Gå til innhold
  • Bli medlem

6,5 x 55 til elgjakt?


Trollviking

Anbefalte innlegg

Annonse

Bare for å presisere litt så er 6,5x55 mauser tillatt til elg så lenge en bruker ammunisjon som tilfredsstiller kravene. Hvis du tenker på 6,5x55 som i den gode og gamle kragen, så er det ikke å anbefale. Før sto det spesifikt i forskriftene at krag ikke var tillatt, men nå satser de på at ingen er dumme nok til å bruke ammunisjon som er godkjent på elg i denne. Det vil i såfall være med livet som innsats, så en kan vel si at kragen fortsatt ikke er lovlig på elg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at grunnen til at krag ikke var lov til å bruke på jakt var at låsekassa var for svak???????

Har ikke skjekket det opp men...

Vil kun at de som er HELT sikker svarer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6.5 x 55 krag derimot er ikke godkjent på storvilt.

Bare for å gjenta det jeg skrev under her så er den spesifikke ordlyden om at det er forbudt å bruke krag fjernet fra forskriften og således er den ikke ulovlig å bruke. Problemet ligger i det at godkjent ammunisjonen vil gi mere trykk enn geværet er godkjent for og det er derfor sterkt frarådet å prøve. I tillegg vil krag ha store treffpunktforandringer i fuktig vær og ellers være lite egnet til jakt i forhold til nyere våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjenta det jeg skrev under her så er den spesifikke ordlyden om at det er forbudt å bruke krag fjernet fra forskriften og således er den ikke ulovlig å bruke. Problemet ligger i det at godkjent ammunisjonen vil gi mere trykk enn geværet er godkjent for og det er derfor sterkt frarådet å prøve. I tillegg vil krag ha store treffpunktforandringer i fuktig vær og ellers være lite egnet til jakt i forhold til nyere våpen.

Da er vi enige :shock: !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel da :shock:

Jeg mente kragamo. Grunnen til at de ikke er godkjent er fordi de ikke er kraftige nok ladet.

Det er ingenting i veien for å jakte med krag, men da må du bruken annen amo, men det er vel ikke å anbefale.

Som gamle karan sier. " Det er en stor blink, sikt midt på" Ja så blir jo kjøttet ferdig marinert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikkje anbefale for mye trykk i krag nei... hadde en uheldig episode med sjøl-lada godskudd på folkehøgskolen; sluttstykket (på krag'en selvsagt...) satt som et skudd etterpå, og hylsa og tennhetta kom ut hver for seg... det var litt psykende...

for øvrig er det fantastiske børser å skyte med... kassa mi er laga av steyr i 1897, og glir perfekt :) med baneløp og rekruttammo er det som å skyte med et bråkete luftgevær som treffer på 300m! og kolbekappa mi er av metall... :wink:

ifølge gamlekara er forresten trikset å skru opp og til høyre ca 30cm hver når det blir vått tror eg det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

6,5x55 er godkjent på elgjakt!!!!!!!!!!!Den gamle kragen derimot tåler ikke ladninger som har høy godkjent anslagsenergi.Angående endret treffpunkt i vått vær.Vanlig triks blant gamlegutta var å skyte inn børsa med våt amunisjon,og oppbevare skuddene i en våt stoffpose.Så lenge skuddene var våt slapp man treffpunktsendringer ved værskifte :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.