Gå til innhold
  • Bli medlem

fra Leirungskampen til Vestraste Kalvehøgde?


Anbefalte innlegg

Annonse

Ja etter den siste turrapporten din jeg leste så er jeg rimelig overbevist om at du fikser det uten tau. Hvis du ikke tar en alt for stor sigdbevegelse mot vest fra Kampen vil største utfordring være ned fra Leirungskampen. Går man motsatt vei finner man lett en grei klyve(lett klatring)rute opp, men det kan muligens være litt mer kinkig å finne beste vei når man går ned.

Videre er det mest småplundring / småklyving, det mange anser som morsom tinderangling. En hammer et stykke opp mot Kalvehøgde valgte jeg å omgå litt mot vest da jeg kom ovenfra, men det er mulig det frister mer å gå rett på når man går opp?

Vær også obs på mulig 10m topp, første topp etter at du har kommet ned i skaret sør for Leirungskampen.

Dette blei litt lenger enn tenkt, men kort oppsummert. Ja jeg tror du fikser det uten tau og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem. Iallefall ikke når det er tørt og fint. Fullt mulig under litt rufsete forhold også. Du må litt ned i vestsiden av Leirungskampen før ruta gir seg ganske greit bortover mot Kævlehøgd massivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet ikke noe om klyvekunnskapene dine jeg, men en artig egg får du nedover der. 1. juni er det stor sannsynlighet for at det er fine snøforhold til å jobbe seg rundt nede i flanken mot Torfinnsdalen, da er dette grei skuring, bare litt slit. Stegjern og isøks bør være med, gjør egne vurderinger mtp rutevalg og forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Svartdalsbandet over Vestre Leirungstind, Søre og Vesle til skaret mellom Vesle og Knutsholstind.

Er det noen som vet om jeg kan klare dette alene og uten tau?

Vanskeligste på den ruta er opp til Vesle Knutsholstind fra sør. I denne turrapporten:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6074

skriver Morten om Vesle Knutsholstind fra sør:

” Søre Knutsholstinden følger raskt, og Vesle Knut byr på lett og luftig klatring. Det er to hoveddrag oppover, og vi velger det lengst til høyre ut mot Knutsholet. 2'er klatring med et par enkle 3'er flytt.

Ned på nordsiden er det et ganske langt stykke som til tross for at det er enkelt, krever konstant konsentrasjon.”

Står litt om søreggen på vesle Knutsholstind her også:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?p=9608&highlight=vesle+knutsholstind#9608

Er nok vanlig å sikre opp der, men vanskeligheten ligger altså på maks 3.

Opp til vestre Leirungstind er det veldig bratt helt øverst hvis du holder til høyre (ut mot sørstupet) hele veien opp. Da vi gikk opp der, skrådde vi mer til venstre der det bratner skikkelig til under toppen, og hadde bare enkel klyving.

”Atomsilda” gikk opp på vestre Leirungstind fra sør i vår:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.