Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til kano


tommen

Anbefalte innlegg

Jeg har en 15,5 fots Ally kano som jeg bruker lite og litt av grunnen er at jeg opplever den som litt ustabil når man padler uten bagasje og oppakning. Har lurt litt på om oppblåsbare alternativer fra f.eks

Sevylor kunne være et alternativ. Noen med synspunkter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er kanoen når du padler alene med ballast? (Oppakning, stein, flyttegods, Svigermors gamle vaskemaskin eller noe annet passelig tungt?) Er den vinglete da og?

Mener jeg har sett noen omtale oppblåsbare kano/kajak-alternativ på disse sidene, men da som spennende nyheter på markedet. Kan ikke huske å ha sett noen erfaringer, men du får søke og se hva du finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Sevylor uten problemer,ikke "veldig" retningstabil men ok.

har brukt den på stille vann og fjorder,gjør ca 2-4 km/t ved rolig padling.

bra trening og gøyt med dorging.

Men ville også sett på god tur sine produkter hvis mer kajakk type er int.

meget vippe stabil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt en alpakka. Vekt båt, åre og flytevest er 3,5 kg. Den ser ut til å være solid nok, se linkene under. Har tenkt å bruke den som erstatning for kano på turer som krever mye bæring, men ser også at det byr seg mange nye muligheter for fotturer kombinert med padling. Den synes å være grei til å padle elver med, men jeg er usikker på hvordan den er på flatvann. Er det noen som har erfaring, evt. har laget skeg eller finne til en packraft?

Jeg padler ellers både havkajakk og allykano. Kanoturene har de siste åra utviklet seg til motstrøms padling, staking og vading, med påfølgende retur i samme vassdrag eller bæring over til et nytt, derfor investeringen i alpackaraften. Blir opptatt med skole og utenlandstur de nest månedene, men kan komme tilbake med tilbakemelding på ettersommeren.

Noen flere linker relatert til alpacka raft:

http://www.alpackaraft.com

http://www.aktrekking.com/Packrafts/index.html

http://tom.grundy.tripod.com/basedir/cirque1.html

http://tom.grundy.tripod.com/basedir/nahanni.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som har prøvd en Sevylor, hva slags type, hvor kjøpe og til hvilken pris? jeg er på jakt etter et rimelig alternativ siden den ikk brukes så mye. Får heller investere i bedre greier hvis lysten til å padle blir økende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amfibi.no de har 1 og 2 seter.bra kvalitet og dekker mine behov som fiske kajakk i de fleste fjellvann og padling i fjorder max 10km om dagen,betalte komplett pakke 3000,- dette var 30% vintertilbud.

"Daniels" uke tur på altavann var min inspirasjon,historien er på nettet (fiske forum)? Lett å lagre og veier 12kg Tror aldri jeg vil kjøpe "vanlig" kajakk da oppblåsbar dekker mine behov best,de fleste er supre i dag,Tror min heter kc305 rio hf meget bra sete og slitesterk ytre nylon og tykk plastbunn.de beste 3000,- jeg har invistert 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på jakt etter en kajakk som kan brukes av 2 personer. Hadde vært greit å få med samboeren på tur. Har solgt Allyen nå og ser jo at det er ikke mange ganger den har vært brukt. Hadde planer om trivelige padleturer både alene og sammen med damen, men ble ikke fortrolig med oppførselen til kanoen. Den eneste gangen den fungerte synes jeg var med så mye oppakning at det nesten ikke var plass til oss.

Men siden du spør så blir vel de fleste turene alene og da vet jeg ikke om hvordan en kajakk beregnet på 2 vil fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til anskaffelse av en Advanced Frame Expedition som er en oppblåsbar kajakk fra Advanced Elements. Denne ble kjøpt hos www.godturprodukter.no.

Denner oppleves omtrent som en kano når det gjelder stabilitet i forhold til velting og retningstabilitet, med andre ord føler jeg meget trygg i den. Jeg bruker den til blant annet å fiske fra uten problem. Anbefales.

Nettstedet selger også en tandemversjon som kan padles solo.

Nå må det sies at jeg er helt grønn når det gjelder kajakkpadling og denne er den første og eneste jeg har prøvd, and I like it a lot! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Her er turen som det refereres til ovenfor:

;)Tur i Troms med oppblåsbar kajakk

Kort sagt padlet vi fire mil på Altevann (opp dalen fra Setermoen), gikk gjennom Dividalen med kajakkene i ryggsekkene, padlet ned Dividalselven til Øverbygd (Skjold) og videre på Målselvvassdraget til Bardufoss. Sevylor-kajakkmodellen vi brukte tas ikke inn av den norske importøren, men vi har funnet en tilsvarende modell. Jeg har ennå ikke prøvd den, men den er bortimot lik:

:DAirhead TK-1

Utfordringen var å finne en modell som er solid (beskyttelsesduk utenpå lufkamrene) og har så lav vekt at den kan bæres på ryggen sammen med en del annet utstyr på en dagsetappe, samtidig som den har noenlunde kajakkegenskaper. Med disse kriteriene faller de fleste oppblåsbare kajakkmodeller gjennom. Den ideelle kajakken finnes kanskje ikke, siden både Sevylor Rio 305 og Airhead TK-1 veier så mye som 11-12 kilo, og sekken da fort blir på 20-25 kg. på en ukestur når alt skal bæres, men man får ta noen pauser innimellom da. Men poenget er å slippe å gå to ganger, slik man gjerne må med en kano og utstyr når man skal gå over land (hvis man da ikke i tillegg har med 15 kg. kamerautstyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.