Gå til innhold
  • Bli medlem

Finansiering av mt. evrst, k2 osv.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått blod på tannen etter en tur til kilimanjaro tidligere i år og vil opp til mt. everest. Jeg forstår det slik at det er anbefalt å klatre noen fjell på +8000m før man prøver seg på mt. everest, er det riktig forstått?

Jeg har lest mye om forberedelser, klatre trening osv men finner veldig lite stoff om hvordan "vanlige" folk sparer nkr. til dette? Jeg er en dødsfattig student med - på konto hehe, og jeg innser at det kommer til å ta 4-5 (?) år med trening og sparing men likevel 3-400000nkr for en tur til mt. everest, hvordan klarer de det?? får nesten lyst til å gi meg før jeg er kommet igang med tanke på alle de penge hehe.

Takker i forkant for alle linker, svar mm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Jeg har fått blod på tannen etter en tur til kilimanjaro tidligere i år og vil opp til mt. everest. Jeg forstår det slik at det er anbefalt å klatre noen fjell på +8000m før man prøver seg på mt. everest, er det riktig forstått?

Ja. Det er riktig. Husk å sette av penger til treningsekspedisjoner på 6000 og 7000 metere også. Kilimanjaro og Everest er to HELT forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å klatre noen +8000-metere kan være litt unødvendig og kan være litt Everest i seg selv... Det er ikke mange av dem, og flere er vanskeligere enn Everest...

Test heller ut forskjellige lavere topper og få litt gradvis relevant erfaring. Kili er relevant laaaaangt unna Everest.

F. eks.:

-Denali (snø, kulde og is)

-Aconcagua (høyde, akklimatisering)

-Cho Oyu (høyde, snø, is, hvis du har tid og penger..)

Tar du ett fjell hvert år, klarer du kanskje planen din.

Da har du bred og god erfaring nok for Everest. Men så gjenstår penga, da...

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Stoler du virkelig på det gjengen på fjellforum har å si om hvorvidt man bør ha klatra fjell over 8000 m eller ikke? Håper det du tar spør deg litt mer rundt om det spørsmålet før du legger ut på tur til verdens høyeste fjell... :!: På den annen side, det at du legger ditt liv i forumets hender er jo virkelig en tillitserklæring til gjengen her 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker som fornuftige råd jeg. Svært mange som klatrer Everest har begynt med nettopp Denali, Aconcagua (gjerne polskebreen) og Cho Oyo nettopp av de grunnene som har blitt angitt. Man får trening i høyde, dårlig vær, is & snø og telting under ekstreme forhold.

Faktisk tror jeg mange av de som forsøker seg på Everest har mindre erfaring enn dette, og likevel går det bra med de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg vekslet mail med inka expediciones og bestemt meg for å satse på en tur med de

d.26.11-12. 12 2007 eller December 10-December 26, 2007 det ser ut som om de har rikelig med erfaring og vet hva de snakker om.

....de vil ha $2.285 + tips, avg. til fjellet, leie av utstyr, to ekstra netter på hotel og fly

....Jeg gleder meg helt sinnsykt og trener nesten hver dag nå ;)

må til Tanzania i tre måneder på nyåret med skolen så kanskje jeg ikke får råd...

i tilfelle drar jeg til neste år! yay! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

$2.285.- hos Inka?

Bli heller med oss! Vi er en liten gjeng som skal ned til Aconcagua til nyttår og ønsker å få med flere. Mye bedre; en norsk sosial gjeng og rimeligere er det også.

Sjekk www.aconcagua.no hvor det kommer oppdatering på denne turen etterhvert.

Eller mail [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye fjell kan gi flotte opplevelser! Men det er definitivt noe HELT annet å gå opp på Kilimanjaro kontra klatre Everest. Jeg har vært på begge disse toppene og et par tusen andre, så jeg vet litt om dette. Synes rådene som er gitt er gode. Glem Everest for noen år, og ta det gradvis. Dra på en masse turer til fjell i Norge til alle årstider, følg på med 4000 metere i Alpene, 6000 metere i Sør-Amerika, og gjerne en lavere 8000 meter. Cho Oyu er et OK valg. I motsetning til da jeg var på Cho Oyu bruker ganske mange nå oksygen på denne toppen. Det er kanskje litt juks (?), men det vil gi verdifull erfaring i bruk av oksygenutstyr for en fremtidig Everesttur.

Dette høres kanskje omstendelig ut, men jeg mener ihvertfall at det er nødvendig med betydelig erfaring før en tur til Everest. (Noen drar riktignok til Everest som sitt omtrent første og siste fjell!!!) Alle disse andre turene gir jo flotte opplevelser i seg selv! Everest er så dyrt og langvarig at du bør gi deg selv størst mulig sjanse for å lykkes! Det oppnår en med erfaring. Uansett er det mye som kan gå galt på en slik ekspedisjon: dårlig vær, sykdom, trøbbel med oksygenutstyret. Akkurat disse tre tingene stoppet mitt første forsøk på Everest i 2005. Da var jeg 100 meter fra toppen... Nå i år, for mindre enn to måneder siden nådde jeg helt til topps på Everest.

Everest er langt ifra så lett som noen tror, og det krever "a fierce determination" å holde ut i uke etter uke, mens en går opp og ned fjellet mange ganger. Venter og venter, kanskje i ukevis på været. Da skal en kjenne seg selv godt, og virkelig VILLE til topps! Når det føyker og blåser, en henger utmattet over isøksa, eller en sliter med diare og oppkast. Da skal du virkelig ha en kjærlighet til fjellet, og virkelig brenne for det du holder på med. Det er mange som reiser hjem etter noen få uker på en slik tur...

Og i tilfelle du (som de fleste) vil velge å dra til Everest med en turoperatør. Ikke gå for det billigste. Kvaliteten er altfor dårlig. Elendig mat, utstyr, for lite oksygen, etc.

Det krever mye å komme seg avgårde på en tur til Everest (økonomisk og andre forberedelser, men et minne for livet er det uansett om en når til topps eller ikke. Lykke til med forberedelsene!

I mellomtiden kan du hygge deg med dette bildet fra toppeggen på ruten fra Nepal. Bildet er tatt på vei ned fra toppen, litt nedenfor Hillary Step mot Sydtoppen (8750m). I bakgrunnen Lhotse (8511m).

Mvh

Eirik Tryti%7Boption%7D

post-644-133474476695_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fint bilde Eirik. Har du en webside med bilder/tekst fra turen din?

Selv drømmer jeg litt. Var på Kili i fjor, og skal til Aconcagua i Dec/Jan. Etter Aconcagua blir det McKinley..så får vi se hvor det bærer hen etter det. Bitt er jeg hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.