Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Haukeliseter til Ådneram i telt...


Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg på telttur rundt påske, fra Haukeliseter og så gå meg "hjemover" til Ådneram. Jeg har fine fjellski, god sekk og er i god form.

Det jeg lurer på, er om jeg kommer til å fryse meg fordervet i mitt Hilleberg Nallo telt? Så hører jeg noen snakke om skilapper ( eller var det teltlapper?) Og bør jeg unngå selvoppbl.liggeunderlag, og heller ta med et av den gode gamle sorten? osv. osv.

Har noen gode råd til meg, så blir jeg glad ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telt er bare ly, ikke varme. Stormmatter er diskutert her i forhold til telt før. Påsken er ofte fin, med relativt varme netter og lite vind. Tror teltet duger helt fint!

Dessuten har du jo "nødhyttene" til DNT langs hele ruta.

Når det gjelder selvoppblåsende liggeunderlag strides de lærde. Jeg tror dette ikke er noe problem med de som selges i dag. Jeg bruker selv et Thermarest på 5 cm, og så har jeg et tynt et mellom snøen og dette. Det fungerer veldig bra!

God tur!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått med deg en annen diskusjon om Nallo her på fjellforum?

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=723

Det viktigste er ikke om et telt er varmere enn et annet, men hva den tåler av vind og vær. Jeg er usikker på om Nallo egentlig er et vintertelt som kan brukes på åpne og utsatte fjellpartier. I følge beskrivelsen på www.hilleberg.se ser den ikke ut til å være like hardværstilpasset som f.eks. Unna.

Selv om erfaringene tilsier at et telt tåler endel vind og det hittil har gått "bra", skal man ikke glemme at marginene er vesentlig mindre vinterstid. Blåser det opp kan vinden på noen timer ha endret snøfonnene/landskapet, kanskje slik at teltet ikke har samme beskyttelse lenger, alternativt ha begravet teltet. Dessuten har vinden en tendens til å komme i kast fra litt forskjellige retninger på fjellet. Spjærer teltet midt på natten og klær og utstyr spres med vinden, ligger man svært tynt an.

Jeg har ikke lyst til å skremme, men teltlivet vinterstid kan være farlig. Man kan lure på om det i det hele tatt er forsvarlig å dra på ens første telttur på fjellet vinterstid alene. Selvfølgelig kan man trekke ned i skogen hver kveld eller alternativt plassere teltet ved en DNT-hytte for å begrense risikoen. Jeg ville uansett gjort noen prøveovernattinger i trygge omgivelser før en slik tur. Her får du prøvd om pose og underlag holder deg varm, i tillegg til å prøve ut ulike måter å sikre teltet på. Hva teltet egentlig tåler får man ikke vite før en eventuell storm.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg må sei meg einig med Erik her - alt blir hakket meir komplisert om vinteren (men ein skal ikkje la seg skremme av det, heller planlegge litt betre!).

Personleg er eg snøhole-fanatiker...eg frys aldri under snøen. Ta lærdom av bjørnen i hi, folkens :P (hehe)

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg har tenkt meg på telttur rundt påske, fra Haukeliseter og så gå meg "hjemover" til Ådneram. Jeg har fine fjellski, god sekk og er i god form.

Det jeg lurer på, er om jeg kommer til å fryse meg fordervet i mitt Hilleberg Nallo telt? Så hører jeg noen snakke om skilapper ( eller var det teltlapper?) Og bør jeg unngå selvoppbl.liggeunderlag, og heller ta med et av den gode gamle sorten? osv. osv.

Har noen gode råd til meg, så blir jeg glad ! :P

Hei Kristin!

Jeg skal gå samme turen i februar. Det blir muligens Finse - Haukeliseter istedenfor, men det er ikke helt avklart ennå.

Du kommer ikke til å fryse ihjel, det kan jeg love deg. Det er ikke så kaldt i fjellet i påsken. Men du trenger en god sovepose og et godt liggeunderlag. Det aller beste er reinsdyrskinn, men det tar litt mer plass og veier 1 -1,5 kilo.

