Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det billigere å kjøpe (webshop) kle og utstyr i andre land?


Chola

Anbefalte innlegg

Annonse
Er det billigere å kjøpe (webshop) kle og utstyr i andre land? Hva med toll og mva? Er det noen som har erfaringer med dette?

mvh

Chola

Lenge siden sist jeg importerte klær. Da var det i hvert fall slik at tollen var på 25% (beskyttelsestiltak for norsk konfeksjonsindustri?), og på toppen av dette kommer momsen, som vel nå også er 25%..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunstig å kjøpe fra utlandet! Ikke minst pga norske sport/friluftsbutikker er overpriset til de grader, men at også dollarkursen er meget lav for tida. Den ligger på ca 6kr, bestillte for noen dager siden og da ble det trukket 6,07kr pr dollar..

Tollgebyrer varierer vel noe fra hvilket transportselskap du benytter, men momsen er 25% og den blir beregnet ut i fra varens verdi + frakt, altså total verdi på sendingen.

Alt av regler finner du på www.toll.no Det finnes unntak. (verdigrenser, bøker osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale moms+tollbehandlingsgebyr.

Tollbehandligsgebyret varierer etter hvor flink den utenlandske butikken er å fylle ut riktige papirer.

Varer som er laget innenfor EØS er tollfri.

Forsåvidt riktig, du må betale moms + tollbehandlingsgebyr. Men for produkter av typen klær eller mat, må du betale ca. 10 % toll i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt riktig, du må betale moms + tollbehandlingsgebyr. Men for produkter av typen klær eller mat, må du betale ca. 10 % toll i tillegg.

Det har aldri jeg måttet gjøre da men..

rei.com har en endel, veldig fornøyd kunde der jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.rei.com er en bra butikk som har det meste.

www.moosejaw.com har fantastisk humor, sitt eget merke og overlegen service! Om du spør om billigste fraktmetode, ordner de det for deg om du sender dem en mail rett etter en bestilling (send en mail før bestilling for å spørre også).

www.backcountry.com er også en bra butikk, med godt utvalg og "live-hjelp," eller "chatte-hjelp."

Prisene ligger stort sett på det samme i disse tre butikkene, men det lønner seg alltid å dobbeltsjekke før et kjøp. De har ulike fraktkostnader ifht prisintervaller. :D

Det definitivt mest lønnsomme er å sende sakene til en adresse i statene (om du kjenner noen der), for disse butikkene har stort sett gratis frakt i USA (i hvertfall Moosejaw). Deretter kan pakken sendes videre til Norge, evt. også med verdibeskrivelse under 200 NOK - så slipper du MVA (men da gjelder det selvsagt å ikke miste pakken i posten...). På denne måten får du også tak i produkter/merker butikkene ikke tilbyr utenfor USA (f.eks. Moosejaw tilbyr ikke TNF, Patagonia og Burton internasjonalt). :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer selvfølgelig fra vare til vare, butikk til butikk og noe valuttakurs osv. Ta en titt på linkene og se selv, ikke vanskeligere enn det. Ved å benytte seg av rabatter, bestille sammen med andre (halvere porto) osv har resultert i at jeg har spart ca 40-50% av norsk pris, ofte sammenlignet med sportsnett.no.

I tillegg er det mye som man ikke får tak i Norge, andre merker osv som er rimelige i forhold til f.eks Bergans og andre norske produsenter. Nettbutikkenes egne merker er ofte eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bestilte meg en dunpose fra rei.com for litt over en uke siden. Pengene er ennå ikke trukket fra kontoen min, så jeg antar at den ennå ikke er sendt fra butikken. Er det noen som har erfaring med frakttidene til rei.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har variert litt hos meg, 2 av 3 ganger har det blitt sendt i løpet av 24t! Den siste gangen hadde de ikke alt utstyret på lager, men noe mer skjedde, da sendte jeg en mail og noen timer senere var pakken sendt.. de hadde tydligvis glemt den bort. Jeg lar ikke det skremme meg for det er ypperlig kundeservice der, rask og effektivt og så lenge de ordner opp er det greit. Fikk en kupong som plaster på såret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte REI en e-post der jeg etterlyste soveposen. Fikk dagen etter en standardbeskjed om at de for tiden har mye å gjøre, og at ordren min ville bli sendt ut snart. Så gikk det et døgn til og jeg fikk en e-post fra de om at de hadde forsøkt gjentatte ganger å få kontakt med banken min for å få bekreftet at visa-kortet tilhørt meg, uten å få noen respons fra banken. De spurte om jeg kunne ta kontakte med banken min slik at de fakset over den informasjonen de trengte.

