Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimens toppturer


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og madammen har lenge snakket om å ta turen til Jotunheimen og endelig skjer det. Vi har lest og drømt i vei om alle de flotte toppene og klarer liksom ikke helt bestemme oss. Derfor søker vi anbefalinger over noen flotte turer som lar seg gjøre tidlig i juni... Gjerne over 2000 meter. Vi har sett på Galdhøpiggen og Fannaråken, men vet heller ikke hvordan forholdene er der borte så tidlig på sommersesongen... :?:

Madammen har fra før gått Bitihorn og Besseggen der, mens hun studerte på Østlandet. Ellers har vi besøkt flere topper på Sørvestlandet, bla. Napen. :)

På forhånd takk for gode tips :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidlig i juni, da spørs det om du vil gå på ski eller ikke. Selv om våren har kommet tidlig i år må du regne med å bruke ski vest i Jotunheimen. Hvis dere ikke synes det er noe problem å bære skia ett stykke er Store Ringstind en av de flotteste vårskitoppene. I Øst-Jotunheimen er det enklere å vandre til fots, selv om det antagelig er endel råtten snø. Eggen-Høgdebråtet-Kvassryggen bør vær en overkommelig tur. Besshø bør også kunne la seg bestige på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i juni ville jeg absolutt holdt meg øst i Jotunheimen ja, dersom fottur er ønsket. Da kan jeg også anbefale Høgdebrotet. Har selv gått på den 13. juni et år, og da passerte vi kun en og annen snøfonn på Steinflye. Elva Leirungsåe er sannsynligvis stor på den tiden, så brua nederst i Leirungsdalen, nordøst for Semmelægret, bør benyttes. Parkering kan gjøres ved Vargebakken.

Nautgardstind (2258 moh) og Stornubben (2174) blir også tidlig fri for snø, og kan være alternativ så tidlig.

Galdhøpiggen og Fannaråken ville jeg ha drøyd litt lengre utpå sommeren med. Det kan bli slitsomt opp til disse siden det normalt er mer snø på disse toppene, og denne kan være råtten. Det går selvfølgelig an å høre med Spiterstulen om hvordan forholdene er opp til Galdhøpiggen når det nærmer seg tid for avreise, eller med Juvvasshytta. Det var veldig lite snø rundt Juvasshytta allerede nå den 1. mai, men husk at fra Juvvasshytta må Styggebreen passeres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg takker for gode tips. Vi har ikke tenkt oss på noen skitur, heller til fots. Skia er lagt på hylla de...

Gleder oss mye til turen, alle opplevelsene naturen kan by på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.