Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan jeg ha med butan/propan på flyet?


Kristin

Anbefalte innlegg

Synes jeg har hørt noe om at det ikke er lov... Men de kan vel ikke merke noe hvis jeg stapper boksene laaangt nedi sekken?

En ting jeg går her og grubler litt på; hvor lenge tror dere jeg klarer meg med to små/ vanlige gassbokser? Holder det fram til Mazi tro? Regner med å bruke i underkant av 2 uker ( tror jeg! ). Har ikke regnet så veldig på det, egentlig. Planen er å tenke arbeidsdag; begynne å gå litt tidlig, lunsj, gå videre til middag, gå litt til og så slå leir. Blir sikkert 7-8 timers gange ( minst, kjenner jeg meg selv rett...) hver dag.

Og så er det dette med bålfyring... Hvordan er reglene på Finnmarksvidda? Det er jo ikke akkurat skog, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Synes jeg har hørt noe om at det ikke er lov... Men de kan vel ikke merke noe hvis jeg stapper boksene laaangt nedi sekken?

spørs om de merker noe når de sprenges pga trykkforandringen da? eller om de finner ut av det før flyet blir lastet og sekken din blir liggende igjen på flyplassen iom at de ikke tar sjansen på det. prøv heller å få sendt det med posten eller kjøp i en butikk om du har mulighet til det. vet de vanligvis slår hardt ned på gassbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt riktig at det er samme regler for bålfyring i Finnmark som ellers i landet, men har aldri hørt om at denne regelen har blitt håndhevet. Det å fyre bål er ikke noe problem. Selv om det ikke er så mye skog på vidda, finner du alltid noe dvergbjørk eller ris du kan fyre med. Bare husk på at du ikke legger bålet i le (så du må ligge å blåse for å få fyr) men heller litt høyt så du får god trekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne gassting er nok ikke særlig populært på flyet. Hadde noen haglepatroner som lå løst i en sekk en gang og de klarte de å finne. Mistenker flygjengen for å ha lite å gjøre på jobb... Menen ting er sikkert: hva enn du skal pakke med deg på denne turen, sørg for guds skyld på å pakke det jævlig godt inn!! Se her, så skjønner du hva jeg snakker om: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har hørt noe om at det ikke er lov (butan/propan på flyet)... Men de kan vel ikke merke noe hvis jeg stapper boksene laaangt nedi sekken?

Fra Luftfartstilsynets nettsider:

Følgende stoffer og gjenstander skal ikke plasseres i lasterommet eller innsjekket bagasje:

sprenglegemer, herunder detonatorer, lunter, granater, miner og sprengstoff

gasser: eksempelvis propan, butan

brennbare væsker, herunder bensin og metanol

brennbare faste stoffer eller reaktive stoffer, herunder magnesium, tennsatser, fyrverkeri, bluss

oksidanter og organiske peroksider, herunder blekemidler og reparasjonsutstyr for bilkarosserier

giftige eller smittsomme stoffer, herunder rottegift og infisert blod

radioaktivt materiale, herunder medisinske eller kommersielle isotoper

etsende stoffer, herunder kvikksølv, bilbatterier o.l.

deler av motorvogns drivstoffsystem som har inneholdt drivstoff

All innsjekket bagasje går nå gjennom egne sikkerhetskontroller. Flyselskap og lufthavnmyndigheter har rett til å foreta kontroller av innsjekket bagasje for å forsikre seg om at passasjerene ikke har medbrakt noen av gjenstandene beskrevet over. Inneholder bagasjen mistenkelige gjenstander blir eieren først oppkalt for å vise fram bagasjen selv, men hvis eieren ikke kan komme har de lov til å åpne bagasen uten eieren tilstede.

Jeg har selv blitt oppkalt for å vise fram innholdet i sekken min. Da dreide det seg bare om en rødspritbrenner som var tom for rødsprit, så jeg fikk lov til å ta den med meg heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt at dere tar så lett på sikkerhetstiltak, og er lettere irritert over at slikt blir slått ned på. . er som regel en grunn til at det foreligger påbud og forbud.

Har selv jobbet i flyselskap og sett skader som er gjort pga folks uvitenhet (som er unnskyldt til en viss grad) og likgyldighet som et resultat av trykkforskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler på det sterkeste å respektere forbudene til Luftfartstilsynet.

Da jeg var i militæret var det flere som ble tatt med rødplast, knallskudd og lysraketter i innsjekket bagasje, og anmeldt for dette. All bagasje, også innsjekket, blir scannet, og det er unødvendig å risikere noe ved å ta med slikt. Da får en heller kjøpe fyrverkeri når en kommer hjem (eller gass når en kommer fram, i ditt tilfelle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.