Gå til innhold
  • Bli medlem

Omelett på tur?


justanothernut

Anbefalte innlegg

Løfter denne tråden igjen..

Jeg bor like i nærheten av Pals i Pilestredet, og tenkte jeg skulle handla meg noe eggpulver før Canadaturen i sommer. 20 kg er jo betydelige mengder, og med 6 mnd holbarhet må man vel ganske ofte på tur framover for å få brukt det opp før det blir for gammalt... :) Jeg skal høre litt med et bakeri i nærheten om de kan ha noe mindre kvantum å selge også.

Fortsatt flere som er interesert i å dele om jeg skulle fått tak i endel? Jeg skal isåfall klare å dele opp og vakumpakke i mindre pakker dersom det blir handel.

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bli med å dele (men trenger neppe 10 kilo, så håper det blir flere som blir med ;)) Det hadde vært snasent med omelett i Børgefjell i sommer!

Forresten noen som vet hvor mange "brukerdoser" det går på en kilo eggepulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om omelett er det vel greit å droppe mjøl ja. Sitat fra link nevnt lenger oppe i tråden:

"I've used eggs that I've dehydrated this way for omlettes and cooking, with no problems. To rehydrate for use, I mix two measures of water for each measure of powder".

Sitatet var fra en som hadde tørket egg sjøl, så om det blandingsforholdet stemmer med kjøpepulveret vi snakker om, vil jo vise seg.

Eggepulver brukes vel som det er nevnt mye i bakerier, så det skulle vel gå greit å blande det ut med mjøl og lage seg noen småkaker osgå 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på PAls og sett 20 kgs sekk med eggepulver.. 142 kr + mva for kiloen, så jeg sa jeg skulle ha litt tenketid :( Handla ei storpakke med buljong og en kilo valnøttkjerner da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misforstod det der litt. Trodde det var snakk om at eggepulveret var blandet med noe fra før.

Når jeg sjekker på www.pals.no så viser det seg faktisk at det pulveret består av 10% hvetestivelse. Jeg spiser ikke hvete og trekker meg derfor fra bestillingen.

I databladet fra prior derimot så ser det ut til at det kun består av egg. Skal sjekke dette nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det kan nok være lurt å sjekke med tollvesenet angående innport av matvarer. Det er vanligvis ikke like enkelt som å ta inn andre ting.

Det ble nevnt litt tidligere i denne tråden at man bare kunne lage eggeomulett på forhånd og ha den på flaske, men husk da på at holdbarheten på rå egg som er åpnet er ganske kort. Dette kan kanskje også være et problem med eggepulver etter at embalasjen er åpnet.

Mange produsenter av iskrem unngår å bruke egg på grunn av faren for uønsket bakterievekst i iskremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være lurt å sjekke med tollvesenet angående innport av matvarer. Det er vanligvis ikke like enkelt som å ta inn andre ting.

Selvsagt

Det ble nevnt litt tidligere i denne tråden at man bare kunne lage eggeomulett på forhånd og ha den på flaske, men husk da på at holdbarheten på rå egg som er åpnet er ganske kort. Dette kan kanskje også være et problem med eggepulver etter at embalasjen er åpnet.

Mange produsenter av iskrem unngår å bruke egg på grunn av faren for uønsket bakterievekst i iskremen.

Holdbarheten på eggepulveret oppgis til 12 mnd i åpnet tilstand. Selvsagt avhengig av lagringsforhold. Løsningen kan være å vakumpakke små pakker med pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann, noen som vet av noen som selger pulver i mindre kvanta enn PALS eller noen som har lyst å spleise på pulver enten fra Prior eller Pals?

Det beste hadde vert å fått tak i 1 kilos pakker enten via nett eller i kristiansand området.

Hvor lang holdbarhet vill pulveret ha hvis mann vakumpakker det og legger det i fryseren?

Også ett lite tips, ha i litt natron for å få omeletten luftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

her er en variant jeg har brukt i mange år, lag eggerøra på forhånd med grønnsaker og alt, tidligere fylte jeg det på brusflasker men nå får du kjøpt kartonger som kan brettes sammen etterpå, jeg syntes det er kjempe greit serlig til den første dagen når kanskje har kjørt bil et stykke og spise det rett før starter å gå, ta med beacon i tillegg så føler du deg som brimi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Var innom Sportsnett for noen dager siden og så at de solgte poser fra Adventure Food med omelett. Men til den prisen ble det med oppdagelsen! Men omelett er jo i bunn og grunn bare egg. Og jeg mener å ha sett eggepulver til salgs et eller annet sted for en stund siden. Men da lette jeg jo ikke etter det, så jeg bet meg ikke merke i hvor og sånt...

Så er det noen der ute som har erfaring med eggepulver på tur og/eller som vet hvor det kan finnes?

H.

Hei lurte på hvordan tørr-egg smaker og hvor mye det koster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt eggepulver fra Orgran (http://www.theintolerantgourmet.com/products/2010/8/5/orgran-no-egg-natural-egg-replacer.html) i forskjellige matretter på tur, og det fungerer veldig greit. Det er helt ubrukelig til å lage omelett av, men det finnes kanskje andre pulverblandinger som er bedre egnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.