Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig lim på skifeller


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et par skifeller nå i mai 2007 fordi jeg skulle på vårskitur sammen med en gruppe. Det var de siste butikken hadde.

På fjellet hadde jeg problemer med at limet løsnet, dette var særlig ille når fellene var våte. Det var også en til i gruppen vår som hadde problemer med at fellene løsnet. Tilfeldigvis møtte vi en som hadde med fellelim, og jeg fikk lim av ham, og det hjalp en god del, men fortsatt satt fellene løst.

Noen sier at skifeller vanligvis sitter som bare det, men det gjorde ikke mine.

Har noen noen erfaringer og råd mot at fellene løsner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som er essensielt er at skiene må være tørre når fellene legges på og at også fellene er tørre. Ta dem inn i varmen og tørk dem mellom hver dagstur. Hvis du har mulighet bør du ta skiene inn og legge på fellene inne når ski og feller har romtemperatur. Vent til dugget har tørket fra skiene hvis du tar dem inn fra kulda. Dette er selvsagt bare mulig på de turene hvor du vet at du skal begynne å gå i motbakke fra start.

Hvis du har feller uten feste bak på skiene er et par runder med sportstape rundt den bakerste enden gunstig for å unngå at hjørene på fellene løsner.

Hvis du har feller med feste bak og gummifeste foran og fjellski med spenn bør du passe på at du tilpasser fellene slik at de ikke trenger å dras på for stramt for da vil fellene tendere til å slippe taket rett og slett fordi skia spenner seg bort fra fellen.

Hvis du går på steder der det er hardt og brattere enn fellene takler slik at du må gå sideveis, vær påpasselig slik at du ikke glir for mye på skrå da dette har en tendens til å slite av fellene.

:?:

Spørsmål: hva er entallsformen av feller? Ei felle eller en fell? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Montana halvfeller

Jeg har dessverre ingen erfaring med halvfeller. Jeg vet at enkelte feller har hatt dårlig lim fra fabrikkens side. Hva dette kommer av vet jeg ikke.

Kjøp en tube med Coll-tex felleklister. Det holder bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fått et tips fra en kompis om å bruke plastikken som følger med originalt til å klistre sammen fellene. Da vil limet i mindre grad klumpe seg . Jeg synes dette høres fornuftig ut :?

Det skal innrømmes at jeg ikke har prøvet ut dette selv, og at det kan sikkert være noe tungvint ved dørlig vær f.eks. vind. Det tar også lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte et par gamle Montana langfeller for et par uker siden. De var limt sammen (ikke noe plast) og har visstnok ligget ubrukt noen år.

Det var ikke noe problem med limet selv om det ble gåing både på kryss og tvers og "rett opp" med skia. Hadde også alt av føre fra 8 kalde til varmegrader og skikkelig våt snø.

Mulig at halvfeller stiller større krav til limet?

Det jeg (og resten av turfølge) slet med på vår tur var enormt med kladding på fellene i mildværet. Tungt og ikke spesielt sikkert i bratte skrenter.

Bør fellene impregneres og i så fall hvor ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par 50mm feller som har lagt ubrukt siden våren 2003, sjekket limet for et par mnd siden ifbm at jeg kjøpte meg nye ski, limet var helt topp. De har kun lagt klistret mot hverandre ned i plastposen/-emballasjen som fulgte med når jeg kjøpte de (Montana).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres over problemene mange har med fellene. Mine feller er 16 år gamle av typen nylon med bredde ca 5 cm. Jeg har aldri hatt problemer med at de ikke fester til skiene selv når jeg går opp de bratteste bakker. Og jeg har aldri lagt på nytt festelim.

Når jeg tar av fellene, drar jeg først av fram til bindingen og legger den frie halvdelen sammen limside mot limside. Så drar jeg av resten og legger denne også sammen med limside mot limside.

Som sagt, fellene er like gode som for 16 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, fellene er like gode som for 16 år siden.

Høres litt for utrolig ut, det kommer kanskje an på hvor mange ganger de blir dratt av og på også. Mine Montana-feller (67mm) kjøpte jeg rundt påsketider i 2003, og fortsatt hefter limen, men den begynner å bli dårlig. På caa 4 sesonger tipper jeg på ca 120-150 ganger av og på, kanskje mer.

Jeg vil tro at hvis jeg var påpasselig med å dra av tynnstøvet av skisålen før jeg la på fellene, så ville det hjulpet på. Men det gjør jeg ikke.

Jeg undres over problemene mange har med fellene.

Største problemet på denne tiden av året er vel kladding... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en halvkilo småstein, barnåler og kvikklunsjpapir under fellene så blir det en nødvendighet å skifte fellelim...

Og for dere som har planer om å gjøre dette - forbered dere på et helvete(ja, jeg har prøvd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange teorier her :roll:

Jeg har fått tips om å alltid klistre fellene tilbake på plastremsen som følger med, og det funker. Det gjør bl.a. at limet ikke tørker ut over tid.

Det som ofte kan ta knekken på limet er skismurningen. Hver gang vil det følge med smurning over på limet, som blir dårligere.

Friske feller på rengjorte ski sitter som et skudd og kan tåle masse skrensing. Kanskje ikke så lett å få til praksis, og det ikke er bare opp eller nedover :wink:

S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste som kan skje med at fellene limes sammen før de blir lagt vekk, er at limet kan sette seg mellom fellene bedre en det sitter på den ene fella, som gjør at du kan dra limet av en av fellene.. og da blir det det evige klinet og sette på nytt..

sånn plast-ting som følger med g3/bd feller fåes kjøpt løst.. de blir også enkelere å få fra hverandre.. feller med godt lim som er satt sammen i rom temp og ligget sånn en stund er ikke så lette å få fra hverandre i 15 blå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste som kan skje med at fellene limes sammen før de blir lagt vekk, er at limet kan sette seg mellom fellene bedre en det sitter på den ene fella, som gjør at du kan dra limet av en av fellene..

Ikke bare det. En kamerat spjæret hele fellen da han skulle dra de fra hverandre. Fellene var klistret med limsidene mot hverandre, men den ene fellen delte seg rett og slett i to og ble selvsagt fullstendig ubrukelig. Heldigvis hadde jeg to par, så turen ble gjennomført allikevel.

Selv har jeg i alle år oppbevart de med limsiden mot hverandre, og de eldste (ca 10 år gamle) sitter fortsatt meget godt på skiene. Etter episoden med fellene til kompisen min er jeg litt forsiktig når jeg drar de fra hverandre. Mener han røsket til litt kraftig da fellen revnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Orket ikke å lese hele tråden, men bruk tape til å surre rundt fellene nederst. Det er det som er det "svake punktet". Så lenge de sitter fast i front og bakerst går det som regel bra.

Ellers støtter jeg Nils' teori om å oppbevare dem med limsidene mot hverandre. Det har funket i årevis med mine feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.