Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er det første du tenker på når du hører ordet SKYTEVÅPEN


Per O.

Hvilket alternativ faller deg først inn når du hører ordet "SKYTEVÅPEN" ?  

71 stemmer

  1. 1. Hvilket alternativ faller deg først inn når du hører ordet "SKYTEVÅPEN" ?

    • Kriminell virksomhet (mord, trusler osv..)
      30
    • Sport (skiskyting, skytterstevne osv..)
      5
    • Jakt
      31
    • Annet, spesifiser med innlegg.
      6


Anbefalte innlegg

I dagens samfunn så har folk mange forskjellige meninger og holdninger til ordet "skytevåpen".

Skyttersporten er utbredt, spesielt i de områder hvor det er skytterlag med baner og aktive ildsjeler.

Jakt er også en sterk tradisjon i dette landet.

I større byer blir nok skytevåpen mer i fokus i kriminelle sammenhenger.

Har inntrykk av at frykten blant folk med tanke på kriminelle handlinger kan være destruktiv for skyttersporen og jegermiljøene på lang sikt.Vinklingene i de fleste nyhetssendinger er ikke med på å gjøre dette bedre.

Dere som er så vennlige å svare/stemme på dette innlegger, vær vennlige å skriv inn din relasjon til våpen, aktiv bruker, motstander etc.

Og gjerne om bosted er i by eller landlige omgivelser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SOm bosatt i ei lita bygd hvor folk føler seg relativt trygge samtidig som jakt er religion, i alle fall en del av året, så må det bli jakt. Når man i tillegg mottar et bregenset antall TV kanaler som kringkaster krig og elendighet, ja så må det atter en gang bli jakt. jakt.

Hilsen en som ikke jakter på stort annet enn flotte turopplevelser, fotomotiver og andre småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Jeg stemte [Annet], fordi jeg synes du har glemt kanskje den største kategorien : [Krig].

Som tidligere offiser er det denne kategorien som jeg først og fremst forbinder med våpen.

Hadde dette vært for 10 år siden hadde jeg også koblet skytevåpen med forsvaret og militæret. Idag kobler jeg Forsvaret med noe vi hadde i gamle dager, og som idag hører hjemme på museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger burde jeg tenke rifle og hagle når jeg hører ordet "skytevåpen". Men det gjør jeg ikke, for i jaktsammenheng bruker vi navnene "våpen, hagle, rifle, salong" o.l.

Assosiasjonene jeg får fra ordet "skytevåpen" er kriminelle, fordi det ofte er ordet "skytevåpen" som blir brukt i avisreportasjene etter straffbare handlinger med pistoler o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger burde jeg tenke rifle og hagle når jeg hører ordet "skytevåpen". Men det gjør jeg ikke, for i jaktsammenheng bruker vi navnene "våpen, hagle, rifle, salong" o.l.

Assosiasjonene jeg får fra ordet "skytevåpen" er kriminelle, fordi det ofte er ordet "skytevåpen" som blir brukt i avisreportasjene etter straffbare handlinger med pistoler o.l.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger burde jeg tenke rifle og hagle når jeg hører ordet "skytevåpen". Men det gjør jeg ikke, for i jaktsammenheng bruker vi navnene "våpen, hagle, rifle, salong" o.l.

Assosiasjonene jeg får fra ordet "skytevåpen" er kriminelle, fordi det ofte er ordet "skytevåpen" som blir brukt i avisreportasjene etter straffbare handlinger med pistoler o.l.

Jeg har ingenting å tilføye, dette var en blåkopi av mine tanker!!!

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noen i jaktlaget eller skytterkretsen som sier Skytevåpen?

"arne, gå å heint skytevåpene dett fra biln no da! Så vi kjæm oss ivei snart..." :lol:

Det er ikke en del av daglig tale, det er derimot en del av tabloidenes elskovsord når det har skjedd noe tragisk eller skummelt...

Ergo

- skytevåpen = kriminalitet og overskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytevåpen eller Våpen som jeg sier.

Jeg skyter i NROF.

Ser endel skriver om våpen og USA.

For å sammenlikne:

Her er like mange våpen pr. innbygger her i landet som i USA.

