Gå til innhold
  • Bli medlem

Det optimale turkjøkken


knerten

Anbefalte innlegg

For meg er en viktig del av det å være på tur å kunne nyte god mat ute. Det vil si mat med god næring og god smak. Real turmat er ok men man blir lei av ferdigmat i lengden.

Hva har du i sekken når du drar på opp til en ukes tur i fjellheimen?

  • Hvordan ser frokosten ut?
    Har du med krydderskap?
    Blir det 3-retters middag?
    Har du gode oppskrifter på kaloribomber som smaker godt og gjør godt for utholdenheten?
    Hva tilbereder du maten på og hvordan?

Motto bør være mange kalorier og mye god smak per vektenhet!

Jeg er nysgjerrig på å få ilnput som forbedrer vekt og smak i sekken. Sitter klar med penn og papir :?

Vet ikke helt om spørsmålet passer under UTSTYR men jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knekkebrød, veie lite, fyller bra i magen men kanskje ikke mest interessant.

Jeg fisker, går ikke oppå fjellene, mere i "dalstroka innaforr" så ørret er alltid med i beregninga.

Tørrfisk er lett og gir mye smak, kan også bløtes og kokes.

Jeg har med en sånn krydderboks med masse rart. Kjøpt på Esso tror jeg.

Tørr sjokoladepudding (fåes i Sverige, bare å tilsette vann)

Litt ferdigskåret fenalår er kos.

Seigemenner (Harstadværinga)

Havregryn

Mandler eller nøtter

Spagettikruseduller

En eller anna saus til spagettikrussedullene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk fordi: Svenskene har endel tørrmat vi ikke har.

F. eks: Sjokoladepudding som bare blandes i kaldtvann

Vaniljesaus til å blande i kaldt vann.

Fromage til vann osv.

Altså, svenskene har endel dessert som tørrmat, som kan blandes i kaldt vann.

Masse karbohydrqter/vekt Og.... Server dessert etter ørretn, så blir du helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at mat på tur også må smake godt.

På kortere turer (1-4 dager) lager jeg alltid noen grønnsakspakker på forhånd. Hva jeg har i kommer an på hva jeg har i kjøleskapet. Eksempel: gulerot, potet, løk, selleri, paprika, hvitløk - alt skåret i biter oppi en liten sølvpapirpakke med en klatt smør og godt med salt/pepper. Dette gjør seg veldig bra på bålet, evt i panna på stormkjøkkenet. Et bra tilbehør som kanskje ikke gir maks næring ift vekt, men bidrar stort til at maten blir mer spennende. Jeg bruker dette ved siden av fisk, men hvis du ikke fisker, kan kanskje bacon være et bra alternativ. - alt som er røkt / speket holder seg godt på tur.

Ellers bruker jeg mye ris. For å gjøre denne mer spennende, bruker jeg en hønsebuljongterning i vannet, og et finskåret fedd hvitløk. Da får risen en god egensmak, og er ikke avhengig av saus e.l. Av krydder har jeg med salt, sitronpepper, og laurbærblad, - men dette er med tanke på ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.