Gå til innhold
  • Bli medlem

Jegerprøven - igjen.


Skarpsniker

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg er ny på dette forumet, men håper å kunne få svar på følgende:

Jeg har en jobb som vanskeliggjør å ta jegerprøven, pga veldig mye pendling og uforutsigbarhet.

Selv om det nå er mulig å ta noen samlinger på Internett, er det alltid noen jeg ikke kan være med på. I tillegg passer det dårlig på høst/tidlig vår, og det er jo selvfølgelig da alle arrangerer disse kursene.

Er det mulig å få tatt jegerprøven på privat basis? Det blir sikker grisedyrt, men dog...

Takk & bukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Går det ikke an å ta lynkurs/helgekurs? Tror jeg har hørt om noen som tar jegerprøven iløpet av en helg. Både teori og praksisen gjøres unna på en langhelg.

Hadde vært morsomt om noen her som visste om noe liknende kunne gitt lyd fra seg :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at det var slik at kurset måtte gå over et minimum av kvelder :shock: .

Men husker ikke hvor mange kvelder man er pålagt å kjøre kurset over.

Jeg mener at jeg tok jegerprøvekurset på 1-2 uker og at det var det raskeste da, men

kan jo ha forandret seg :?: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegerprøven må bestå av antall timer. Ca 30 avhengig av hvem som setter det opp. Så hvor mange dager eller kvelder det går over spiller ingen rolle. Det er mange som kan gi deg dette kurset. Hvis du spør noen som driver med dette i det område du bor så kan det være noen vil hjelpe deg med å sette sammen en plan som passer akkurat deg. Jeg vil ikke tro det blir så mye dyrere. Spør den lokale JFF der du bor. Eller send meg en pm så kan jeg gi deg tlf nr til de som kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt mulig du har rett i det, Tiri. :shock:

Lynkurs høres jo egentlig ikke så veldig seriøst ut da?

Tja, lynkurs kan være godt nok det, så lenge det er lagt opp på en seriøs og skikkelig måte. Målet bør være å gi eleven tilstrekkelig opplæring, ikke bare å pløye gjennom pensum. Jeg vet ikke hvor stort pensumet er for jegerprøven, så skal ikke uttale meg om det lar seg gjøre på en forsvarlig måte over en langhelg. Man bør jo tross alt gi folk god nok opplæring før man setter våpen i hendene på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Var det ikke snakk om at det kunne taes på nette? Noen som veit noe om dette?

Man kan ikke ta hele jegerprøven på nett, men man kan ta noen av kurskveldene på nettet.

Mener at det ligger en link om jegerprøven på inatur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg jobber selv turnus offshore som gjorde det umulig å følge et strengt oppsatt kursopplegg. Kontaktet det lokale jegerforbundet og foreslo at jeg spredde kurskveldene ut over flere forskjellige kurs. Kravet for å kunne ta jaktprøven er at man har fulgt tilstrekkelig av teoritimene og fullført praktiske skyte øvelser. Det er ikke krav om rekkefølgen av teoritimene. Jegerforeningen var betenkt til opplegget mitt men lot meg prøve. Husker ikke helt rekkefølgen på timene men jeg tror jeg tok kveld 3 først på fulgt av 4, så 1 og 2. Så var det prøve med sensor fra fylkesmannen. Jeg hadde lest mye på egenhånd utenom kurskveldene og besto prøven uten feil. Fikk stor stjerne hos instruktøren for dette og det viser at det er innstillingen som gjelder og med egen innsats går det meste greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.