Vi har langt færre ulykker, drap etc. med skytevåpen /innbygger enn i USA

---------------------------------------

Jeg vil minne om at den store morderen og lemlesteren heter bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaaaa, like mange våpen er vel litt drøyt. Jeg tror nok vi kanskje har flere rifler og hagler enn de har i USA. Problemet er heller alle de våpnene som blir kjøpt inn -for- å skade andre mennesker der borte. Dvs. selvforsvar. Jeg vil gjette og anta at noe skjer i hodet på en hva gjelder våpenbruk dersom man fra første sekund har tenkt tanken på å skyte ett annet menneske, når man erhverver våpenet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_gun_ownership

Vi har ett stykke å gå for å ta igjen USA. :D

Ihvertfall så er tallene 5.00 drap per 100,000 innbygger i USA, mens det er 0,60 per 100,000 her i Norge :) Vi har vel 1\3 så mange våpen, og vi har nesten bare 1\10 av alle drapene.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Hvis wikipediatallene stemmer, da. Jeg har sett helt andre tall tidligere (USA kom verre ut av det), men det var fra internettkilder som er like tvilsomme som Wiki.

Forøvrig vil jeg gjerne minne om, nå som vi allerede er OT :P at Sverige, med de sinnsykt gode veiene, nyere biler (og derfor sikrere) og "bedre" fartsgrenser har flere drepte og skadde i trafikken per 100,000 hvert år enn hva vi i Norge. Til tross for at vi av enkelte politiske partier blir fortalt at "alle" ulykkene i Norge skjer pga. gamle biler, gamle veier og kjipe fartsgrenser. (SSB)

Noe av den samme hjernevasken får vi vel desverre hva skytevåpen angår nå. Skytemassakrer får store oppslag i avisene, og folk lever mer og mer urbant. Uttalelsen "Hvorfor jakte og drepe når du heller kan kjøpe kjøttet på coop?" har vel egentlig blitt en rimelig kjent flause etterhvert. Tar man ett skritt tilbake og ser på samfunnet, så er det kanskje ikke så vanskelig lenger å skjønne hvordan og hvorfor det blir sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaaaa, like mange våpen er vel litt drøyt. Jeg tror nok vi kanskje har flere rifler og hagler enn de har i USA. Problemet er heller alle de våpnene som blir kjøpt inn -for- å skade andre mennesker der borte. Dvs. selvforsvar. Jeg vil gjette og anta at noe skjer i hodet på en hva gjelder våpenbruk dersom man fra første sekund har tenkt tanken på å skyte ett annet menneske, når man erhverver våpenet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_gun_ownership

Vi har ett stykke å gå for å ta igjen USA. :D

Ihvertfall så er tallene 5.00 drap per 100,000 innbygger i USA, mens det er 0,60 per 100,000 her i Norge :) Vi har vel 1\3 så mange våpen, og vi har nesten bare 1\10 av alle drapene.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Hvis wikipediatallene stemmer, da. Jeg har sett helt andre tall tidligere (USA kom verre ut av det), men det var fra internettkilder som er like tvilsomme som Wiki.

.

Wikitalleneer rare.

Såvidt jeg husker har vi en bevæpning på ca 50% av befolkningen.

Noen av oss har nemlig flere våben.

Tallene for Finnland f.eks er alt for lave.

----------------------------------------------------------------------

Litt statistikk:

Når iskremsalget øker markant, går også antall drukningsulykker i været.

Ville det ikke da være naturlig å forby iskrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikitalleneer rare.

Såvidt jeg husker har vi en bevæpning på ca 50% av befolkningen.

Noen av oss har nemlig flere våben.

Tallene for Finnland f.eks er alt for lave.

I Norge finnes det over 1,2 millioner våpen fordelt på 487 917 personer.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7137242

Og iflg. denne artikkelen, hvis jeg har skjønt den riktig, så er halvparten av våre våpen i Norge da altså militære i en eller annen grad.

http://www.nationmaster.com/graph/mil_wea_hol-military-weapon-holdings

Så vi er ikke så mange jegere som vi kanskje liker å tro her i Norge, og vi har ikke så mange våpen i privat eie som retorikken prøver å fortelle oss. Men sånn er det vel over alt. :D

Forøvrig kom denne linken frem i samme googlesøk, og der står det både retorikk, statistikk og fakta, dersom noen kommer opp i en våpendiskusjon med noen fanatiske motstandere en gang.

http://www.abcnyheter.no/node/45692

Dersom du liker statistikk, og de interessante konklusjonene man kan dra ut ifra tallene så anbefaler jeg bøkene Freakonomics og Superfreakonomics Rune. Meget underholdende, og der står det sort på hvitt at det er MYE farligere å la barna dine leke hos den naboen med svømmebasseng, enn hos den naboen som har våpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.