Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekanten i trollheimen ???


Kristina

Anbefalte innlegg

Jeg er ved at planlægge sommerens vandretur. Har med stor interesse læst om Trekanten i Trollheimen. :)

Har nogen gået denne tur og hvordan er terrænet ??

Er der meget op og nedstigninger ?

Synes ikke der står meget om selve sværhedsgraden af turen i DNT's bog - Fottture i Norge. Dog fine beskrivelser af DNT's hytter som jo altid er hyggelige at besøge . :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei Kristina

Flott at du har tenkt deg på tur til ”mitt” fjellområde Trollheimen. Anbefaler at du starter ved Gjevillvasshytta, da får du en rolig første dag med vandring i rolig terreng til Jøldalshytta. Turen tar ca 6 timer (ekskl. pauser) og går som sagt i udramatisk terreng.

Etter overnatting på Jøldalshytta har du tre rutevalg (T-merket) til Trollheimshytta i hjertet av Trollheimen. Ruta gjennom Svartådalen er lite kupert og bør helst gås i tørt vær, da det er ganske mye vegetasjon her. Veldig idyllisk tur hvis du liker å ha utsikt OPP på toppene, denne turen tar ca. 5 timer (ekskl. pauser). Ruta over Trollhetta har jeg ikke gått om sommeren, dette er den mest kuperte med enkelte luftige partier underveis. Turen tar ca 9 timer og jeg vil anbefale denne når du først har reist så langt! Ruta over Geithetta tar ca 6 timer og byr på både stigning og bratte nedoverbakker (før Trollheimshytta), men er ikke spesielt luftig. Utsikta til Trollhetta og ”Litj-helvete” er flott!

Nyt oppholdet på Trollheimshytta, hytta er kjempekoselig og kjent for god steming – det har nok sitt å si at alle har en dagsmasj i beina når de kommer hit! Hvis du har tid vil jeg anbefale at du tar en ekstra dag her og bruker den til en topptur på Snota.

Siste dagen går på T-merket sti over Mellomfjell tilbake til Gjevillvasshytta. Ganske sterk stigning til å begynne med, men ikke luftig. Turen tar ca 7 – 8 timer, og hvis du har tid og krefter igjen; ta av fra T-merkingen ved Riaren og ta turen opp til Blåhø – kanskje Speilsalen er åpen (les mer om denne på Trondheim Turistforenings hjemmeside: www.tt.no). Som du ser er dagsturene ganske lange (i allefall de to siste dagene), men ikke vanskelige i det hele tatt. Håper du får fint vær, begynnelsen av august pleier å være en fin tid i Trollheimen (da er også ”trafikken” av andre fjellvandrere størst). God tur!

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jag gått, 1998, faktiskt av misstag. Jag hade hoppats på

en längre tur i området, men fick dåligt väder på den intressantaste sträckan.

Tanken var att gå från Trollheimenhytta och vika av västerut ,

någonstans halvvägs, mot Bårdsgarden (tror jag stället heter).

Men dimman gav mig bara lust att avsluta, så det blev Gjevilsvasshytta.

Denna sträcka är väl den enda med egentliga passövergångar

och är säkerligen mycket vacker i gott väder.

Den första, Gj-hytta till

Jöldalshytta är i stort sett flack och öppen, den andra stiger upp på berget

(jag tog den sydligaste varianten)

och brant ned, ända ned i furuskogen, faktiskt. Brant men lätt.

Jag gjorde den här turen kort efter en 14-dagars vandring i Saltfjellet,

Arjeplogsfjällen

och Sulitjelmafjellene, mycket ensamt och tyst och mycket tält. Då fann

jag ljudmiljön på hyttene i Trollheimen lite påfrestande. Jag kanske hade

otur, många barn som sprang in och ut, smällde i dörrar osv.

Dock ligger Gjevilsvasshytta vid väg och till Jöldalshytta kan

man åtminstone cykla. Verkar vara många dagsgäster, ett fenomen

som jag mest förknippar med Alperna.

Apropå tillrättaläggning som diskuterats i andra trådar; en lite lustig detalj

är det vadställe där TT ställer ut käppar på ömse sidor. Man tar en (om man

inte redan har en), vadar och ställer ifrån sig på andra sidan!

Det kan tänkas att jag gör om Trollheimen, då med sväng mot Bårdsgarden

och Innerdalen, och definitivt med tält. Jag är för morgontidig för

hyttene.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tar du med deg telt og går utenom de T-merkede stiene i Trollheimen, venter det deg en opplevelse for livet. Flotte fjell med grønne daler innimellom, mange fiskevann og lite folk (kanskje møter du meg:-). Si fra hvis du ønsker turforslag!

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Haldis

Tak for din beskrivelse af turen. Det kunne være meget godt med et par andre tur forslag hvis du har lyst til at skrive dem til mig.

Du kan evt sende dem til mig på mail.

[email protected]

Jeg vil meget gerne vandre "trekant" - turen, det lyder som en flot tur. Håber at høre fra dig. Det er meget fint at få lidt info fra en som allerede kender turene og området som jeg vil besøge :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan bare si en ting og det er GOD TUR!!!

