocities.com/pshkajakk/start.html

http://home.online.no/~tobastia/

http://www.oneoceankayaks.com

http://www.guillemot-kayaks.com

Boka CanoeCraft av Ted Moore (biblioteket) kan også anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bygde en kano selv ifjor, og ble litt overrasket over hvor enkelt og billig det kan gjøres. Har ikke ikke bilder av den akkurat nå, men det er ikke det vakreste skue uansett. Brukte 4mm meranti kryssfinner til skroget og kappet til gulvplank av furu til skjelletet. Kostet meg ca 400 kroner og var ferdigbygd, behandlet og flytende på 4 dager, bygde egen åre også. Morsomt og givende prosjekt! Fant en gammel stol uten bein fra barndommen som jeg bruker til sete, fant ut at den smekre skrotten min passet akkurat så jeg sitter som støpt og ganske komfortabelt. Og hvis jeg roterer stolen rundt fremover blir den ei perfekt rygg\nakkestøtte hvis jeg føler for å ligge og bare nyte været midt på vannet.

Prosjektet begynte egentlig med at en kompis hadde en oppblåsbar kajakk han skrøyt så mye av, og maste om jeg også skulle kjøpe en slik. Må innrømme at jeg var litt misunnelig på kajakken hans, men når min var ferdig var det motsatt, sannelig glad jeg ikke kjøpte noe oppblåsbart også. Prøvde den oppblåsbare for noen uker siden, og ble til slutt sittende med rumpa oppi en dam inni kajakken, ikke gøy! Føler meg også litt tryggere når jeg ikke kan punktere farkosten med fiskekroker f.eks.

Tegninger kan lastes ned (gratis) her:

http://www.spirainternational.com/hp_frpl.html

Det står kayak på tegningene, men jeg kaller min for en kano siden jeg skoftet overbygget og den rommer to voksne personer.

Har man lyst på en billig farkost og vet i hvilken ende man skal holde ei sag ser jeg ingen grunn til å ikke prøve et selvbygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er det noen som kan forteller mere om kano i finèr? Dette har jeg aldri hørt om. Høres genialt ut med kano i en fei til slikk og ingen ting.

Men spørsmålene popper opp, glassfiber utenpå og innvendig, da tåler den en del, ikke sant? Blir som woostrip, men mere kantetet i formen?

Og med glassfiber utenpå kan den males, for finèr er ikke så pent, og blir ikke penere av lakk. Kan den males? Vanlig glassfiberkano har vi med hell brukt bengalakk på( finnes sikkert noe enda bedre også).

Kanoene må jo nødvendigvis bli lette? Eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper tråden opp en gang til.

Jeg fant en fremgangsmåte for kano her: http://www.hobbykjelleren.net/hobby/kano/kano.htm

Og gubben har så klart veldig lyst til å være med meg å bygge vidunderet, når vi får tid.

Men det vi ikke helt skjønner er denne kobbertråden, skal den plukkes bort etter at man har limt skjøtene? Dersom noen tror noe om dette blir jeg glad for innspill.

For på en woodstrip kano skal denne kobbertråden klippes av etterhvert, slik at det kun blir igjen tre, lim og glassfiber.

Se ikke bort i fra at vi bygger kano snart! Denne koser jo slikk og ingenting å bygge igrunn.. Dvs vi kommer nok til å føye til litt glassfiber( og da må man ha epoxy også) på utside og innside, for å slippe riper i selve treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kobbertråden skal normalt fjernes ved sy-og-lim-metoden.

Det vanlige er å tvinne på utsiden slik det står, så sparkle med epoxy på innsiden for å "runde av" skjøten og deretter lime med epoxy og glassfiberstrimmel på innsiden.

Så klippes kobbertråden på utsiden bort, og det dras over med sandpapir for å få vekk de skarpe endene før det limes med epoxy og glassfiberstrimmel på utsiden også.

(De virkelig avanserte tvinner opp kobbertråden, setter strømpåså den blir varm og drar den helt ut, men det tror jeg er for viderekomne 8) )

..om man så legger glaqssfibervev og epoxy på utsiden og/eller innsiden er et individuelt valg.... mer glass/epoxy=tyngre, men kraftigere båt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Genialt. Frister å lage en slik. Bare få bygd ferdig hus og garasje først.

Noen som har gode tegninger på disse?

Bade kano til familien, kajakk til meg og jolle til hytta hadde vært suverent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

totto222 skrev:

..om man så legger glaqssfibervev og epoxy på utsiden og/eller innsiden er et individuelt valg.... mer glass/epoxy=tyngre, men kraftigere båt...

Jeg husker for en tid tilbake da var det veldig populært å legge glassfiber utenpå gamle trebåter for å spare timer med båtpuss hver vår. Resultatet ble en hel masse pill råttne trebåter. Det la seg fuktighet mellom glassfiberen og treverket og treverket råtnet.

