Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er deres anbefalinger for allværsjakke og bokser


Chola

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å investere i all værs jakke og bokser. Blir forvirret av masse forskjellige merker og argumenter fra selgere.

Iflg. selgere må jeg ha ca. 5..6 tusen kr. Er det sant?

Mine krav er: vanntett, vindtett og pustende

Lav vekt jakke og bukser

Ønsker anbelinger til all værs jakke og bukse samt lav vekt jakke og bukser

Mvh

Chola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Vurderer å investere i all værs jakke og bokser. Blir forvirret av masse forskjellige merker og argumenter fra selgere.

Iflg. selgere må jeg ha ca. 5..6 tusen kr. Er det sant?

Mine krav er: vanntett, vindtett og pustende

Lav vekt jakke og bukser

Ønsker anbelinger til all værs jakke og bukse samt lav vekt jakke og bukser

Mvh

Chola

Det kommer helt an på hvor vanntett og hvor pustende du vil ha klærne. Noe som puster er aldri 100 % vanntett. Noe som er 100 % vanntett puster ikke. Det finnes veldig mange typer "membranstoffer" som Gore-tex. Gore-tex er rimelig vanntett, men puster ikke så godt. Bergans sine klær med Dermizax er etter min erfaring minst like gode, og billigere.

Det finnes mange billige jakker med membranstoffer også, men da vil vanntettheten og pusteegenskapene være dårligere.

5-6 tusen for jakke og bukse er vel å ta litt i, men for 4-5 tusen får du en god jakke og en god bukse.

PS: det heter forresten allværsjakke, ikke "all værs jakke" som du skriver. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 3-4 årene har jeg brukt en Helly Hansen regndress (Helly-Tech) i sommerhalvåret. Kostet 7-800 spenn på G-sport. Vindtett - ja, vanntett - ja, pustende - vel... Når det gjelder pusting er min erfaring at ingen av membranstoffene puster i nærheten godt nok til at de ikke føles klamme når man jobber med moderat til høy intensitet. Hvis man ikke krever klær som tåler mye mekanisk slitasje (=klatring o.l.) synes jeg denne dressen er mer enn god nok for bruk utenom hardeste vinteren. Og så er den ikke dyrere enn at man kan kjøpe en ny en hvis den går i oppløsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til Chola

Jeg har i flere år benyttet allværsklær (gore-tex) som selvfølgelig blir tett når oppstigninger til topper o.l. gjøres eller på varme dager, vurder derfor klær med mulighet for tilleggsutlufting.

Bukse : glidelås i siden, som kan åpnes både oppe og nede. Blir det sidevind kan du kjapt tette igjen utsatt side, men fortsatt lufte for fullt på le-siden.

Jakke : Glidelås under ermer, og begge veier i front.

Jeg har selv valgt 3 lags, da det tåler mer vind uten at det ligger klistret til kroppen, men det er kanskje mer en vanesak. Tenk i tillegg på at jakka har en god hetteløsning, det er siste skanse i hard vind/piskende snø/slagregn, dvs romslig, men gode strammemuligheter og den bør dekke mye av ansiktet og tette godt rundt. På ermene bør jakka ha gode strammemuligheter rundt håndledd.

På gode sommerdager med mulighet for rask retur kan enklere plagg velges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.