Gå til innhold
  • Bli medlem

Hm, hva skal jeg ha i depotene?


Kristin

Anbefalte innlegg

Skal til å lage depoter, men kan trenge noen innspill på hva som er greit å legge i depotene og som min kjære mor sender avgårde til nord når jeg trenger dem...

Jeg skal ikke gå på ski, så det eneste jeg kommer på nå er kart og mer solkrem, og noen pakker med pastaposer osv. Trenger mange gode tips, så kom igjen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tur du har tenkt deg ut på, skal du følge planen i ditt tidligere innlegg?

Det er muligheter til og sende depo inn til Staloluekta i Padjelanta nasjonalpark med helikopter.

Vi gjorde dette i 99 (huff det var lenge siden gitt) og jeg tror vi betalte noe sånt som 20.- kiloen.

Vi gikk fra Sulitjelma inn til Staloluekta og så videre til Jokkmokk.

Veldig fint område fra Staloluekta til Sulitjelma.

Hilsen Kai

post-2745-133474465319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristin

Husk å ha noe skikkelig snaddermat underveis.

Er det mors terte, rømmevafler, favoritt vinflaska di, el lign .... sørg for at det er der(eller ingrediensene).

En slik høydare er faktisk langt å foretrekke, fremfor en pose biotex (som også er litt greit iblant;))..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he enig med deg der... Jeg skal helt klart legge etpar bokser vin ( det finnes jo sekspakninger med god rødvin nå). Når det gjelder såpe, så kommer jeg til å kjøre god gammaldags Sunlite såpe. Den funker på hår, kropp og klær :shock:

Det blir også påfyll av fuktighetskrem ( litt luksus må man jo unne seg), ladyshave, medisiner osv. Heldigvis er det bare å si fra til min kjære mor hvis det er noe jeg vil hun skal legge oppi før de sendes avgårde.

Noe som får meg til å tenke på mobildekning... Er det noen noen som vet hvordan mobildekningen oppi nord er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som får meg til å tenke på mobildekning... Er det noen noen som vet hvordan mobildekningen oppi nord er?

Når du først snakker om mobil :shock: Kan du ikke poste noen ord here på forumet når du rusler sørigjennom gokkland. Det er alltid spennende å følge med på slikt og her på forumet har vi en tjeneste som funker for posting pr MMS.

Du kan jo trene på neste fjelltur :D

Les mer på

http://fjellforum.net/email_posting.php

Mvh Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også påfyll av fuktighetskrem ( litt luksus må man jo unne seg), ladyshave, medisiner osv. Heldigvis er det bare å si fra til min kjære mor hvis det er noe jeg vil hun skal legge oppi før de sendes avgårde.

Ehm... Ladyshave??? Skjønner at det er forskjell på gutter og jenter, og at noen sikkert er litt mer forfengelige enn andre, men jeg hadde definitivt lagt barbersakene igjen hjemme.

Som noen har vært inne på i en annen tråd her i forumet: Det er viktig å tenkte på Vekt (og da i gram) når man skal planlegge for en slik tur.

Jeg tror forøvrig jeg ville oppfordret moren min til å legge noen små overraskelser i disse pakkene. Si til henne f.eks. at hun kan få legge oppi en ekstra ting, men at den må veie under 500 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen noen som vet hvordan mobildekningen oppi nord er?

Du kan jo få en viss indikasjon på hvordan dekningen er ved å se på dekningskarta til Telenor eller Netcom:

:shock:Dekningskart Telenor

:DDekningskart Netcom

I fjella i Troms er det ikke mange steder det er dekning, ihvertfall ikke i Indre Troms. Noen steder sør i Indre Troms kan man derimot få dekning av svensk nett. Langs grensa i Nord-Troms kan man også til tider komme inn på finsk nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker digitalkamera: tomt minnekort + opplader. Pluss mobillader. Du får kanskje lov til å lade apparatene på bensinstasjonen/butikk/campingplass. Laderne sender du tilbake eller videre til neste depot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pocketbøker - helt klart. Skal begynne på en ganske tung bok "Stalingrad" ( er int i historie) - men er åpen for boktips!

Jeg har lest alt av Kagge, Monsen, Ousland, Amundsen osv. Men de blir også alt for svære å drasse med seg i sekken. Må være noen tynne pocketbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker digitalkamera: tomt minnekort + opplader. Pluss mobillader. Du får kanskje lov til å lade apparatene på bensinstasjonen/butikk/campingplass. Laderne sender du tilbake eller videre til neste depot.

minnekort og ladere veier da fint lite, det kan du trykt ha i sekken så er du sikker på å virkelig ha det når du kommer til en ny bensinstasjon/butikkk/turisthytte o.l senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mitt digitalkamera har jeg kjøpt 1 ekstra batteri (lithium). Dyrt, men jeg slipper å tenke på lading hvis turen er under 14 dager. Hvor mange man trenger, avhenger selvsagt av både kamera, bruksmåte og batteritype.