Du kommer til å få en flott turopplevelse med trekanten i Trollheimen. Ønsker du litt høydeforskjell og utfordring, ta turen over Trollhetta til Trollheimshytta fra Jøldalshytta og ikke glem en dagstur til Snota. Nå vet ikke jeg om de fremdeles serverer rømmegrøt og spekemat på lørdager på Trollheimshytta, men gjør de det, for guds skyld ikke gå glipp av dette!!!!!!!

Telt anbefales også på det sterkeste!

Lykke til

Tommy :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Overnatter skjelden på turisthytter, men en overnatting på Trollheimshytta hvert år hører med - alltid fra lørdag til søndag - av en grunn: Rømmegrøten!!!!

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Tar du med deg telt og går utenom de T-merkede stiene i Trollheimen, venter det deg en opplevelse for livet. Flotte fjell med grønne daler innimellom, mange fiskevann og lite folk (kanskje møter du meg:-). Si fra hvis du ønsker turforslag!

haldis

Haldis,

det er lenge siden denne tråden ble skrevet, men jeg vil gjerne ha turforslag - dersom du ser dette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den bemerkningen tyder vel heller på at DU Tom tenker bare på en ting:-))

Turforslag Mie; mener du utenfor de T-merkede stiene i Trollheimen? I så fall, hvilket terreng liker du best, "vandringer" eller topp-turer? Telt eller hytter?

Se også denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1286

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turforslag Mie; mener du utenfor de T-merkede stiene i Trollheimen? I så fall, hvilket terreng liker du best, "vandringer" eller topp-turer? Telt eller hytter?

Se også denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1286

haldis

Ja, jeg mener utenfor de T-merkede stiene i Trollheimen.

"Vandringer" eller toppturer spiller ingen rolle, jeg er interessert i å vite flere mulighetere å velge mellom.

Tenker på telt.

Skal kikke på linken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristina !

Støtter det meste som er skrevet her, dog et men. Har du tidligere mest gått i lettgått terreng, så vil nok turen mellom Trollheimshytta og Gjevilvasshytta føles tung. Tror også jeg vil anbefale turen over Geithetta framfor Trollhetta dersom du ikke føler deg svært pigg den andre dagen. det er en tung tur over Trollhetta! Er derfor også enig i at en bør avslutte med turen Trollheimshytta -Gjevilvasshytta. De fleste vil nok også oppleve at den er mere lettgått fra Trollheimshytta til Gjevilvasshytta. Da får du en tung oppstigning i starten (og en mindre midtveis), men slakt og relativt lettgått terreng på slutten

Jeg vil i allefall sterkt anbefale at du pakker lett og at du forsøker å få gått mye i bakker med sekk før turen dersom du ikke allerede er godt trent.

Og får du godvær, så er Snota et must, en virkelig flott topp ! !

PS ! Fløy til Trondheim i godvær i går med fin utsikt til Trollheimen, -snøen ligger fortsatt ned til under 800 meter og det er mye av den ! I slutten av juli og i august pleier den jo imidlertid å være fin og fast å gå på !

GOD TUR ! :)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
det er lenge siden denne tråden ble skrevet, men jeg vil gjerne ha turforslag - dersom du ser dette. :)

Telt i Søyådalen, fra Surnadal mot Kvanne, ta av inn i Østbødalen, bomvei videre inn i Søyådalen. Flott (lang) dagstur: Opp på Tollhøtta - "rangle" langs denne, ned litt og opp på Pekhøtta - ned litt og opp på Blånebba - ned i Søyådalen igjen. Turbeskrivelse: http://www.trollheimsporten.no/docs/00004BD0.html

Med utgangspunkt Kårvatn i Todalen har du mange flotte turmål:

-Opp mot Bjøråskaret, ta av til venstre ved stidele mot Snekkardalen. Opp på Skjerdingfjellet, etter eggen på denne (luftig etter eggen og litt utstatt/klyving på slutten), ned i Bjøråskaret, ned i Todalen igjen, ev. ned i Innerdalen.

-Opp fra Todalen opp på vestre del av Virumkjerringa, etter eggen på denne og ned i Todalen igjen, luftig og litt klyving.

-Fra Kårvatn opp Neåstien - luftig - opp i Neådalen og opp til øvre Neådalsvatn (fiske). Flotte teltplasser ved vatnet. Etter ei overnatting her er det en fin dagstur å gå opp på Neådalssnota, ta gjerne med Neådalspiggen i samme slengen. Vi gikk opp via Snotbotnen, bratt men greit. Det skal også være mulig å gå eggen av Neådalssnota fra Kvennjulvatnet, denne er på planen for oss i sommer. Fra Neådalen kommer du deg lett over Knubban til Nausådalen, opp Nausådalen, rundt Salen og ned i Fagerlidalen. Fotte teltplasser og fint fiske. Her har du mulige toppmål: Salen, Rognnebba, Botnnebba, Vassdaskamman. Videre kan du gå rundt Grøafjellet og opp på Bossvasshøgda, videre inn på T-merkinga her og opp på Snota.

Dette er bare noen av mulighetene du har i vakre Trollheimen!!

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.