Gå til innhold
  • Bli medlem

Besseggen?


Tolli75

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå Besseggen i sommer, og har hørt og sett bilder av hvor mange mennesker det kan være der i sesongen.

Siden jeg synes det er kjukt av folk hvis jeg møter mer enn fire-fem mennesker i løpet av dagen, tenkte jeg å prøve å gå turen tidlig i sesongen og tidlig på dagen.

Planen min er å ta bilen til Gjendesheim eller i nærheten og overnatte i teltet, for så å gå tidlig over eggen til Memurubu og båten tilbake.

To spørsmål ; Hva er det tidligste på året det er noe ålreit å gå denne turen?

Og vet noen om et bra sted å slå opp teltet uten å fornærme en grunneier eller andre?

Hilsen Thorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man er ute etter å se fargespillet med det grønne Gjende og det blå Bessvatnet så bør man desverre gå ut på sommeren eller litt ut på høsten. Tidlig på sessongen så vil ikke Gjende ha rukket å ha blitt farget skikkelig av smeltevannet fra breene. Men man kan jo gå etter fellesferien og midt i uka hvis man har mulighet til det, da blir man vel kvitt den verste strømmen av folk. Skal man se Gjendes grønnfarge best mulig bør man gå en dag med supert vær der sola står på Gjende, da blir fargene helt fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fornærme mange:syns "eggen"er oppskrytt,Knutshø er da MYE finere!!! :? Og der slipper du å møte så mange,samtidig som utsikten er like fin,og du ser rekken av folk på Besseggen omtrent som "indianerfjær"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar på det du spør om desverre.

Men...

Selv gikk jeg over "eggen" en midtsommersnatt for noen år siden.

Møtte ingen.

Solen var så vidt borte en kort stund.

Det var stille og fredelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det tidligste på året det er noe ålreit å gå denne turen?

Kan prøve å svare på det ene spørsmålet ditt. Hvis du ikke vil risikere noe særlig med råtten snø, vil du kanskje fra midten av juni kunne gå over der uten problemer. Enkelte år allerede fra tidlig juni, men dette svinger selvsagt. Mye av ruta ligger solrikt til, og snøfattig som det er i området, blir det tidlig bart over der.

Husk at første båt begynner å gå 16. juni:

http://www.gjende.no/rutetider.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattlig tur i månedskiftet juni/juli høres fortreffelig ut.

Iingen har kommentert telting. Folk ligger i telt ved stranda like ved kaia/parkeringsplassen. Hvis du vil ha det litt mindre urbant, er det noen fine plasser langs Sjoa mellom Gjendesheim og Maurvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Da tror jeg at jeg skal satse på første uka i Juli...

Planen foreløpig er å gå turen i "motsatt" retning, med grytidlig start fra Gjendesheim. Godvær er en forutsetning :)

Da er sjangsen større for skyfri himmel og flotte farger med lav morgensol. I tillegg treffer jeg vel ikke på 17.Mai-toget før jeg er over halvegs.

Jeg har også begynt å tenke på en tur opp på Galdhøpiggen på samme turen. Besseggen og Galdhøpiggen er to turer jeg føler jeg må ha i "loggen".

Hilsen Thorleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thorleif, ta Galdhøpiggen neste år, eller senere på året, og gjør følgende:

Send telt mm med båten til Memurubu, start tidlig som du planlegger. Overnatt rundt Memurubu i teltet eller på Memurubu.

Neste morgen går du opp til Surtningssui 2368 (ca 6 t opp, 2 t ned)

Kjempetopp, når du først er i området :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk over eggen var jeg i fjor, med klassen.

Det var fantastisk vær og alt var kanon hele veien, men når vi kom opp på toppen av Eggen stakk vi hodet opp i tåke som var tjukk som velling! Helt sant. Når jeg strakk hånda ut foran meg så jeg ikke fingertuppene mine! Lærerne hadde jo ikke peiling. Vi hadde ett kompass, og med tjue mindre fjellvandte elever gjennom tåke, vannrett sludd og dævelskap i over ei mil, med snirkelorientering, rause dommedagsprofetier, og et par tre nestenulykker var det deilig å komme til bussen.

Og en time med en helvetes krampe i begge beina.

DET er Besseggen i sin fulle velde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å gå Besseggen i sommer, og har hørt og sett bilder av hvor mange mennesker det kan være der i sesongen.

Siden jeg synes det er kjukt av folk hvis jeg møter mer enn fire-fem mennesker i løpet av dagen, tenkte jeg å prøve å gå turen tidlig i sesongen og tidlig på dagen.

Planen min er å ta bilen til Gjendesheim eller i nærheten og overnatte i teltet, for så å gå tidlig over eggen til Memurubu og båten tilbake.

To spørsmål ; Hva er det tidligste på året det er noe ålreit å gå denne turen?

Og vet noen om et bra sted å slå opp teltet uten å fornærme en grunneier eller andre?

Hilsen Thorleif

Hei Thorleif !

Hvis jeg skulle gå Besseggen i år ville jeg gjøre det etter at Gjendesheim åpner for sesongen, det er vel ca. 1. juli. Der ville jeg overnatte, eventuelt i telt. Det er en teltplass der. Neste dag ville jeg ta båten inn til Memurubu og gå eggen tilbake til G.heim fordi det er mye bedre å gå eggen oppover enn nedover. Jeg ville ta med bare en lett dagsturpakning (regntøy + noe mat og drikke)

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thorleif, ta Galdhøpiggen neste år, eller senere på året, og gjør følgende:

Send telt mm med båten til Memurubu, start tidlig som du planlegger. Overnatt rundt Memurubu i teltet eller på Memurubu.

Neste morgen går du opp til Surtningssui 2368 (ca 6 t opp, 2 t ned)

Kjempetopp, når du først er i området :)

God tur!

Hei Håvard eller noen som er kjent med!

Man kan sende teltet eller bagasjet til Memurubu? Skulle være et spennende alternativ i motsetning til bære selv. Er det mulig også på de annen fjellhyttene som Gjendebu, Torfinnsbu, Eidsbugarden?

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard eller noen som er kjent med!

Man kan sende teltet eller bagasjet til Memurubu? Skulle være et spennende alternativ i motsetning til bære selv. Er det mulig også på de annen fjellhyttene som Gjendebu, Torfinnsbu, Eidsbugarden?

Hilsen Susanne

Skal vi se litt her :) Du kan sende alt, om det er det du spørr om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.