Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluefiskestang?


Tiri

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12 åring som fisker hele sommeren.

Hvor mange timer han i løpet av en sesong bruker til fiske vet jeg ikke :wink: .

Han fisker for det meste med spinner, og kommer aldri hjem uten fisk :) !

Men nå har det seg slik at han har veldig lyst på fluefiskestang... Er han litt liten, eller vil han klare å bruke den?

Han har også lyst til å lære seg å binde fluer, noen som vet om et billig sett som en 12 åring kan "leke" seg litt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig må han få fiske med fluestang hvis han vil det. jeg begynte med onkelen min sin da jeg var 6 og et halvt, i 7års gave fikk jeg min første stang. :)

En super stangsett for nygebynnere er G-sports "Walton Alexadra Fly" 9' #5-6. Her medfølger snelle, stang, snøre og backing. vet ikke om det kanskje er mere.

Med denne kan han fiske alt bortsett fra storlaks. gjedde, ørret, røye, harr m.m. uten problem.

Du får stangpakken for rundt 1100 kr.

Den er lettkastet og myk.

Fluebinding kan han hvertfall begynne med, (der startet det for meg :P) Vammenshop har et fint ørret sett. (det øverste)

http://www.vammenshop.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=12_19_182&zenid=4eaadaaa639d0095873c4bf3c11b3339

Settet er svært enkelt, men bindestikken ser ut til å være av de bedre til nybegynnersett og være, og det er jo mer en nok saker for å lage gode ørretfluer.

Man må selvfølgelig kjøpe litt mer saker og ting etterhvert, men det er ypperlig å starte med.

meld han inn i fiskeklubben, hvis han ikke er medlem fra før. (noe jeg går ut i fra) De har fine bilder og bindebeskrivelser.

Får man først fisk på en hjemmelaget flue er det gjort. Enda et nytt medlem av "Fluefiske-Helvette" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og link!!

Da blir det både fluefiskestang og binde sett på han i sommer :wink: !

Synes det er kjempe moro å ha en som er så hekta på fiske jeg :) !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må han få fiske med fluestang hvis han vil det. jeg begynte med onkelen min sin da jeg var 6 og et halvt, i 7års gave fikk jeg min første stang. :)

En super stangsett for nygebynnere er G-sports "Walton Alexadra Fly" 9' #5-6. Her medfølger snelle, stang, snøre og backing. vet ikke om det kanskje er mere.

Med denne kan han fiske alt bortsett fra storlaks. gjedde, ørret, røye, harr m.m. uten problem.

Du får stangpakken for rundt 1100 kr.

Den er lettkastet og myk.

Fluebinding kan han hvertfall begynne med, (der startet det for meg :P) Vammenshop har et fint ørret sett. (det øverste)

http://www.vammenshop.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=12_19_182&zenid=4eaadaaa639d0095873c4bf3c11b3339

Settet er svært enkelt, men bindestikken ser ut til å være av de bedre til nybegynnersett og være, og det er jo mer en nok saker for å lage gode ørretfluer.

Man må selvfølgelig kjøpe litt mer saker og ting etterhvert, men det er ypperlig å starte med.

meld han inn i fiskeklubben, hvis han ikke er medlem fra før. (noe jeg går ut i fra) De har fine bilder og bindebeskrivelser.

Får man først fisk på en hjemmelaget flue er det gjort. Enda et nytt medlem av "Fluefiske-Helvette" :wink:

Jeg går også for den stangen. Den er fin å begynne med. Og line og snelle som følger er alltid godt nok til nybegynnere. Men det med storlaks er jeg ikke med på :P Jeg har vært med å dratt i land stor laks med 5-6 stang :D Skal utrolig mye til før den knekker så lenge den behandles med forsiktighet når den ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storlaks.. 9-> :wink:

har fådd i land ei gjedde på 7 kg med den. det tok meg 45 min...

Man får opp alt, det tar bare lengre tid.. :)

Den er såpass myk at jeg ville heller valgt en annen stang hvis jeg skulle til alta ^^,

Og til deg Tiri.. Finnes ikke noe bedre en sunne og gode interesser i norsk fin natur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht fluebinding har mange lokale jeger- og fiskeforeninger kurs for ungdom. Men han kan bare sette i gang uten kurs og "foredle" det hele etterhvert; tolvåringen her i familien lagde fluer av piperensere og fuglefjær og fikk massevis av harr på sine selvbundne egne kreasjoner.

