Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer på ski i Pinsen


Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet hvordan snøforholdene BRUKER og være i månedskifte mai/junii Jotunheimen (F.eks toppene rundt Spiterstulen)?

Hadde tenkt å ta noen toppturer på ski i Jotunheimen i Pinsen.

Noen som har forslag til gode topper som er snøsikkre i denne perioden?

Takk for tilbakemelding

Fjellhilsen

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der i fjor medio mai. Blir lite snø så sent men det ligger fortsatt en del snø i rennene. For eksempel Styggehø, Memurutindene eller Hellstugutindene.

Og så er det jo nok snø på breene.

Men du må nok bære skiene et godt stykke fra Spiterstulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pinsen har en tendens til å komme litt for sent for skiturer synes jeg... I fjor var det vanskelige snøforhold allerede 17.mai i Smørstabbområdet, og da var det enda mindre lenger øst (Spiterstulen). I år er det betydelig mer snø, jeg var på toppturer fra Krossbu / Turtagrø i helgen, så vi kan nok regne med turer fram til 17 mai og kanskje enda litt lenger denne våren... Det kommer også mye an på hvordan været blir framover, for mye sol på dagen og milde netter gjør at det smelter veldig fort fremover. Uansett er det mindre snø jo lenger østover i Jotunheimen du er. Men supre forhold er det nå og en stund fremover i Hurrungane og Smørstabbtindene. Jeg vet dessverre lite om hvordan det er øst for Leirdalen pr. dags dato.

God tur

Knut-Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han spør om topper i Jotunheimen, Svein, svarer jeg: f.eks Uranostind, Langeskavlstind eller topper i nærheten av Valdresflya - gjerne Kalvåhøgda.

Sognefjellet er også konge.

Spiterstulen og Nordøst-Jotunheimen ville jeg droppet hvis du ikke liker bæring av skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ut til helga og prøve meg på en topp, gjerne med litt bratt nedkjøring. Men med tunge ski og T1 sko bør ikke anmarsjen være alt for lang. Dette kan vel være ankepunktet mot Uranostind (eller? Hvor parkerer en i tilfelle nå?). Var på Loftet forrige helg, flott tur men litt lite bratt ned igjen. Da var Fannaråken bedre. Evt. andre forslag som passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han spør om topper i Jotunheimen, Svein,...

Hvis noen er bekymret for at pinsen kommer for sent, så har jeg gitt de et godt alternativ til skitur med tilnærmet null skibæring. Det passer godt i en tråd hvor man er redd for å måtte bære skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pinsen har en tendens til å komme litt for sent for skiturer synes jeg... I fjor var det vanskelige snøforhold allerede 17.mai i Smørstabbområdet,

Men supre forhold er det nå og en stund fremover i Hurrungane og Smørstabbtindene. Jeg vet dessverre lite om hvordan det er øst for Leirdalen pr. dags dato.

God tur

Knut-Willy

Gjekk på ski over Store Smørstabbtind i begynnelsen av Juni i fjor og da var det knallgode forhold (rundt Hurrungane derimot

var det for lite snø til å gå på ski på den tida).

Med så mykje snø som det er i fjellet nå så vil det nok holde seg til Pinsen i år også.

Var forøvrigt på Turtagrø i helga og det er meget bra forhold der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Pinsen her.

Hadde tenkt å gå turer fra Leirvassbu, men hører at det skal være bedre fra Sognefjellshytta.

Da kommer spørsmålene:

Hva er å anbefale?

Hvilke topper når man fra Sognefjellshytta?

PS: Vil helst slippe risiko over "farlige" breer.

Takk for gode tilbakemeldinger så langt.

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke topper når man fra Sognefjellshytta?

PS: Vil helst slippe risiko over "farlige" breer.

Ikke lenge til pinsen nå, så noen forslag i siste liten dette her:

Fra Sognefjellhytta når du greit de sørøstre Smørstabbtinder og Gravdalstind. Har selv gått til de med den hytta som utg.punkt. Det lille du passerer av bre mellom de toppene skal ikke utgjøre noen fare nå. Du kan evt. også krysse rett over Smørstabbreen mot Storebjørn, Veslebjørn og Kalven. Heller ikke det kan sies å være risikabelt med den kjølige værtypen vi har hatt i det siste og de gode forholdene som til nå har vært på breene der oppe. Holde deg unna Bøverbreen i hvert fall, for der er det langt fra jevnt og sprekkfritt:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2063

Ellers har du Steindalsnosi (2025) og Fannaråken (2068) innen kort rekkevidde. Vil du unngå noe særlig bre til Fannaråken, kan du holde sørover fra Sognefjellhytta mot Rundhaugan (1581) og angripe toppen fra sørøst hvor stien går på sommerstid. Da vil du kun passere et meget kort parti som er tegnet inn som bre på kartet (mellom høyde 1688 og 1605), og den skal absolutt ikke utgjøre noen fare. Steindalsnosi er lett fra nordvest via Galgeberg, så sant det ikke er hardt i det bratteste partiet mellom 1700-1900 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.