Gå til innhold
thopet

Børgefjell ...

Det er 3991 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med fiske i Børgefjell?! Har hørt det skal være bra, så planlegger en tur til sommeren en gang.

Håper på svar! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta et kig på denne side: Skjult lenke - logg inn for å se den

der er beskrevet en del om fiskeriet på Børgefjell.

Jeg tager selv derop 15 dage i August med fluestangen på ryggen :D

Mvh Sofus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det noen som har erfaring med fiske i Børgefjell?! Har hørt det skal være bra, så planlegger en tur til sommeren en gang.

Håper på svar! :)

Hei,var på tur i børgefjell i fjor på august.Hadde ei kjempefin uke med fint vær og lite mygg(tørr sommer).Fikk mye fin fisk mellom500-1000g.Tok båt innover Store Namsvatnet.Hadde leir ved beinvatna som ligger sør for Namsvatnet.Ikke så mye folk som drar dit så det er en plass å anbefale. Mange fine fiskevann i området.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,var på tur i børgefjell i fjor på august.Hadde ei kjempefin uke med fint vær og lite mygg(tørr sommer).Fikk mye fin fisk mellom500-1000g.Tok båt innover Store Namsvatnet.Hadde leir ved beinvatna som ligger sør for Namsvatnet.Ikke så mye folk som drar dit så det er en plass å anbefale. Mange fine fiskevann i området.

:D

Hva brukte du til å fiske med?! :arrow:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:D

Hva

brukte du til å fiske med?! :arrow:

Prøvde en del forskjellige spinnere og sluker.Fikk mest fisk på en blank sølvkroken med røde prikker.Spesielt i de største vatna.Var noen andre der å som dreiv med bunnfiske med mark.De lot bare marken ligge ute hele natta,fikk en del på det sa de.Har du tenkt deg nordover i børgefjell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde en del forskjellige spinnere og sluker.Fikk mest fisk på en blank sølvkroken med røde prikker.Spesielt i de største vatna.Var noen andre der å som dreiv med bunnfiske med mark.De lot bare marken ligge ute hele natta,fikk en del på det sa de.Har du tenkt deg nordover i børgefjell?

Takk for svar! :arrow:

Jeg er absolutt ikke kjent der, har aldri vært der, så skal studere litt kart sammen med en kamerat snart.. Er nordover bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri vært nordover inn i børgefjell.Snakket med noen lokale folk som sa att det er bra fiske nord i børgefjell å,men att det er vell så bra fiske i områdene vi var i.Ikke minst så var det en del skog der vi var så vi hadde ved til bål om kveldene.Skal sikkert opp dit igjen til neste år,skal fiske i fjella hjemme i sommer/høst(sunndalsfjella)+reinsjakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror det kan være en værre utfordring å dra til børgefjell uten å få fisk :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper på svar! :D

Hei! Du burde kjøpe eller låne Lars Monsens "90 dager på loffen i Børgefjell". Kjempe bra bok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Du burde kjøpe eller låne Lars Monsens "90 dager på loffen i Børgefjell". Kjempe bra bok.

Har faktisk avtalt å låne den :?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istedenfor å åpne en ny tråd så tenkte jeg å stille noen spørsmål her ang tur til børgefjell

at vi reiser fra gardemoen til trondheim er det eneste jeg veit om som er sikkert..

1. hva er lettest å gjøre når vi er kommet til trondheim?

2. Hvem innfallsport er greieste alternativet da?

takk for svar :roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Istedenfor å åpne en ny tråd så tenkte jeg å stille noen spørsmål her ang tur til børgefjell

at vi reiser fra gardemoen til trondheim er det eneste jeg veit om som er sikkert..

1. hva er lettest å gjøre når vi er kommet til trondheim?

2. Hvem innfallsport er greieste alternativet da?

takk for svar :wink:

1. Ta toget til Majavatn

2. Gå langs veien fra Majavatn til Tomasvatnet. Derifra kan du gå inn i Børgefjell gjennom Sløkskaret eller Orreskaret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Børgefjell er ørreten den eneste fiskeslaget. Ynglen må ikke konkurrere med andre arter om føden, og vokser dermed lettere opp. Det er "fin fisk" i de fleste vann i Børgefjell bare de er dype nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er "fin fisk" i de fleste vann i Børgefjell bare de er dype nok.
Det er riktig.. Det er litt rart at Børgefjell ikke har det fenomenet man sliter med de fleste andre steder, nemlig at vannene blir "overbefolket" av småfisk. Det er mange fjellområder rundt her som har mye fisk, men det er bare smått og lite spennende fiske egentlig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer vel ikke helt at børgefjell ikke har vatn med mye småfisk...

var der oppe forrige helg og opplevde at det 'kokte' av småfisk i flere vatn.

fisken var meget bitevillig, men det var ikke noe særlig størrelse på den.

har opplevd å få mye større fisk i samme vatnene, men det tyder på at det fiskes for lite

i enkelte vatn, og da vil det ikke gå så lang tid før det begynner å bli mye 'småfisk'

men er jo heldigvis mange vatn som har veldig stor fisk...

-sindreh-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en del småfisk i vatn som noen har gidda å bruke garn i der oppe. I noen vann har de klart å ta ut de store ruggene, og da er det jo ingen som rydder opp i vannet og spiser den lille fisken... Men det er mange gode fiskevann med stor fisk, så jeg tror nok du har gode muligheter :D

Frykter for at bruk av garn er litt av problemet på sør-Helgeland (og på en del av de andre lettest tilgjengelige vannene på helgeland :) )

God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, er nok alltid sånn at det blir fisket med garn der det ikke burde vært fisket og ikke fisket med garn hvor det kanskje trengs...

Men heldigvis har vi jo mange plasser både på helgeland og ellers i landet som ligger så avsides at ingen gidder å drasse med seg garn.

Foretrekker å fiske på disse plassene... :)

-sindreh-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Vil anbefale å kjøpe den nye Børgefjell-boka til Lars Monsen og Trond Strømdahl. Det er mye det samme som i "90 dager på loffen i Børgefjell", men også mye nytt :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Ta toget til Majavatn

2. Gå langs veien fra Majavatn til Tomasvatnet. Derifra kan du gå inn i Børgefjell gjennom Sløkskaret eller Orreskaret.

Eller ta en taxi opp til Tomasvatn. Det gjorde vi. Du kan nok ringe å bestille , men vi ruslet bort til kolonialen som ligger rett borti svingen på høyre side. Han kjørte taxi også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3991 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Skjult lenke - logg inn for å se den
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.