Når det gjelder kasting er det defintivt en fordel å få litt instruksjon til å begynne med - grep om stanga, stopppunkt etc, så man ikke legger seg til uvaner det er vrient å bli kvitt senere. Forøvrig er det ganske nylig kommet en bra video beregnet på ferske fluefiskere - den heter "Rett linje", laget av Andreas Fismen - og er både underholdende og instruktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht fluebinding har mange lokale jeger- og fiskeforeninger kurs for ungdom. Men han kan bare sette i gang uten kurs og "foredle" det hele etterhvert; tolvåringen her i familien lagde fluer av piperensere og fuglefjær og fikk massevis av harr på sine selvbundne egne kreasjoner.

Når det gjelder kasting er det defintivt en fordel å få litt instruksjon til å begynne med - grep om stanga, stopppunkt etc, så man ikke legger seg til uvaner det er vrient å bli kvitt senere. Forøvrig er det ganske nylig kommet en bra video beregnet på ferske fluefiskere - den heter "Rett linje", laget av Andreas Fismen - og er både underholdende og instruktiv.

Fjorårets fastelavensris gikk med til fluebinding :D , har ikke hørt at han har fått fisk på noen av dem ;):D .

Kommer til å melde han på et kurs, så han lærer kaste teknikken om ikke annet :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke så mye om hvs lags fiske 12 åringer driver, men ut fra at det stort sett brukes spinner og at det alltid blir fangst vil jeg tippe småørret? Til slikt fiske er det helt unødvendig å bruke ei såpass kraftig stang som 5-6. Nå vet ikke jeg hvor sterk denne 12 åringen er, men for de fleste vil nok ei stang i klasse 3-4 være mere velegnet. Tror 5-6 blir for tungt for de fleste. En mulighet kan imidlertid være ei litt kortere 5/6 stang. F.eks. 8 fot. Hvis det blåser en del i området hvor det fiskes kan 4-utstyret bli vel følsomt for vind.

Det kan ellers være en ide med et snøre som i utgangspunktet er litt for tungt for stanga. F.eks et 5-snøre til ei 4-stang. Stanga blir da lettere å spenne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke så mye om hvs lags fiske 12 åringer driver, men ut fra at det stort sett brukes spinner og at det alltid blir fangst vil jeg tippe småørret? Til slikt fiske er det helt unødvendig å bruke ei såpass kraftig stang som 5-6. Nå vet ikke jeg hvor sterk denne 12 åringen er, men for de fleste vil nok ei stang i klasse 3-4 være mere velegnet. Tror 5-6 blir for tungt for de fleste. En mulighet kan imidlertid være ei litt kortere 5/6 stang. F.eks. 8 fot. Hvis det blåser en del i området hvor det fiskes kan 4-utstyret bli vel følsomt for vind.

Det kan ellers være en ide med et snøre som i utgangspunktet er litt for tungt for stanga. F.eks et 5-snøre til ei 4-stang. Stanga blir da lettere å spenne opp.

Han fisker i fjellvann, bekker og elver etter ørret.

Så stanga skal være til det formålet. Når han fisker på/ved sjøen bruker han en annen stang, som han også

kommer til å bruke til laksefiske.

Han er en liten 12 åring, så da er det nok mulig at ei 5/6 stang blir litt stor :roll: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med knutis, en femmerstang tåler litt vind, og dagens stenger er vanligvis så lette at det skulle gå bra selv om han er en liten tolvåring (og neste år er han 13 og sikkert større, og ei fluestang skal vare en stund :lol:. Like viktig er det at han har ei lett snelle, det hender at lette stenger utstyres med relativt sett tunge sneller som både gjør det tyngre å holde på med kastinga og dessuten gjør noe med balansepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøv. Jeg kastet med en 5-6 når jeg var 7, jeg har alltid vært av den tynne typen, men ganske lang, du ser nå selv hvor stor en 7åring er..

Den stanga jeg nevnte er 8,6' ikke 9', og er et nybegynner sett. 5-6 er en veldig allround snøreklasse, og man trenger ikke ny stang før man går over til litt større fiske, med to-hånds.

Man slipper å betale så dyrt for det. Skal man kjøpe alt løst når man skal ha førstegangsstang havner man hvertfall over 2000 hvis man ikke finner et veldig bra tilbud. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke kjøpe mindre og lettere en 5-6. Det vil bli veldig vanskelig for en uerfaren å kaste med noe lettere. Da må det være helt vindstille. 3 og 4 steng er mer for de med erfaring som vil leke seg litt i småelver for de er helt råe å få kg`s fisk på.

Det er ikke noe forskjell på vekt som har noe stor betydning på en 4 og 6. Det er hvor tungt utsyr du kan kaste med. f.eks kaste klump, synkeline osv osv. Og på str. av fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.