Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven fjellduk


Chivato

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes mange varianter av Jerven Fjellduken. Både med og uten foring og i forskjellige størrelser. Noen varianter kan til og med brukes som telt. Anbefaler deg å ta en tur til en butikk som selger Jervenduker og ta med en brosjyre. I brosjyren står det mer info om alle varianter, og brosjyren er morsom å lese også!

Jeg kjøpte selv en Jerven fjellduk original for ikke så lenge siden, mest for å ha som sikkerhetsutstyr i sekken vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet! Her finner du Jerven sine skrytesider:

http://jerven.no

Har alltid en fjellduk orginal liggende i sekken, kan ikke få fullrost denne. Liker spesielt godt at duken har så ekstremt mange anvendelser samtidig som det gir en betydelig sikkerhetsgevinst.

Vurderer også å sette en termo king size på ønske/innkjøpslisten. Argumentene er a) hele familien får god plass i en duk, :oops: økt varme, komfort og sikkerhet, spesielt vinterstid. Veldig kjekt med små barn på tur, jfr. pkt. a;, c) planlegger å bruke 40-års krisen til masse ekstremovernatting, da er nok duken god å ha.

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jervenduk er en fin ting, kan brukes til så mangt! I påsken brukte vi duken som seil over et vann. Det gikk så det suste. I tillegg er den fin å ha utenpå soveposen i f.eks. snøhuler, du kan bruke den til regnjakke, og til regntrekk over sekken m.m.

Tips: Prøv ut lengden før du kjøper, det er greit at den er lang nok til å ligge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp Jerven original på tilbud for 890 kr. Men det gjenstår å se om jeg får bruk for den.

Hvis du skal ha den som sikkerhetsutstyr så bør det nok anbefales å velge Thermo. Jeg skal evt. bruke min kun mot vind og regn under villreinjakt, og da holder det med den enkle typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Thermo Hunter. Har en original liggende også, den er fin å sove i på dagsturer, men ikke noe jeg ville basert meg på på lengre turer, fordi det lett blir MYE kondens i den. I thermoduken blir det også kondens (ytterduken er den samme), men kondensen legger seg i foret på hunter, så soveposen holder seg rimelig tørr. Originalduken er litt liten å ha lukket rundt posen, mens thermo hunter er det god plass i.

Litt OT: Vil også anbefale jerven sin fremfor helsport sin X-Trem, selv om jerven koster en god del mer. Helsport er en del mindre, og det er veldig trangt med vintersovepose, og nærmest umulig å ha liggeunderlaget inni duken. (Edit: Jeg er ikke spesielt storvokst...) Glidelåsene var også dårlig plassert på helsport, det var altfor lite mellomrom mellom dem i hjørnene, så det var mildt sagt vanskelig å få lukket igjen alle glidelåsene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Thermo Hunter. Har en original liggende også, den er fin å sove i på dagsturer, men ikke noe jeg ville basert meg på på lengre turer, fordi det lett blir MYE kondens i den. I thermoduken blir det også kondens (ytterduken er den samme), men kondensen legger seg i foret på hunter, så soveposen holder seg rimelig tørr. Originalduken er litt liten å ha lukket rundt posen, mens thermo hunter er det god plass i.

.........

Kondens i foret? Har den ikke dampsperre på innsiden av isolasjonen??? Det må da bli klamt og råtten/vond lukt av denne hvis kondensen setter seg i foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens i foret? Har den ikke dampsperre på innsiden av isolasjonen??? Det må da bli klamt og råtten/vond lukt av denne hvis kondensen setter seg i foret?

Det var ihvertfall det selgeren sa på villmarksmessen, og jeg har erfart det samme selv. I originalduken er duken kliss våt på innsiden om morgenen, mens thermo også kjennes fuktig, men der sitter det ikke dråper på innsiden... Du må tørke duken når turen er avsluttet, ellers lukter det høgg etter få dager. Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har aldri prøvd duken. Men sannsynligvis er den uten noen form for dampsperre på innsiden. Det må da være svært viktig å få luftet den skikkelig umiddelbart etter bruk. For kondensen vil da legge seg på mellom duken og foret.

Hadde foresten kanskje vært enda værre om den hadde vært damp-tett på begge sider av foret. Da hadde den knapt vært mulig å tørke skikkelig om den først hadde fått noe fuktighet i foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har studert det litt meir sjølv og no.. Har kome fram til at eg trur eg vil ha meg ein Hunter.. Takk for hjelpa!

