Gå til innhold
  • Bli medlem

God hagle?


fjellbar

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en gammel hagle av pappa og siden jeg ikke har peiling på våpen lurer jeg på om jeg sitter på antikk eller bare en gammel hagle...

Merke: GEBRUDER MERKEL SUHL

Kaliber: 12

Dobbeltløp "over og under", 2 avtrekkere.

Er inngravert overalt og kan demonteres i 3 deler.

Er i god stand, men kunne trengt litt puss på utsiden.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gebrüder Merkel produserer kvalitetsvåpen!!! :D

Det står antakelig en modellbetegnelse et eller annet sted på den?

Det eneste jeg ikke er sikker på er hvordan den takler stålhagl. For sikkerhets skyld ville jeg brukt vismuth inntil jeg hadde fått sjekket opp dette med importøren...

Alt etter modell og tilstand kan den hagla der godt være verdt nogle kroner... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt litt rundt på nettet kom jeg over denne annonsen: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10024376&sid=14abc16lnc714729&pos=1&tot=1

Etter å ha studert de bildene vil jeg si haglen min er nærmest identisk med den på annonsen. Hvis han skal ha 17.500 for den må jo min også være verdt litt.

Men vismuth? Hva er det, hvor får man tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hagla du nevnte i linken er kal 20, men kan jo være samme greia :shock:

Vismut eller Bismuth som det heter på englesk, det er alternativ hagle ammunisjon etter at blyforbudet kom.

Vismut er et metall som har svært like egenskaper som bly, den er litt hardere og litt lettere.

Det får du kjøpt overalt hvor våpen og ammunisjon selges, hvertfall nesten. Du bør ikke skyte stål og hvertfall ikke hevy-shot i en gammel hagle.

det er ikke sikkert stålet i hagla tåler trykket. :D

Når du kjøper ammunisjon så merker du nok en betydelig forskjell mellom stål hagl og vismut hagl, ikke fall for fristelsen og kjøpe stål for å spare noen kroner. Med mindre du er sikker på at hagla er trykktestet og godkjent for stål :)

Ser ut til å være en god hagle det der foresten, sjekk at den ikke slarker noen veier i skøytene. hvis du finner betydelige slarker bør du oppsøke børsemaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt litt rundt på nettet kom jeg over denne annonsen: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10024376&sid=14abc16lnc714729&pos=1&tot=1

Etter å ha studert de bildene vil jeg si haglen min er nærmest identisk med den på annonsen. Hvis han skal ha 17.500 for den må jo min også være verdt litt.

Men vismuth? Hva er det, hvor får man tak i dette?

Som nevnt: Gebrüder Merkel er KVALITET :evil::lol:

Puss den, stell den og jakt med den!!!

Jeg er litt misunnelig... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.