Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål om tørrmelk


tomclancy

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor mye brukt er egentlig tørrmelk på tur? Ser det snakkes en del om supper og potetmos og pasta her,men mange av posene til Toro trenger litt melk i i tillegg til vann... Bruker dere tørrmelk da? Hvordan blir da i såfall resultatet?

Og et bonusspørsmål kanskje... Hvis jeg steker kjøtt (kjøttdeig, kyllingfilet, osv) på forhånd, hvor lenge holder den seg i sommersekken på tur? For min del blir det neppe mer enn 2 overnattinger på samme tur i år...

Takk for alle svar fra alle villmenn og villkvinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Bruker en del tørrmelk i frokostblandinger på tur.... Porsjonspakker disse i zip-lockposer...

Bruker noe sånn som

- Ca. 150g firkorn

- Rosiner

- 4-5 typer nøtter (masse god energi) B)

- Tørkede bananbiter

- Tørket mango e.l. lign.

- Ca. 1 spiseskje sukker (mye god energi) :wink:

- Ca. 2 spiseskjeer tørrmelk

Spiser kaldt el. varmt hvis kulda virkelig har satt inn og jeg trenger en god varm frokost og styrke meg på... Funker gull :P

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noe tørrmelk før og når jeg får det til er det ikke noe i veien med det, men siden jeg har hørt at tørrmelk ikke må koke har jeg tømt det i til slutt med det resultat at det blir masse klumper.

Noen som har prøvd å feks tømme det i sammen med grytepulveret i starten og la alt koke sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I store butikker med godt utvalg kan du hvisnok finne tørrmelk ellers har jeg brukt litt morsmelk erstatning som funker bra. Den er litt søtere og mer mektig, men det kan jo bare være bra på tur.

Ellers bruker dem mye tørrmelk på bakerier, kanskje du får kjøpt en kg hvis du går innom ett sted og spørr pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noe tørrmelk før og når jeg får det til er det ikke noe i veien med det, men siden jeg har hørt at tørrmelk ikke må koke har jeg tømt det i til slutt med det resultat at det blir masse klumper.

Noen som har prøvd å feks tømme det i sammen med grytepulveret i starten og la alt koke sammen?

Jeg har aldri brydd meg om at det ikke skal koke, maten blir veldig bra uansett :D Som du sier er det mye lettere å røre ut i starten, og gjerne med veldig lite væske.

Morsmelkerstatning blir for min del i feiteste laget, jeg bruker heller Viking pulvermelk. Det er ganske dyrt, koster rundt 50kr for en pakke, men den holder til gjengjeld til ca fire liter, og det er jo omtrent som litersprisen for vanlig melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei; først av alt - du kan godt lage toroposer og alt annet tørrmat uten å ha melk i selv om det står at du skal ha det:) Masse pepper i, så smaker det bra allikevel.

Men hvis du ser i butikkhyllene der hvor hermetikken, bakevarene osv. befinner seg, så finner du sikkert Viking tørrmelk ( gul eske ). Når du skal lage mat med tørrmelk, så slenger du pulveret oppi - mengden tar du på "feelingen" - det gjør ihvertfall alltid jeg - det går helt greit :roll:

Til slutt et mattips:

1) God og enkel dessert/frokost e.l. Kjøp en pose vaffelrøre - ikke pannekakerøre - og du trenger kun å tilsette vann. Smaker søtt og godt - det er vaniljesukker i denne røra- noe det ikke er i pannekakene. Vaffelrøra blir mye tykkere enn pannekakerøra, slik at du får til å lage fine, små lapper uten problem. Steketiden er kjapp. Du kan bare steke dem i bunn av gryta. Har du teflon, trenger du ikke engang smør/olje.

2) Kjøp med deg noen 50 grams snadderpølser; whiskypinne/ Hot Amigo/Tapas pinne osv. - de kan du ha i alle slags supper/gryteretter osv. De er drøye også. Kapp dem i små biter, de gir mye smak. De er billige 16,- på Rema:)

Og til sist; kjøttdeigen skal du først steke ( kna inn MASSE salt og pepper ), deretter hiver du biter i ovnen på ca.100 grader i 1 times tid. Da holder den seg i ukesvis! Godt å hive i potetmosen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt tørrmelk ofte, er supert å ha med på tur. Gir maten ekstra smak. Pass på å ha det i en tett beholder etter at du har åpna pakken så holder den lenge. Men kjøp for all del tørrmelk av typen Viking hel. Tørr skummetmelk gir bare en flau smak av dårlig vann.

Angående kjøtt så har du det som tidligere nevnt i en tett pose og legger det på et kjølig sted, f.eks gravd ned i myr. 2 døgn går fint.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.