Men er det nokon som veit kor mykje ein må betala? Foreløbig har eg sett på Friluftsmagasinet, og der har dei ein til 2000 kr. Er det bra nok trur de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg nettopp Jerven original på tilbud for 890 kr. Men det gjenstår å se om jeg får bruk for den.

Hvis du skal ha den som sikkerhetsutstyr så bør det nok anbefales å velge Thermo. Jeg skal evt. bruke min kun mot vind og regn under villreinjakt, og da holder det med den enkle typen.

På villreinjakt så er det bare thermon som duger :wink: .

Utrolig deilg å snøre igjen duken, legge seg mot sekken og sovne fra all reinen :lol: !

Det er moro det :oops::lol::lol: !!

Godt og varmt iallefall 8) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det billigste er jo å kjøpe på jerven sitt utsalg i odda, med mindre det koster deg en mengde peng og tid å komme dit...
Kan man ikke få kjøpt div andre produkter laget av det samme

stoffet som blir brukt i jervendukene der å?

ER det noen som har skjekket prisen i Odda, jeg mener den ikke var lavere en Obs sine priser :shock: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ihvertfall det selgeren sa på villmarksmessen, og jeg har erfart det samme selv. I originalduken er duken kliss våt på innsiden om morgenen, mens thermo også kjennes fuktig, men der sitter det ikke dråper på innsiden... Du må tørke duken når turen er avsluttet, ellers lukter det høgg etter få dager. Correct me if I'm wrong.

Jeg har også hørt at orginal duken blir våt av kondens :shock: .

Men har aldri prøvd den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk iallfall min thermo hunter for ca 1500 der... og det var iallfall langt under jervens veiledende priser...

de har endel anna knas og selvsagt, og du får kjøpt stoff og vattering mm i metervare der. kan jo være kjekt om man har symaskin og pågangsmot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk iallfall min thermo hunter for ca 1500 der... og det var iallfall langt under jervens veiledende priser...

de har endel anna knas og selvsagt, og du får kjøpt stoff og vattering mm i metervare der. kan jo være kjekt om man har symaskin og pågangsmot?

Oj, stoff i metervare høres bra ut 8) (selv om de fleste her inne sikkert kan mer om symaskin enn meg) :shock: .

Men pågangsmot det har jeg :?::lol: .

Kunne tenkt meg å sydd en pose til hunden 8) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er i det minste dame tiri, han hadde ikkje mye tro på at eg kunne sy da eg ville kjøpe stoff...

Tror ikke det hjelper mye at jeg er dame, sønnen min på 12 er flinkere en meg med symaskinen :roll: !

Så da får jeg få han til å hjelpe meg :shock: !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT fra overskrift, men siden du hadde kjøpt den!:

Joda, kondens blir det i orginal duken, etter bare 10 min om det er kaldt nok på yttersiden.

Orginal er så liten å lett at den blir med på alle turer, uansett sekkstørrelse, hvis man prioriterer :shock:

Den er fin og knytte mellom trær for å sitte under, den er også genial til å bruke som vinnskjerm på isen. Man setter bare opp skiene og stavene (hvis det er snø på isen, hvis ikke borer man 40 cm ned for hver ski) åsså surrer man den fast på et vis, og legger snø på kantene. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original og kondens: For et par år siden hadde jeg litt feber i kroppen da jeg dro på elgjakt. Derfor la jeg Fjellduken Original over soveposen som et teppe. Dette var inne i et hus, som riktignok ikke var oppvarmet enda, da vi ankom utpå kvelden. Etter 2-3 timer våknet jeg, og da var det pissvått av kondens under duken.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd Jerven Original, men har prøvd flere forskjellige av de isolerte modellene, og er veldig fornøyd med min Hunter. Jeg synes imidlertid ofte den er for stor og tung å ha med på tur, i hvert fall når jeg har telt og sovepose. Til jakt, varme sommerkvelder uten sovepose og kalde vinternetter under åpen himmel er den genial. Jeg har funnet ut at det til og med går an å ligge to personer i denne, om en ligger anføtes, er har en middels kropp og er litt gode venner... Da blir det virkelig varmt!

På lengre turer prioriterer jeg ned Jervenduken, så jeg vet ikke hvordan kondensproblemet er over lengre tid, men den blir ganske fuktig etter et par-tre netter, selv om en passer på å puste ut gjennom åpningen. Men den er jo varm likevel. Soveposen blir også mye klammere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.