Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore Tex vs. Dermizax (+fjellsko)


GuideDog

Anbefalte innlegg

Ser det er plenty av debatter på emnet, men pytt pytt :D

Har planer om å gå til innkjøp av et sett (bukse og jakke) av en av de ovennevnte produsentene, men det er tydelig at det er delte meninger om hva som er best. Jeg håper derfor at de som eventuelt tar seg tiden til å svare her, har konkrete egne erfaringer å vise til, i stedet for ren tipping/synsing.

For å si litt om bruksområdet, vil klærne hovedsaklig bli brukt til småviltjakt om høsten. I tillegg ønsker jeg et sett jeg kan bruke til daglig (på vei til jobb/skole) samt andre småturer i skog og mark. Som med mye annet utstyr er det et viss kompromiss mellom de egenskapene man er ute etter, men jeg vil ha en allrounder der bruk på jakt er førsterangering. Prismessig er det ikke så nøye egentlig, men en plass mellom 4 - 7 tusen er ok. Vindtatt, "vanntett" og "pustende" regner jeg som en selfølge.

Har sjekket ut flere tester som er gjort på de ulike merkene, men hovedinntrykket mitt er at det også her er delte individuelle meninger om hvilke plagg som er best. Har likevel kommet frem til 3 sett som jeg håper dere kan vurdere for meg. Tar også i mot andre tips med takk.

1. Bergans Breheimen 2

2. Norrøna Falketind XCR

3. Bergans Stranda

Er også interessert å høre erfaringer med lette fjellsko m/gamasjer versus høye jaktsko når man går i fjellet. Synes de høye skoene blir j..... tunge under lengre dagsmarsjer og vurderer derfor korte sko og gamasjer. Har en generell skepsis til selgere i butikkene rundt omkring som ikke har peiling på varene de selger, så jeg tenke jeg måtte sjekke ståa her i stedet for.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er også interessert å høre erfaringer med lette fjellsko m/gamasjer versus høye jaktsko når man går i fjellet. Synes de høye skoene blir j..... tunge under lengre dagsmarsjer og vurderer derfor korte sko og gamasjer. Har en generell skepsis til selgere i butikkene rundt omkring som ikke har peiling på varene de selger, så jeg tenke jeg måtte sjekke ståa her i stedet for.

På forhånd takk for svar!

Helt enig GuideDog!

Lave støvler i goretex samt gamasjer er jo like tett som høye støvler, langt lettere og i de fleste tilfeller langt bedre ankelstøtte enn høye svintunge støvler.

Syns det nå i 2007 er ufattelig rart folk flyr rundt i høye og tunge støvler. Endringsviljen blant nordmenn er tydligvis lav, og kanskje spesielt blant jegere?

Jeg for min del er spent på om jeg får se flertallet av småviltjegerne i lave støvler først, eller om de stiller i soft-shell bekledning med et lett regntøysett i sekken først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder beklednng kan jeg anbefale Norrøna Falketind i Gore-tex XCR.

Har hatt en slik dress siden januar og den har fungert helt etter intensjonene.. Lett, behagelig å ha på og den virker slitesterk som bare det.

Og den har vært brukt mye, på lange skiturer og i alpinanlegg. Og skal brukes hele sommmeren nå.

Når det gjelder sko, har jeg en lav sko fra Berghaus å anbefale. Nemlig Berghaus Kibo GTX.

Dette er en helt Rå sko når det gjelder egenskaper. Helt vanntett, behagelig på foten og utrolig behagelig å gå med.

Har ett strammesystem for lissene som er veldig lettvint, og gir god støtte for ankelen.

Sålen kjennes pinne stiv ut når du kjenner på den, men straks du tar den på og begynner å gå med den skjønner du hva jeg mener.. :)

Er desverre ikke av de billigste skoene på markedet... Men jeg mener iallefall at den er verdt prisen..

Har brukt denne sommer som vinter i kombinasjon med Gore-tex gamasj, og kan ikke gjøre annet enn å anbefale denne kombinasjonen.. :)

Tror du finner denne skoen hos Intersportbutikker. Kjøpte iallefall min der.

RK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte tilbakemeldinger! Setter jeg virkelig pris på.

Når det gjelder fjellskovalget ser det ut som om det må gjøres et nytt innkjøp av et lavere par pluss gamasjer. Kanskje dette til og meg vil gi en rype eller to ekstra i sekken også, med tanke på at man blir litt kjappere på labben. Angående gamasjer: Noen tips til hva som er tingen? Må takke Rolf-kri for et godt tips på sko. Skal ta en nærmere titt på Berghaus utvalget.

Er ikke noe tvil om at det Falketind-settet er meget bra, men heller likevel mot Dermizax. Likevel er det jo flere ting som bør tas hensyn til bla. passform og hva man føler er godt å ha på kroppen. Så har på ingen måte tatt en avgjørelse på hva det blir til. Var tilfeldigvis innom Bergans sin nettside etter at jeg skrev det første innlegget og kom over et 3-lags Dermizax sett som heter Istind. Noen som har peiling på fordelene og ulempene med henholdsvis 2 lags og 3 lags og eventuelt kan sette opp f.eks Breheimen 2 mot Istind? Kom med innspill!

Ha en fortsatt fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 og 3 lags har bare med lamineringen.det er fortsatt bare et lag gore tex.forskjellen er at 2lags har et ytterstoff laminert til goretex'en og har et løst innerfor og 3lags har ytterstoff laminert til goretex membranen og så et pustende mariale laminert innerst.. det skal også sies at gore tex xcr puster mye bedre an dermizax og sympatex, disse "puster" gjennom en kjemisk reaksjon i membranen.som tar lengere tid en i gore texen. eVENT er den membranen på markedet som puster best (i følge usa's utstyrs og utprøvings instetutt eller NATICK som det heter..nå kommer foresten goretex med nye produkter. som skal puste enda bedre... gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe med alle de lette fjellstøvlene med masse syntetiske materialer, er at de fleste baserere seg på at Gore-tex membranen holder ting vanntett. Dvs at når membranen ryker, og det gjøre den, så har du et par støvler som ikke lar seg impregnere til brukbar standard. Har derfor etter to par med lette, men dyre, fjellstøvler kjøpt meg noen litt tyngre i lær. Læret kan i det minste settes inn og gi en viss grad av vanntetthet. Men de fremdeles lave :)

Sammen med Bergans Lett regnbuksen (eller hva den nå heter...) som er trange nederst med rader av gummi som en slags pakning og tetter helt rundt støvelen kan jeg fint vade veldig fort over mindre bekker uten at jeg blir særlig våt, om jeg blir våt i det hele tatt. Veldig kjekt. Ganske fornøyd med Dermizax-membranen i dem også.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til forskjellen på Viking Mountain vs Eiger?

Er det kun at Eiger er i Nubuck og gummikant rundt hele?

Mountain er 1,8 kg pr par 42.

:roll:

Hva veier Eiger..

Er begge like stive..

erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.