Jeg ringte så banken min å forklarte problemet mitt. Dama på kundeservicen der var svært behjelpelig. Hun synes det hørtes rart ut at REI ikke hadde fått noen respons fordi dette var rent rutinearbeid for banken. Utenlandsavdelingen behandlet massevis av slike henvendelser fra utenlandske selskaper hver dag. Vi ble enige om at hun skulle fakse REI den informasjonen de ville ha, og hun gikk punktvis gjennom dukumentet som skulle fakses slik at jeg var klar over hvilken informasjon de fakset til selskapet. Deretter skulle hun stemple dokumentet å fakse det til det faks-nummeret jeg hadde fått oppgitt av REI.

Etter at jeg hadde snakket med banken sendte jeg en ny e-post til REI der jeg spurte om de hadde mottatt faksen, og om de hadde fått den informasjonen de var ute etter. Ytterligere ett døgn gikk før det ramlet inn et svar på e-posten min. I svaret skriver REI de ikke har mottatt noen faks fra banken min, men om jeg kunne ta kopi av visa-kortet mitt, og fakse det over til dem. Visa-kortet måtte inneholde navn, bilde, adresse(!!?), og signaturen min. Jeg har ikke bilde på visa-kortet mitt, heller ikke adresse, og signaturen min er nærmest slitt av. Så her ga jeg opp. Jeg ska på tur om to uker.

Jeg sendte de så en e-post der jeg ba de om å kanselere ordren slik at jeg kunne kjøpe posen en annen plass. Ytterligere ett døgn gikk uten at jeg hørte noe fra de, så jeg bestemte meg for å prøve å kontakte de på live-hjelpen deres. Her fikk jeg raskt kontakt, og beskjed om at ordren min ble kanselert i går.

Aldri mer REI for min del. På 14 dager hadde ikke soveposen kommet en centimeter nærmere europa.

Så til alle som vurdere å bestille noe fra REI: Smør dere med tålmodighet. Det kan ta tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det gått svært mye greiere med din ordre. Mulig det var en serie med tilfeldigheter som gjorde at ingenting fungerte for meg. Lykke til! :D

Hadde det samme styret som du hos REI, da jeg skulle bestille hos Moosejaw. Det holdt ikke å bruke VISA på vanlig vis, de måtte i tillegg ha en skriftlig bekreftelse fra banken på at kortet var mitt. Endte bare opp i styr og tull ala deg, og tilslutt ga jeg opp og kansellerte hele ordren. Og da særlig etter at de knapt hadde på lager noen av de produktene nettsiden deres reklamerte med og jeg ville ha.

Mulig Moosejaw er morsomme, men lo ikke så mye jeg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Ebay! Har kun hatt positive kjøpsopplevelser der. Kjøpt telt, sovepose, jakker bukser etc etc. Hold dere til "powersellers" med høy fornøydhets-score, og det skal mye til for at det skal gå galt.

Paypal funker som en drøm, og man står også sterkere ved eventuelle disputter.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan til tider være helt sinnsyke forskjeller. Skal ikke mye til før tillegget kan dekke en feire til stedet der ting produseres. Jeg skal fks snart besøke en kompis i Montréal. Arc`Teryx sekkene koster omtrent halvparten der. 1 stk. Bora 65 og halve flybilletten er dekt med prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.