Gå til innhold
  • Bli medlem

Trondheim-Oslo til fots


Klarforlangtur

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en halvdel av et fjellvant makkerpar som driver og vurderer en litt ambisiøs tur fra Trondheim til Oslo til fots. Planen er å bruke akkurat så lang tid som turen krever, med avmarsj medio Juni. Er det noen som har gjort noe liknende? Jeg lurer mest på rutevalg, tidsbruk og provianteringsmuligheter under veis, men tar gjerne imot alle råd om et sånt prosjekt. Ser for meg at det kan bli en fin opplevelse!

- A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor turen din skal gå oppover mot Lillehammer har jeg erfaring med, her blir det vel mest skog innimellom dyrket mark og vei. Alternativt å gå rett østover og gjennom finnskogen, trysil og opp mot femunden, røros og følge grensa oppover.

Er dere av personene som liker mere fjell er det vel på ett vis og komme seg opp mot hamar og opp på hedemarksvidda forbi Lillehammer, Ringebu og gjennom rondane. For deretter krysse E6 på dovrefjell og inn i trollheimen.

Strekningen er vel uansett vanskelig å legge korteste vei så det blir en drøy tur. Steder dere kan handle proviant under veis er ikke noe problem tror jeg. Dra innom DNT butikken og få oversiktskart over strekningen og bruk disse i planleggningen.

Jeg og en kamerat prøvde å gå Oslo-Bergen i fjor og Erfaringer og diskusjoner rundt emnet finner du her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7178&highlight=oslobergen

Jeg tror minst 6 uker er noe en må regne med på en slik tur uten at komforen blir lidende.. Har ingen avstander å beregne denne tiden utifra, men en god del lenger enn til Bergen blir det.

Tips 1: Tenk vekt! Vekt! og igjen VEKT!!

Tips 2: bruk god tid, spesielt i starten. Det tar på beina å gå med sekk dag inn og dag ut. Jeg hadde vondt i kneet i 3 uker etter 10 dager med sekk og 2 mil/dag i snitt

Jeg tenkte tur med Sekk, telt og fine opplevelser når jeg leste om turen så det jeg tok utgangspunkt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en rask gjennomgang nettsiden til rondanestien ser jeg at dette er rundt 40 dagsmasjer uten å ha telt veldig nøye. legger enn på noen viledager snakker vi vel fort 60-70 dager opp til trondheim.

Håper du har lang ferie :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin side knut henviste til.

Forøvrig veldig enig med Etsvends!

Tips 1: Tenk vekt! Vekt! og igjen VEKT!! i

Glem enheten kg, og tell gram.

Telt = 4kg, pyttsann bare 4 kg, men det er faktisk hele 4000 gram:(

Underlagsmatte = 1 kg, igjen hele 1000 gram:(

Ellers, man går seg ikke i form på langturer, man bryter ned! Bruk derfor nærmeste måned godt nå.

Mange belastningsskader kan unngås på turen, iløpet av perioden forrut.

Tidsforbruk, tja 20-30km pr dag.

Dette blir nok en super opplevelse.

Riktig god tur :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger så langt! Jeg ser på rondanesiden at de fleste bruker mellom 18-30 dager. Raskeste er 14 dager, men da ser jeg for meg en gøttsing jeg kanskje ikke makter. Knær er et evig problem på lange turer, og jeg er vel ikke forskånet fra dette jeg heller. Men jeg ser for meg at med tiden til hjelp er det overkommelig likevel, og med litt erfaring fra turer der jeg har vandret rundt som et pakkesel med ALT for mange kilo i sekken skal vel vekta kunne pushes ned til det absolutt minimale. Eneste jeg ikke har helt snøring på ennå er turmat og proviantering, men jeg ser at det er flere diskusjoner rundt dette her på forumet.

Hvis noen fler har innspill er det bare å dele:)

- A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På matfronten hadde jeg gått for toro, potetmos og ris. Finnes i alle butikker, veier lite og er lett og lage. hvis du handler i butikker på veien blir dette det enkleste, men kan jo bli vel langt noen steder hvis du skal følge hedemarksvidda hele veien uten å gå ned fra fjellet.

Ta med en spekepølse og en boks snurring feks som kjøtt og heller fyll på med ett skikkelig luksus måltid når du har vært innom butikken. Går jo ann å kjøpe noe mat på DNT hyttene, men blir fort noen kroner og er litt dårlig egnet for å bære med seg.

Mange sverger jo på å tørke kjøtt, men det har jeg ikke prøvd. det bli ruansett langt å bære hvis du skal bære tørrkjøtt for hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på:

Når man går f.eks Trondheim - Oslo, bor man stort sett på hytter eller i telt? Rondanestien legger vel opp til hytteovernattinger noe som sikkert sinker tempoet litt.

Velger man å bo i telt blir sekken vesentlig tyngre med sovepose, underlag, primus, kokekar osv.

Bor man på hytter går det vel greit å klare seg med en veldig lett sekk, særlig hvis man har depoter og besøker butikker og kiosker underveis. Dagstursekk med litt klær, litt mat, et par vannflasker og en lakenpose er kanskje nok. Muligens en vindsekk hvis det skulle bli for kjipt. Rene klær kan jo puttes i depotet ?!

Har ikke tenkt å gå en sånn tur, men lurer likevel. Derfor spør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på:

Når man går f.eks Trondheim - Oslo, bor man stort sett på hytter eller i telt? Rondanestien legger vel opp til hytteovernattinger noe som sikkert sinker tempoet litt.

Velger man å bo i telt blir sekken vesentlig tyngre med sovepose, underlag, primus, kokekar osv.

Bor man på hytter går det vel greit å klare seg med en veldig lett sekk, særlig hvis man har depoter og besøker butikker og kiosker underveis. Dagstursekk med litt klær, litt mat, et par vannflasker og en lakenpose er kanskje nok. Muligens en vindsekk hvis det skulle bli for kjipt. Rene klær kan jo puttes i depotet ?!

Har ikke tenkt å gå en sånn tur, men lurer likevel. Derfor spør jeg.

joa sant nok det. Jeg ville ikke begitt meg ut på en slik tur uten mulighet for å campe der jeg vil. Det ville blitt ett utrolig stress moment for meg å vite at jeg måtte gå 3 mil om dagen for å nå frem til hytta. hva om en kommer over en utolig fin topp, ett flott vann eller bare vil ligge halve dagen i gresset å drikke kaffe.

er man to som i dette alternativet trenger ikke overnattings utstyr vei så mye hvis en går inn for det.

Telt: 1kg pr pers. sovepose 1 kg. underlag: ingenting. og en lettvektsbrenner med brensel og en liten kjele 1-1,5 kg. Disse kg er verdt det for min del og en sparer litt penger på overnattinger. blir noen tusen hvis en skal bo 30 netter på DNT og private hytter.

Hva terenger en egentlig av reine klær? Et ekstra undertøy skift aom en bruker når det brukte tørker bak på sekken etter en vask i ett vann. Evt samme med trøya, men den kan en vaske om ettermiddagen og er tørr på ett blunk. Alle andre klær klarer fint å brukes noen uker, selv om det lukter litt med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.