Før du drar på langtur bør du prøve en natt i telt for å komme litt inn i rutiner osv. Jeg anbefaler også at du tar med snøplugger til teltet, de som følger med duger ikke om vinteren. Jeg anbefaler også at du får påsydd storm-matter på teltet ditt, dette gjør det mer vindstabilt.

Hvis du er usikker kan du telte i nærheten av en turisthytte som du kan ta inn på om været blir ustabilt.

Det som gjør teltlivet behagelig er en primus. Jeg anbefaler en brenner som kan bruke bensin eller parafin, ikke gass eller rødsprit. Men en god brenner får du det varmt og behagelig i teltet, gjerne opp imot 30 grader om du ønsker det. Men varmen forsvinner raskt når du slår av brenneren. MSR er et godt merke.

Ikke la deg skremme av pessimister, sannsynligvis får du en drømmetur!

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personleg er eg snøhole-fanatiker...eg frys aldri under snøen. Ta lærdom av bjørnen i hi, folkens :) (hehe)

Må bare si meg helt enig i ovenstående. Telt er kaldt, men raskt. Det ble skrevet litt lenger opp at hvis det revner osv sliter en... I et sånt vær ville jeg uansett telt eller ikke valgt å grave. Det er ikke noe luksus å ligge i et telt som blafrer og nesten spjærer... Husk at du er i ly nesten med en gang, og arbeidet holder deg varm. Når du er ferdig har du verdens deiligste overnattingssted. Det finnes ingen steder i verden (bortsett fra i graven) der det er så stille....

Moral: Bli trygg på å bo i snø - du kan fort bli hekta!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Det er no problemo! Været i påsken kommer nok mest sans. te å vær veldig bra.

Under etableriing av teltplass pass på å lage en mur rundt teltet med sne og barduner telet godt viss det skulle begynne å blåse opp om natten. Grav en god kuldegrop viss du ikke har gulv i ytterteltet. Ha med ett godt liggeunderlag, det er her man får varmetapet, og en god vinterpose! Da bør du være godt skodd for telting. Vann koker på brenner.MSR brennere med narurbensin meget bra!

Distanse ned te Ådneram er rundt 140 km. Det klarer man fint viss man bruker dagen og går i jevnt tempo.

Jeg skal gå denne ruten i vinterferien bruker ei uke. Gøtser litt da og går med pulk( trening til kryssing av Kola halvøya) :)

Sjekk om med stav. turist forening eller på haukelister med hensyn på regulerte vann. F. eks svartevann og blåsjø!

Ellers er det bare å gi gass og spørr viss du lurer på nokka.

Etter et par dager på tur blir man mer tidvis mer fjellfant eller fjellgjeit og blir konfortabel med både kaldt vær og lange dager. Når man er på telttur så vakser man seg ikke. Svette lager fettlag som beskytter mot sol og kulde.

Mvh

Inuitten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt meg på telttur rundt påske, fra Haukeliseter og så gå meg "hjemover" til Ådneram. Jeg har fine fjellski, god sekk og er i god form.

Det jeg lurer på, er om jeg kommer til å fryse meg fordervet i mitt Hilleberg Nallo telt? Så hører jeg noen snakke om skilapper ( eller var det teltlapper?) Og bør jeg unngå selvoppbl.liggeunderlag, og heller ta med et av den gode gamle sorten? osv. osv.

Har noen gode råd til meg, så blir jeg glad ! :)

På kalde turer har jeg ofte med et vanlig liggeunderlag og et oppblåsbart underlag. Dette fungerer meget bra da det ofte kan bli kaldt fra bakken. Ellers kan ekstra votter og gode sokker være bra. Annbefaler også duffedaffer(dunsokker). Det er også som regel slik at den første natta er kaldest, man blir vant til kulda. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.