Gå til innhold
  • Bli medlem

Hettpiggen


Anbefalte innlegg

I sommer har vi tenkt oss på Hettpiggen. Og vi ser på innleggene at det er klatring mot toppen. Men jeg ser ikke noe om hvilket klatreutstyr en må ha med seg når en skal bestige toppen. Vi vil helst få gjennomført den turen uten at noen av oss kommer til skade.

Så jeg lurer på hvilket utstyr en trenger for å bestige toppen? Tilpasset vær og vind som eventuellt kan oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør du ha med et knippe kiler i alle størrelser samt noen hexer eller kamkiler. Med normal tett sikring bruker du ca 8-10 pkt i lengda opp mot Hettpiggen og noen flere i lengda opp mot Vesttoppen. Den kan det lønne seg å dele i to. Du trenger noen slyngebånd til rappellen ned fra Hettpiggen. Noen velger en rappell andre velger to avhengig av psyke. Er du i tvil, rappeller to lengder ned fra Hettpiggen, da trenger du noe mer slyngebånd (PS vær grei å ta med det som henger å slenger av gammelt bånd)

Utstyrsmengden varierer nok mye utover det som jeg har nevnt her, både avhengig av erfaring, psyke og egen praksis. Du må ha med to femtimeters tau, da blir både rappelleringen g klatringen mer felksibel (kan bli endel taudrag på Hettpiggen).

Jeg vil anbefale at du klatrer eggen mot Hettpiggen og ikke vanlig vei. det er en mye artigere rute, finere fjell og mer spektakulær standplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.