Hvis jeg skulle hatt depoter, ville jeg hatt noe nytt i hvert depot slik at jeg alltid ville hatt en "depotgulerot" å se frem til. Men det er jo innlysende, og hva innholdet angår, er det allerede kommet nok av forslag. Med unntak av: Marsipan fra Odense. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg handla inn det meste av maten, og det ble pasta casa for alle penga : :D shock: De kosta kun 8,90, og skal kun tilsettes vann og koke 5 minutt. Det er ikke dårlig! . 160 g., (107 kcal/451 KJ pr. 100 g.) Det får holde til middag, skal kun tilsette litt spekepølse eller annet kjøtt. Skal prøve å tørke litt kyllingkjøtt.

Jeg har tenkt å ta med meg nutrilettpakker ( slankepulver ), de metter litt og gir grei næring til lunsj. Pakkene veier 70g. og gir 100 kcal. Inneholder 12 g. protein, 10 g. karbo. Smaker godt også.

Frokost blir havregryn eller kornblanding med tørrmelk. Eventuelt litt grøt til kvelds også.

Jeg har noe proteinpulver liggende som jeg tar med meg. Greit å få i seg litt til frokost.

Hvordan høres dette ut?

Godt jeg har masse å tære på:)

post-243-133474465918_thumb.jpg

post-243-133474465925_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160 g., (107 kcal/451 KJ pr. 100 g.) Det får holde til middag, skal kun tilsette litt spekepølse eller annet kjøtt. Skal prøve å tørke litt kyllingkjøtt.

Jeg har tenkt å ta med meg nutrilettpakker ( slankepulver ), de metter litt og gir grei næring til lunsj. Pakkene veier 70g. og gir 100 kcal. Inneholder 12 g. protein, 10 g. karbo. Smaker godt også.

Hvordan høres dette ut?

Jeg synes det høres ut som om du vil få i deg for lite energi. Til lunsj pleier jeg å spise ca. 100g sjokolade eller marsipan, gjerne også noen nøtter. Sjokolade er ca 450kcal/100g, altså ca. 3 ganger mer energi per 100g enn Nutrilettpakkene dine.

Nutrilett er jo for folk som sitter på baken og gjerne vil gå ned i vekt, derfor veldig lite energi per 100g, og ikke minst lite karbohydrater. Karbohydrater er det som gir umiddelbart energi og det ypperligste du kan spise før aktivitet. Sjokolade har som regel 60 - 70g karbo per 100g. Havregryn, som du har tenkt å ha til frokost, er på samme nivå som sjokolade hva energi (og karbo) angår, og er en bra start på vandredagen. Noen spiser jo også havregryn til lunsj, men da kommer vel kanskje spyfornemmelsen for noen og enhver.

Slagord: Det man trenger på tur er ikke Nutrilett, men NutriMAX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, tenkte jeg ville få noen reaksjoner på nutrilett :) Men det var noe jeg hadde i skapet, og så lenge det har næring og veier lite så tar jeg det nå med.

Og skal selvfølgelig ha med sjokolade, med det er vanskelig å holde seg til rasjoneringa da ( snakker av erfaring - den ryker første dagene...)

I morges har jeg tørka noe kyllingkjøtt og kalkunpølser. Vet ikke om jeg gjorde det riktig, men hev de nå inn på 150 grader og etterhvert 100 grader. De ble ferdige på 3 timer. Litt raskere enn de skulle kanskje? ( Kikket på Ragnars tips, men jeg gidder ikke å holde på i sa mange timer...)

Resultatet:

Pølsebitene er nå "chips", mens kyllingen er knallsprø :) Men det smakte helt greit, så rett i sekken med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, tenkte jeg ville få noen reaksjoner på nutrilett :D Men det var noe jeg hadde i skapet, og så lenge det har næring og veier lite så tar jeg det nå med.

Det veier lite og har nesten ingen næring. Godt valg! :evil:

Tips: Det er ikke så verst med tørket frukt. (Mye frukt er imidlertid konservert med svoveldioksid, som er fy-fy, så sjekk eventuelt pakningen.)

Vel, uansett om du velger NutriLett, -Mett eller -Fett, blir det sikkert en knalltur! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskaker! Proppfulle av karbohydrater og veier "ingenting" - kommer i forskjellige smaker også.

Forlat ikke heimen uten!

Støtter opp om denne anbefalinga. Snack-a-Jacks tilbyr en del forskjellige (og jeg vil påstå velsmakende) versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips, det hadde jeg ikke kommet på. Ellers, så merker jeg at jeg har handlet inn en del billige greier som jeg nok ikke hadde valgt å spise her hjemme:) Må spare penger der jeg kan, det koster å være på tur i flere måneder - og jeg har ingen sponsorer - men en utrolig en snill mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.