Gå til innhold
  • Bli medlem

Spm. vedr. Oksskolten - sommertur


haldis

Anbefalte innlegg

Hei

Har jeg oppfattet rett når jeg tror at vi kan komme oss på Oksskolten uten å gå på bre?? Sommerferien i år vil vi bruke til å gjøre oss litt kjent på Helgeland og da kan vi jo ikke unngå Nord-Norges høyeste:). Utgangspuktet vil være Kjennsvasshytta. Hvilke(t) kart i Norge 1:50 000 dekker ruta?

Vi har tenkt oss så langt nord som til ca Fauske/Bodø i slutten av juli. Har gjort oss enkelte tanker, men det er kanskje noen her inne som har tips til turmål....? Satser på korte dagsetapper med bil med innlagte fot-turdager innimellom - innlandet nordover - kysten sørover. (Kjiver - nå har du sjansen til å reklamere:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har jeg oppfattet rett når jeg tror at vi kan komme oss på Oksskolten uten å gå på bre??

Jepp, det går fint uten å gå på bre, men de fleste krysser bretungen.

Kartbladet heter KART 2027-III (STORAKERSVATNET)

Les forøvrig diskusjonen på https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=69005#69005 angående kart osv..

For en sånn tur ville jeg absolutt satset på Kystriksveien. Utalige muligheter for toppturer og fine kveldsturer. Lovund, Hestmann, 7 søstre, Dønna, Torghatten. De ligger som en perle på en snor oppover her. E-6 inni landet er skikkelig kjedelig (synes jeg i hvertfall). Namdalen og Majavatn osv til Mosjøen - er en lang og kjedelig strekning der alt er likt.

Da kan jo selvsagt Villmarksveien også være et alternativ om man først kjører innlandet.

Lykke til. er dere heldige med været kan det bli bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det går fint uten å gå på bre, men de fleste krysser bretungen.

Med utgangspunkt i Kjennsvatnet må dere enten krysse bre (austre Okstindbreen) eller breelv (Oksfjellelva) for å komme direkte opp mot ryggen nord for Oksskolten. Med rett utstyr vil breen være vel så trygg som elva. Et annet alternativ er å følge stien innover langs Gressvatnet, krysse elva på hengebru og starte oppstigningen fra området rundt Gressvasshytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt oss så langt nord som til ca Fauske/Bodø i slutten av juli. Har gjort oss enkelte tanker, men det er kanskje noen her inne som har tips til turmål....? Satser på korte dagsetapper med bil med innlagte fot-turdager innimellom - innlandet nordover - kysten sørover. (Kjiver - nå har du sjansen til å reklamere:)

haldis

Enig med kjiver i at E6 er kjedelig sammenlignet med Kystriksveien. I tillegg til det kjiver nevner vil jeg slå et slag for fjelltopper i min heimkommune på Helgeland, Lurøy.

På første bildet ser vi kommunens høyeste topp, Strandtind i Aldersundet. Dette burde være mat for Snilen. Denne toppen har av de lengste siktelinjer i Norge. Sydover ser en helt til Heilhornet i Bindal i en avstand av 155.4 km. Nordover ser en helt til Fjordmannen på Austvågøy i Lofoten i en avstand av hele 229.6 km.

På neste bildet ser vi Liatind, også i Aldersundet. Da en barndomskamerat og jeg besteg høyeste toppen på bildet i 1978, var vi de første på toppen siden førstegangsbestigningen under krigen.

På siste bildet ser vi Tomskjevelen på øya Tomma rett over fjorden fra min heimbygd. Denne toppen er visst en populær topp for telemarkskjøring for studenter fra lærerhøyskolen på Nesna. Småtoppene nordvest for hovedtoppen er muligens ubesteget.

Ellers er Bløkktindene og Straumdalstind i Tjongsfjorden flotte topper foruten Helgelandsbukken i Holandsfjorden som ruver kraftig i landskapet.

post-66-133474466484_thumb.jpg

post-66-133474466496_thumb.jpg

post-66-133474466508_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur nordover!

Aldersundet er det verdt å bruke tid på. Hvis du vil ha opplevelsen av å gå opp på toppen av en øy som nesten er tusen meter høy(967) og hvor du ser Oksskolten, De Syv Søstre, Lofoten og Svartisen så er fjellet Hjarttinden på øya Aldra kremen.

Dere må ha skyss over sundet, men det kan jeg ordne. Husk å skrive dere inn i boka som jeg plasserte der i 2001. Også omtalt i turistforeningens årbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turen nedover langs Rv17, kystriksveien, kommer du til f.eks.:

-Saltstraumen, verdens kraftigste tidevannsstrøm. Her bør dere ta dere såpass tid at dere får opplevd den på sitt sterkeste.

- Sandhornøya. Kjør over broa og følg veien rundt øya til Horsdal. Herfra er det sti opp til Sandhornet som gir god utsikt mot Lofoten.

- Sundsfjordfjellet. Følg anleggsveien fra Sundsfjord opp til fjells. Et forholdsvis flatt fjellområde med gode turmuligheter.

- Svartisen. Fra Holand i Holandsfjorden går det skyssbåt over til Engen. En liten times spasertur tar dere inn til brefronten på Engenbreen, Fastlands-Norges lavest liggende brearm. Herfra går det sti opp til Tåkeheimen, en ubetjent (og ulåst) DNT-hytte. Videre er det ikke langt til Helgelandsbukken..

Videre sørover er jeg ikke fullt så godt kjent. Noen av de alternativene Kjiver nevner krever forholdsvis lange båt-/ferjeturer men kan anbefales dersom dere har tid..