Går dette bra på kanoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen kanobygger, men jeg kjenner tre som har laget woodstrip kano. De har hatt på epoxy utenpå og inni kanoene og til slutt lakkert utenpå der igjen.

Ikke spør meg hva de brukte og hvordan, jeg har bare hørt at de sier epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiowave:

Nå gjenstår en del pussing, sparkling og maling så skal den på vannet og det skal bli i løpet av sommeren!

Hvis du skal male kanoen så bør du bruke båtmaling, men jeg har et annet forslag.

Gi kanoen et strøk beis, med en fage som heter "Rauland". Det er en rødbrun farge.

Så maler du flere strøk med Benar olje. Tynn ut de første strøkene med whitesprit eller det som står anbefalt på boksen.

Hvis treet "reiser bust", dvs. at det første strøket får trefibrene til å reise seg, så drar du bare over med et veldig fint sandpapir. 100 eller finere.

Resultatet blir en kano som ser ut som den er laget av Redwood eller noe i den duren.

Fordelen med benar olje er at neste gang trenger du bare vaske over med en fille whitesprit og gi den et nytt strøk så er den like fin.

Benarolja blir litt seig når den tørker, ikke slik at du merker det, men akurat så mye at den ikke sprekker eller flasser.

Jeg gjode dette med en garasjeport som så ut som om den hadde vert i krigen. Pusset den ned og utsatte den for ovennevnte behandling. Den var også laget av lyst tre. I dag ser den ut som en blank og fin redwood port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt. Frister å lage en slik. Bare få bygd ferdig hus og garasje først.

Noen som har gode tegninger på disse?

Bade kano til familien, kajakk til meg og jolle til hytta hadde vært suverent.

Kan bare anbefale Bjørn Thomassons sider, her er det mye å hente: http://www.thomassondesign.com/. Her finnes mest om kajakker, men også kanoer og båter!

Ellers så finnes det jo et vell av sider om kanobygging på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for en tid tilbake da var det veldig populært å legge glassfiber utenpå gamle trebåter for å spare timer med båtpuss hver vår. Resultatet ble en hel masse pill råttne trebåter. Det la seg fuktighet mellom glassfiberen og treverket og treverket råtnet.

Går dette bra på kanoen?

Går helt fint om en passer på at treverket er tørt. Trenger ikke være mer enn litt tørket handelsvare fra trelastlageret. Polyester (bindemiddelet i det vi til daglig kaller glassfiber) binder ikke i nærheten så godt til tre som epoxy og er heller ikke like transparent.

Både polyester og epoxy er lite motstandsdyktige mot sollys, så lakk med UV-filter bør (må!) brukes. Polyester gulner og mister fort glansen, men koster en brøkdel av epoxy. Epoxy er sterkt allergifremkallende og alle vil (før eller senere) reagere på gass/slipestøv, men det er luktfritt og ikke eksplosjons/brannfarlig.

Test lakk før en tar valg. Jeg lakkerte en haug med prøver og stilte opp tomme syltetøyglass med vann i solen og lot det stå lenge. Lakkeringen gikk fra under vannlinjen og et stykke opp og for min del falt valget på hurtigtørkende polyurethan-alkydbasert lakk som het noe slikt som Gulv 1-2-3 med UV-filter fra Scanox. Hurtigtørkende og sterk. Bare pass på at det ikke er for varmt i været når du lakkèrer, da tørker den for raskt.

Beste (og dyreste) epoxy er etter sigende West System ( www.westsystem.no ), men jeg har brukt aeropoxy (fikk litt jernteppe, men tro det var navnet) fra www.trebaten.no

Det går forøvrig helt fint å bruke vanlig trelim ettersom dette allikevel ikke eksponeres for vann og det er himmelsk mye bedre å jobbe med enn epoxy som er noe klin av en annen verden.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, VG jolle er noe annet: http://www.havna.com/photoalbum/view/?size=medium&id=225547

Jeg tror optimist het A-jolle da den ble lansert (og en god stund før vg-jolla kom på markedet). Vi hadde en gammel A-jolle med aftenposten logo (diger "A" med "Aftenposten" font) i seilet. Laget i tre, og holdt kanskje i 20 år før den gikk på st.hansbålet.

Bruksområdet for VG-jolle og optimist er uansett det samme, bortsett fra at optimisten er mindre, lettere og mye enklere å stue bort. I tillegg har den nok bedre primærstabilitet (helt flat bunn). VG jolla på sin side tåler nok mere last og flere personer.

Vg jolla har også en veldig flott snublefelle for ferske seilentusiaster: Det er VELDIG fristende å trå på fordekket når du skal om bord: Baugen går ned, hekken går opp og vannlinjen reduseres fra 3 til 0.5 m - en vanvittig ustabil konfigurasjon. Eneste redning er da å holde seg i er masten, som virker som brekkstang for å vippe båten til siden. Tror ikke jeg har sett noen klare seg i mer enn 2 sekunder før de havnet i vannet. Alltid like moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.