Gå til innhold
  • Bli medlem

Rallarvegen - når på året?


Skimarte

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg tipper at det er best å sykle her mellom midten av juli og midten av august.

Syklet turen helt i starten av juli for noen år sida, og da var det tre-fire steder vi måtte vasse i snø, riktignok ikke lange biten.

Har hørt fra andre også at en i hvert fall bør vente til juli, snøen går sjelden før det.

I år har det, såvidt jeg har skjønt, vært forholdsvis mye snø i fjellet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne siden: http://www.rallarvegen.no/default.asp

er sesongen for vegen midten av juli og ut september.

Det legges ut rapporter om veien når det nærmer seg sesong også. Du finner info på: http://www.finse.no/

Følg link til venstre om Rallarvegen.

Vi syklet turen 19.07.2003, og da mener jeg vi måtte krysse et par korte fonner. Ellers var veien kjempefin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg syklet Haugastøl-Flåm fredag 20. juli i år. Masse snø etter Finse gjorde at vi måtte av og på sykkelen 25-30 ganger, noe som gjorde at vi brukte mye lengre tid en planlagt.

Men strekningsmessig var det helt greit. Nå syklet ikke vi mer, men tok en dag i Flåm før vi tok Flåmsbana til Myrdal og toget tilbake til østlandet derfra. Meget bra tur, men vel mye snø gjorde at den kunne blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg syklet denne turen i slutten av August, tror det var ganske optimalt. Det var ikke noe snø på sykkelstien da. Husker jeg var usikker på om jeg skulle ta med vinterposen eller sommerposen. Valget havnet til slutt på vinterposen, noe jeg er glad for i ettertid. En annen kammerat angret seg fælt, han hadde en sovepose som etter den 'gamle standarden' skulle holde ned til -10 grader ekstremtemp. Han måtte stå opp på natta og varme seg kaffe, frøs som bare rakkern stakkar... Vi hadde -7 grader på natta.

Det kan være kaldt på natta mao. ha med klær og vinterpose!

Tror det var ca. 6 mil fra Finse til Flåm, hvor vi tok toget hjemover fra. Angrer på at vi stressa oss igjennom turen, burde stoppet oftere underveis. Dette er jo en kremtur, utrolig vakker natur. Så jeg anbefaler at du tar deg god tid underveis og nyter naturen i lange drag.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og husk å ta en skikkelig service på sykkelen før du reiser. Du må ha NYE bremseklosser, det er tøffe bakker du skal nedover.

Dessuten bør du ta med sykkelverktøy og lappesaker. Vi var en hel gjeng som syklet og flere av oss opplevde at bagasjebærer løsnet med all bagasjen vi hadde på. En av oss opplevde at trucken som løftet av sykkelen på Finse hadde spiddet forhjulet, men det reparerte dem heldigvis på en halv time. Dersom jeg reiser oppover en annen gang satser jeg på å leie sykkel på Finse istedet for alt styret med å levere og hente sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg lurte på å ta med datteren min på sykkeltur på Rallarvegen på sensommeren/høsten. Hun er da 4,5 år. Jeg regner med hun kommer til å sitte i en sykkeltilhenger (av den typen som koster ca 15-1700 kroner på en vanlig sportsbutikk) Er det noen som har prøvd å sykle Rallarvegen med slik tralle? Jeg har syklet Rallarvegen noen ganger tidligere, men det er noen år siden, så jeg er ikke sikker på hvilken standard veien har nå for tiden.

Jeg er heller ikke sikker på om jeg også skal bruke trallen til litt av bagasjen, eller om all bagasjen bør være på sykkelen.

Noen formeninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Da vi syklet i fjor var det ganske mye snø på veien.

Kan være tungt å dra en sykkel med tralle/bagasje/unge over snøfonnene (ca 10-50 meter med tung våt snø)

I og med at det er veldig mye snø i fjellet i år blir det muligens enda mer på Rallarveien i sommer/høst enn det var i fjor.

Det er en kjempeflott tur. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.