Velkommen nordover :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips. Skal plukke opp turkameraten i Hattfjelldal, derfor innlandet oppover. Kjører Villmarksveien videre nordover, men må jo inn på E6'n for å komme videre om Mo og inn til Kjennsvasshytta.

Kan vi forvente problemer med å krysse breelva/bretunga??

Fint at dere som er kjent kommer med tips, tar imot mer jeg:)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lokalkjent i området, men hadde en solotur på Oksskolten for to år siden og kan anbefale stien langs Gressvatnet på det varmeste. Rett etter brua over Oksfjellelva går dere bare inn dalen til bretunga. Herfra fortsetter dere langs normalveien til toppen. En skikkelig drøy bakke på ca. 1200 høydemeter.

Jeg stiller meg helt å fullt bak kjivers anbefalinger om å følge kystriksveien. En tur på Hestmannen vil dere aldri glemme. Den er utrulig spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På neste bildet ser vi Liatind, også i Aldersundet. Da en barndomskamerat og jeg besteg høyeste toppen på bildet i 1978, var vi de første på toppen siden førstegangsbestigningen under krigen.

Kan du si noe om rutevalg/vanskelighetsgrad på Liatind ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om rutevalg/vanskelighetsgrad på Liatind ?

Til den høyeste toppen på bildet fulgte vi omtrent den høyre konturen hitenfor den tåkelagte fjellsiden. Oppstigningen var enklere enn vi hadde forventet. Vi hadde med tau, men brukte det ikke. Fra denne toppen fulgte vi en rygg nordøstover til en omtrent jevnhøy topp og foretok nedstigning videre nordøstover fra denne.

Den noe lavere toppen til venstre var tidligere feste for en antenne (Omega jordomspennende, lavfrekvent navigasjonssystem) som var strukket i to spenn over Aldersundet til Aldertind. Dette ble demontert for noen år siden. Til denne toppen hadde jeg med min eldste sønn, men her var det satt opp stiger i de bratte hamrene til hjelp til dem som skulle inspisere anlegget. Jeg vet ikke om disse også er fjernet. På toppen var det også en helikopterplattform. Vi gikk eggen ut til den i profil flate toppen lengst vest (til venstre). På ett sted krøp vi gjennom et hull i eggen for å komme videre. Men det var ingen vanskelige passasjer.

Den skikjøringsrenna som er beskrevet på det nettstedet kjiver gjorde oppmerksom på, må være renna mellom den høyeste toppen og ”Omega-toppen”. Den går ned mot høyre.

Det står forresten en høy pinnakkel like nordvest for skaret som renna starter i. Den var ikke besteget så sent som på 80-tallet såvidt jeg vet, og den er det kanskje ikke ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Til denne toppen hadde jeg med min eldste sønn, men her var det satt opp stiger i de bratte hamrene til hjelp til dem som skulle inspisere anlegget. Jeg vet ikke om disse også er fjernet. På toppen var det også en helikopterplattform. Vi gikk eggen ut til den i profil flate toppen lengst vest (til venstre). På ett sted krøp vi gjennom et hull i eggen for å komme videre. Men det var ingen vanskelige passasjer.

Jeg prøvde å komme opp til denne toppen i helga, men måtte snu 100 meter før toppen pga. tåke. Legger ved et bilde av hvor langt jeg kom. Videre derfra var det ganske bratt og jeg tok ikke sjansen med tykk tåke rett under meg. Jeg fulgte eggen nesten hele veien opp, men tror man må fortsette ut til høyre fra der jeg snudde. Husker du om dette stemmer? Synd å snu så nært toppen, men en fantastisk tur, i et nydelig område. Kommer garantert tilbake hit.

post-5477-133474632703_thumb.jpg

post-5477-133474632725_thumb.jpg

post-5477-133474632751_thumb.jpg

post-5477-133474632772_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere er på Helgeland så kan 7-søstre være et alternativ. Det er en klassiker med nydelig utsikt ut over Helgelandskysten. Jeg har kun vært på to av søstrene selv, så vil ikke komme med en anbfaling av hvilke topp(er) dere bør prioritere, med mindre dere tar alle 7 på en dag. Vi har planer om det i sommer.

Ellers så er jo Svartisen også en fin tur. Da kan dere ta i bruk DNT hytta "Tåkeheimen", noe som selvsagt sier noe om hvordan klimaet ofte er her, men det er litt sjarm i seg selv det da.

Hvis dere skal så langt nord som til Bodø/Fauske, så må jeg nesten anbefale dere å reise innom Steigen (1 time med båt fra Bodø eller 2-3 timer i bil). En liten og ukjent kommune i Nordland som kan by på fantastiske dags-topp-turer. Jeg kan blandt annet anbefale Kråktinden (hvis dere fulgte med på fjorårs-sesongen av 71 grader nord så var de innom dette området i 2 dager og likte det visst nok så godt at de har vært og filmet nesten samme ruta denne sesongen også"). En annen tur som kan anbefales er Helldalsisen (Steigens høyeste). Ellers så er det som sagt flust av fjell å velge mellom både i Steigen, Hamarøy, Fauske og Bodø, så hvis været blir bra så kan dere glede dere.

post-5923-133474632794_thumb.jpg

post-5923-133474633102_thumb.jpg

post-5923-133474633116_thumb.jpg

post-5923-133474633132_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jo Svartisen også en fin tur. Da kan dere ta i bruk DNT hytta "Tåkeheimen", noe som selvsagt sier noe om hvordan klimaet ofte er her, men det er litt sjarm i seg selv det da.

Ja takk, det fikk jeg og en kompis merke i helga da vi gikk over vestre Svartisen og besteg Snøtinden. Fantastisk natur, men så var det denne beryktede tåka som kommer inn fra vest...

post-1651-133474633147_thumb.jpg

post-1651-133474633152_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.