Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av fjellski


Anbefalte innlegg

jeg har søkt meg gjennom forumet men ikke funnet noe om hvordan man skal vedlikeholde skia. de får jo skader med tida, med riper på begge sider, og skader i grensen inn mot stålkantene.

Er det noen tips til hva som bør gjøres når får riper/skader på "luftsida" av skia, som er så dype at det kan være fare for gjennomtrengning av fuktighet inn mot kjernen? Noe kan fylle med ?

Hvis det ellers er noen råd om sunt vedlikehold av skia tar jeg gjerne i mot det. det blir stort sett sålen under som får litt behandling i løpet av året, men kunne kanskje vært lurt å forebygge litt mer.. utstyret koster jo noen kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slo av en 5 cm lang bit på kanten/toppen av skia slik at trekjernen kom frem. Fylte "hullet" med tokomponent epoxy. Dette skjedde for tre år siden. Reparasjonen er fortsatt like fin. Husk at epoxyen flyter en stund før den herder (finnes i flere forskjellige tørketider). Viktig å følge med så epoxyen ikke renner til uønskede steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det oppå skia skaden sitter er det ikke no problem, her kan du fylle med hva du vill. fugeskum, lim, sement, flytende metall osv. bruk fantasien. er det under skia skaden sitter altså i den delen som er i kontakt med snøen (sålen) fyller du med en limstiftlignende sak du får kjøpt hos de fleste sportsforhandlere, evt du kan få kjøpt skikkelig "såle" fra skifabrikantene om du har noen bekjente.

det du skal passe på er at hvis du har ei ski med trekjerne og du får hull helt ned hit er det veldig viktig å få tørket skia skikkelig. har du kunstkjerne/ skum eller fiber er ikke dette noe problem.

ellers er det jo normalt vedlikehold som å legge på beskyttelsesglider i sommerhalvåret og når skia står lenge uten å være i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva som kan repareres for en relativt rimelig penge.

Alle utvendige hakk og hull kan enkelt fikses med epoxy. Mindre hakk og skader i sålen kan man reparere selv ved å smelte inn sålemateriale som fåes kjøpt i sportsforretninger. Man kan også til en viss grad slipe ned såle og stålkanter selv med en panserfil. Er det større skader kan skireperatører skifte ut deler av sålen og til og med gjøre underverker med ødelagte stålkanter. Kjørte på en stein med kliss nye alpinski i vinter. 10 cm lang flenge i sålen hvor jeg så langt inn i kjernen og en ganske herpa stålkant. Leverte skiene inn til skiservice der de skiftet ut deler av sålen og deretter planslipte skiene. Finishen etter service var bedre en butikknye ski. Kostet 5-600 kr. Ellers vil jeg anbefale alle å rense skiene og sette de inn med et lag med glider før de pakkes bort for sommeren. Mye trivligere å ta de fram til vinteren igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, takk for gode råd. da blir det egnet fyllmasse inn i skadene.

hvis man har en slipesak for stålkantene (det er vel noe swix leverer), er det enkelt å få butikk-fine skarpe kanter?

Ja, det går nesten av seg selv :roll:

Men jeg vil anbefale en vanlig fil (men gjerne fra swix) i stedet for de dyre pusslete greiene med graderinger som du får kjøpt. Mye bedre og jobbe med og du får planslipt skia litt også. Du filer både plant med sålen og plant langs kanten. Etterhvert får du teken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.