Gå til innhold
  • Bli medlem

Rifleløp og slitasje


Vandrefalk

Anbefalte innlegg

For å spare han stakkaren som har lagt ut rifla si for salg i Kjøp og Salg-bolken velger jeg å legge inn en kommentar her. Et rifleløp i de vanligste kalibrene bør holde 4 - 5000 skudd. Dette avhenger litt av hvordan man behandler rifla. Varmskyting bør unngås; d.v.s. en 5-skudds serie i et rimelig rolig tempo er OK, men da bør rifla få kjøle seg litt før neste serie. Etterhvert som det kommer elektroniske skiver rundt om på skytebanene blir det både mulig og fristende å skyte svært mange skudd på svært kort tid. Da risikerer man å ødelegge riflinga de første centimetrene foran kammeret....

Høyhastighetskalibre som skal brenne forholdsvis store mengder krutt i forhold til løpsdiameter vil ofte ha noe lavere levetid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antall skudd ett løp tåler er veldig forskjellig fra løp til løp. selv av samme produsent og kaliber. som aktiv konkuranseskytter har jeg hørt erfaring om løp som slutter å samle etter 2000 skudd og løp som holder godt over 10000.

Våpnet mitt blir pusset(løpet) en gang i året og holder til innerblinker på 300m. Veit det er en vesentlig forskjell med konkuranse og jaktvåpen når det gjelder hva løpet tåler, men 5 skudd er alt du kan skyte før du brenner løpet? konkuransevåpen kan jo skytes 30 og 40 skudd i slengen uten problem. aldri hørt om noen som ahr ødelagt løpet på denne måten.

Og jegere som mener våpet begynner å spre etter 5 skudd, bull shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall skudd ett løp tåler er veldig forskjellig fra løp til løp. selv av samme produsent og kaliber. som aktiv konkuranseskytter har jeg hørt erfaring om løp som slutter å samle etter 2000 skudd og løp som holder godt over 10000.

Våpnet mitt blir pusset(løpet) en gang i året og holder til innerblinker på 300m. Veit det er en vesentlig forskjell med konkuranse og jaktvåpen når det gjelder hva løpet tåler, men 5 skudd er alt du kan skyte før du brenner løpet? konkuransevåpen kan jo skytes 30 og 40 skudd i slengen uten problem. aldri hørt om noen som ahr ødelagt løpet på denne måten.

Og jegere som mener våpet begynner å spre etter 5 skudd, bull shit.

Det har mye å si hvor tykt løpet er, og det er ikke bull shit at et løp kan gå varmt etter 5.skudd.

Billig børse med tynt løp går raskere varmt enn ei med tykkere løp.

Kjenner faktisk en som må skyte veldig seint får å unngå stor spredning på en 5 skudds serie.

Man kan ikke sammeligne løpet på ei konkurranse rifle og ei jakt rifle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at det er forskjellig hvor lenge et løp holder. Når jeg skrev 4 - 5000 skudd er dette det jeg mener man kan forvente av de fleste rifler i standardkalibre. Selvfølgelig tåles det mer enn 5 skudd i serier uten at børsa er ferdig, men hurtigskyting øker jo uomtvistelig temperaturen og hvor mange skudd som skal til før man begynner å få utbrenning i overgangskonusen er vel ikke godt å si. Derfor mener jeg at det er en god regel å la børsa få "hvile" litt mellom hver 5-skudds serie.

Når børsa begynner å "slenge" skudd er det vel kanskje ofte skytteren som begynner å slite med konsentrasjonen.... :wink: , men dersom børsa er dårlig (eller ikke i det hele tatt) beddet og/eller ligger an mot stokken kan det hende den tåler få skudd før det skjærer seg..

Å pusse løpet bare en gang i året er vel heller ikke akkurat å anbefale?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kunne skyte 5 skudds serier så fort man vil.. men det er jo selfølgelig forehold om løpet er sammenloddet, eller at det ligger på kolben, også alder på våpen.... Har du ei rifle med fritt løp hele veien, så skyt ivei! :lol:

Har opplevd at rifler som "ligger" på kolben begynner å spre allerede etter tre raske.. :roll:

Gamle våpen sprer også ofte etter bare noen skudd... serlig valmeten min 212, 222 kuler i stor fart og rimelih tynt løp. Bare å ta seg god tid :wink:

men man trenger jo ikke perfekte 5 skudds serier på jakt! det burde holde med 1! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har mye å si hvor tykt løpet er, og det er ikke bull shit at et løp kan gå varmt etter 5.skudd.

Billig børse med tynt løp går raskere varmt enn ei med tykkere løp.

Kjenner faktisk en som må skyte veldig seint får å unngå stor spredning på en 5 skudds serie.

Man kan ikke sammeligne løpet på ei konkurranse rifle og ei jakt rifle.

Ok hvis noen børser begynner å spre etter 5 skudd kan de vel umulig spre nok til å bomme på den gigantiske ringen på oppskyting. Jeg mener mange jegere bruker dette som unskyldning når de bommer på 3. forsøk på jegerprøven. De treffer hode og "halen" (bakerst på skiva i allefall) og mener det er spredning fra varmgang. Jeg fikk en gangn prøve børsa til en sånn fyr. tok tre skudd som alle satt midt i ringen med samling til 3 blinker. Han blei så snurt at han "kasta" børsa i bilen og dro uten ett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør kunne skyte 5 skudds serier så fort man vil.. men det er jo selfølgelig forehold om løpet er sammenloddet, eller at det ligger på kolben, også alder på våpen.... Har du ei rifle med fritt løp hele veien, så skyt ivei! :D

Har opplevd at rifler som "ligger" på kolben begynner å spre allerede etter tre raske.. 8)

Gamle våpen sprer også ofte etter bare noen skudd... serlig valmeten min 212, 222 kuler i stor fart og rimelih tynt løp. Bare å ta seg god tid 8)

men man trenger jo ikke perfekte 5 skudds serier på jakt! det burde holde med 1! :D

Her ser det ut som du snakker mest om kombivåpen. Da kommer en del andre faktorer inn i bildet enn med vanlige rifler. Det er vel derfor det er nok med 3 skudd for å skyte opp til storviltprøven med kombivåpen... (Har forresten nettopp kjøpt kombi, men ikke prøvd den enda :wink::lol: ).

Når det gjelder kommentaren til etsvends om storviltprøven så tror jeg vel de fleste av oss som har vært med på å arrangere den vet meget godt at de som ikke klarer den p.g.a. tekniske problemer utgjør et klart mindretall :roll:

Men du verden så mange fantasifulle unnskyldninger man får høre! :lol::?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvis noen børser begynner å spre etter 5 skudd kan de vel umulig spre nok til å bomme på den gigantiske ringen på oppskyting. Jeg mener mange jegere bruker dette som unskyldning når de bommer på 3. forsøk på jegerprøven. De treffer hode og "halen" (bakerst på skiva i allefall) og mener det er spredning fra varmgang. Jeg fikk en gangn prøve børsa til en sånn fyr. tok tre skudd som alle satt midt i ringen med samling til 3 blinker. Han blei så snurt at han "kasta" børsa i bilen og dro uten ett ord.

Med jegerprøven regner jeg med at du mener storviltprøven.

Selvsagt finnes det dårlige skyttere, men har du et tynt løp og dårlig bedding så kan faktisk skuddene havne både her og der :roll: .

PS: Jeg pusser børsa hvergang jeg har brukt den :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.